Що буде з цінами на бензин


Що буде з цінами на бензин

Ціни на нафту день у день пробивають чергове дно. “Чорне золото” дешевшає безперервно з середини червня 2014 року, коли його вартість була трохи вище 115 доларів за барель.

Зараз березневі ф’ючерси на нафту марки Brent торгуються в районі 30 доларів за барель, і деякі аналітики припускають падіння цін до 10 доларів.

На цьому тлі українці не без підстави розраховують, що з падінням цін на нафту вони побачать також зміни на стелах АЗС.

Поки ж ціни на паливо не сильно прив’язуються до ситуації на нафтовому ринку. Зараз вони знаходяться в коридорі 18,3-20 гривень за літр.

ЕП намагалася розібратися з тим, чому оператори не поспішають знижувати вартість, як на це дивиться АМКУ і які проблеми відчувають нафтотрейдери.

Які АЗС знижують ціни

Нагадаємо, 13 січня прем’єр Арсеній Яценюк зажадав знизити ціни на нафтопродукти на автозаправних станціях, і виробити формулу ціноутворення.

Він заявив, що ціни на нафту в світі впали нижче 30 доларів, а заправки поки що стоять на тих же цінових параметрах, на яких стояли місяць тому. “Уже сьогодні ми бачимо можливість для певного зменшення цін на нафтопродукти на автозаправних станціях. Тут немає адміністративного тиску”, – заявив прем’єр.

У той же день міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин нібито домовився з трейдерами про те, що ціни на світлі нафтопродукти “відреагують” на падіння нафти протягом двох тижнів.

Чому нібито? Присутній на тій зустрічі президент “Асоціації об’єднання операторів ринку нафтопродуктів в Україні” Леонід Косянчук повідомив, що ніякої домовленості між трейдерами та міністром не було.

“По всіх телеканалах транслюють чергову “дезу”: міністр Демчишин домовився з нафтотрейдерами про зниження ціни на нафтопродукти. Я був на тій нараді і ніякої “домовленості” не спостерігав”, – написав Косянчук на своїй Facebook-сторінці.

“Були озвучені “піар-забаганки” прем’єр-міністра – це так, побоювання, що якщо НБУ не припинить блокування купівлі валюти імпортерами нафтопродуктів, то виникнуть серйозні проблеми з нафтопродуктами – теж. Але ні про яке зниження роздрібних цін поки не може бути й мови, особливо – після підвищення податків на 13% в 2016 році”, – зазначив він.

Існувала якась домовленість чи ні, але через кілька днів частина автозаправок таки знизили ціну на бензин на 50 копійок і на дизельне паливо на 1,5 гривні.

Одними з перших відгукнулися на вимогу прем’єра заправки “Укрнафта”, “Сентоза”, “Авіас”, “Мавекс” і ANP, якими володіють структури групи “Приват” Ігоря Коломойського.

Косянчук каже, що так звані “приватівські” заправки можуть собі дозволити знизити ціни, оскільки вони в основному використовують український ресурс.

“Ці заправки ніякого відношення до імпорту не мають. Вони отримують нафтопродукти з видобутої з українських надр нафти, яка, до речі, є надбанням всього народу, а не окремих його представників”, – заявив Косянчук.

За словами директора спеціальних програм науково-технічного центру “Психея” Геннадія Рябцева, ніхто в Україні не знає, скільки насправді сировини видобуває “Укрнафта” і скільки переробляє Кременчуцький НПЗ, оскільки завод відмовляється надавати цю інформацію.

“Крім того, ніхто не знає скільки цих нафтопродуктів поставляється на заправки. Виходить, що “Укрнафта” податки не платить і Кременчуцький НПЗ податки в реальному обсязі не платить. Частка податків у вартості бензину 40%. Якщо компанія може приховати деяку частину податків, то вона може собі дозволити знизити ціну не тільки на 50 копійок, але може знизити ціни до 10 гривень за літр”, – відзначає експерт.

Ще одна група операторів, які знизили ціни – це “бодяжники”, вважає Косянчук.

“Вони не платять податків і мають 6-8 гривень прибутковості на літрі за рахунок несплати податків, на відміну від тих, хто працює прозоро і заробляє в кращому випадку 40-60 копійок на літрі”, – додав президент асоціації.

Інші учасники ринку, тобто більша їх частина, не відреагували на заклики уряду.

Індикативні ціни

Нещодавно Міністерство енергетики та вугільної промисловості оприлюднило структуру цін на паливо на АЗС.

