Достукатися до