За розрахунками УО “Укрнафтохімпереробка” і Міненерговугілля в структурі ціни на бензин більшу частину займають податки (близько 40%) і закупівельна ціна палива – близько 38% залежно від марки бензину. На логістику і торгову націнку йде близько 21% від вартості літра палива.

За даними відомства, на другу декаду січня 2016 року індикативна ціна бензину “А-92” складає 18,92 гривні за літр, бензину “А-95” Євро-5 “- 19,67 гривні за літр, дизельного палива “Євро-5”- 16,02 гривні за літр.

На українських заправках, за даними “Консалтингової групи “А-95”, ціни за останні два тижні впали нижче індикативних і виглядають наступним чином:

На думку учасників ринку, такого рівня вдалося домогтися в основному за рахунок зниження цін компаніями, які використовують український ресурс і не мають валютних ризиків.

Оператори, які реалізують імпортоване паливо, такої можливості не мають.

Серед них такі великі гравці як ТОВ “Вог рітейл” (бренд WOG), ТОВ “Альянс Холдинг” (бренд Shell), ПП “Окко нафтопродукт” (бренд ОККО), “AMIC-Україна” (“Лукойл-Україна”), ТОВ “Паралель” (Рінат Ахметов) та інші. Ціни на стелах цих компаній ніяк не відреагували на заклики прем’єра і залишилися на попередніх рівнях.

АМКУ розслідує

Надія на те, що ціни все-таки підуть вниз ще залишається. В Антимонопольному комітеті вважають, що вартість палива на деяких АЗС не відповідає динаміці світових ринкових котирувань.

У п’ятницю, 22 січня, глава АМКУ Юрій Терентьєв повідомив про початок розслідування через “паралельні антиконкурентні” дії декількох гравців на ринку нафтопродуктів.

“Ціни, які встановлюються, не відповідають динаміці світових ринкових котирувань. І залишаються стабільними незалежно від того, як змінюються міжнародні ціни на основних біржових майданчиках на бензин А-95”, – сказав він.

Терентьєв заявив, що Антимонопольний комітет почав відповідне розслідування. Крім того, за його словами, АМКУ також проведе розслідування відносно учасників ринку, щодо яких “виявлені аномальні відхилення за ціною”.

“Є звинувачення щодо певних суб’єктів на ринку, які встановлюють таку ціну на нафтопродукти, яку неможливо було встановити без певних зловживань, порушень законодавства, маніпулювання або якістю, або у сфері оподаткування”, – заявив Терентьєв.

Голова АМКУ не назвав компанії, щодо яких розпочато розслідування, але повідомив, що про результати буде поінформовано в другій половині лютого.

Чи знизяться ціни на АЗC

Геннадій Рябцев, Директор спеціальних програм науково-технічного центру “Психея”

- Структура роздрібної ціни в даний час виглядає наступним чином: вартість нафтопродуктів становить порядку 38%, ще 40% – це податки, а решта – логістика і націнка.

Отже, чим вище ціна на бензин, тим більше отримує держава. Вона отримує в сім разів більше, ніж трейдери. Тому якщо ціни на нафту знизяться вдвічі, ціни на нафтопродукти в Україні знизяться на 23%. Ця структура означає, що зниження цін на нафту неадекватне щодо того зниження цін на нафтопродукти, які реалізуються на заправках.

Ціни на заправках залежать не тільки від нафти, а й від рівня податків. А оскільки Україна є імпортозалежною країною і змушена купувати нафтопродукти за долари, то ще й від курсу гривні.

А тепер давайте дивитися, що сталося з часів зниження цін на нафту з 110 доларів за барель до 30 доларів. Гривня впала з 12 до 25 за долар, акцизний податок збільшено з 198 євро до 298 євро з тонни і з урахуванням того, що у нас прямої залежності немає, то виходить, що трейдери можуть знижувати вартість бензину тільки в доларовому вираженні.

Ціни на нафтопродукти повинні були знизитися на 23%, вони знизилися торік на 21%, але в доларовому вираженні. У Європі ціни на нафтопродукти, за даними Євростату, знизилися на 18%, отже, український ринок дотримується світових тенденцій.

Якщо ціни на нафту знижуються, то і у нас ціни на нафтопродукти знижуються, але в доларовому вираженні, а все інше залежить від уряду. Якщо уряд збільшує податки і не стежить за гривнею – це зменшує можливість зниження цін.

Тому Яценюку варто було б не вимагати від АМКУ або від Міненерго провести роз’яснювальну роботу, а провести таку роботу у фінансовому блоці свого уряду.

Леонід Косянчук, Президент Асоціації об’єднання операторів ринку нафтопродуктів в Україні

- Те про що на нараді говорив Яценюк – це не спотові ціни на нафту, а котирування ф’ючерсів на березень. Тобто отримати нафту по 30 доларів за барель ми можемо в кращому випадку в середині квітня. На сьогоднішній день ми працюємо за середнім котируванням листопада-грудня.

Тому орієнтуватися на те, що ціна на нафту впала до 30 доларів і тут же чекати, що відреагує ринок – це просто не розуміти, як працює ринок.

Крім падіння гривні, існує ще ряд проблем, які створюють труднощі трейдерам. З 1 січня НБУ відмовляє в купівлі валюти на велику суму. Ми не можемо виконати свої зобов’язання за старими контрактами. Тому що 500 тис. доларів – це тисяча тонн нафтопродуктів, а споживання у нас в країні становить 440 тис. в місяць. З цього обсягу 85% – це імпорт. Уявіть, яка кількість валюти потрібна.

Крім того з 1 січня трейдери не можуть отримати акредитив того банку, який можуть прийняти на Заході. Це ще одна проблема і це коштує хороших грошей.

Більше того наш акредитив там нікому не потрібен, тому що тоді завод повинен перекредитуватися, купити для нас ресурс і зробити для нас нафтопродукти, які ми може бути купимо, а може бути і ні.

Імпортери поставлені в такі рамки, що їх контракти будуть анульовані, і вони будуть бігати по ринку і шукати залишки нафтопродуктів.

Сьогодні піднімати ціни – це самогубство. Тому що і так ліквідності немає, а ще давайте піднімемо ціни, в той час коли деякі компанії займаються демпінгом. Я не знаю, чи будуть підстави і чи будуть сильно піднімати ціни у зв’язку з тим, що з гривнею відбувається, тим більше, що на сьогоднішній день НБУ не продає валюту в потрібних обсягах.

З 4 січня регулятор відмовляє в купівлі валюти на суму понад 500 тис. доларів, а 500 тис. доларів – тисяча тонн нафтопродуктів. Це робота 5 заправок, а у нас їх 7500. Тому якщо хтось бачить передумови до зниження, значить у нього проблеми із зором.

Сергій Сапегін, Директор Науково-технічного центру “Психея”

- Для того щоб порівнювати ціни на заправці потрібно прийти до однієї валюти, або до гривні, або до долара. Якщо подивитися в доларах, то за минулий рік ціни на бензин знизилися приблизно на 20%. При цьому зарплати українців у гривнях якщо навіть індексуються, то не настільки, наскільки впала гривня до долара. Створюється відчуття такого парадоксу, але парадоксу немає.

В принципі трейдери могли б знизити ціни, але в мертвий сезон, а зима це мертвий сезон, зниження ціни не дає виграшу і тому весь ринок застоявся.

Крім того обсяги продажів падають, тому утримуючи ціни на поточному рівні є можливість якось зберегти доходи, принаймні, їх не втратити.

Я думаю, що можливості для зниження все-таки є, проте зараз на ринку конкуренція між роздрібним бізнесом, який будується на основі українського ресурсу та бізнесом, який працює на імпортному ресурсі.

Виходить, останні 6-7 років “приватівські” мережі є своєрідним якорем для ринку, тому що вони вибирають сегмент споживачів, які шукають більш дешевий ресурс. Не такий високоякісний як імпортний, наскільки дешевий.

І враховуючи, що у них немає валютних ризиків, вони можуть потягнути на себе тих споживачів, які шукають більш дешеве паливо, а таких в Україні стає все більше.

У компаній, які ухиляються від податків або продають неякісне пальне, є запас міцності, який дозволяє їм знизити ціни. А якщо компанія імпортує, абсолютно прозоро працює, виплачує всі податки, тут можуть виникнути питання. Тому закликати ринок знизити ціни можна, але комусь ситуація дозволяє відреагувати, а комусь ні.

***

Враховуючи волатильність української валюти, а також складнощі з її купівлею, спрогнозувати в яку сторону будуть рухатися ціни на заправках дуже складно.

У такій ситуації українцям можна порадити пересідати на велосипеди, або, можливо, на електромобілі, які з минулого року стали більш доступними в Україні.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua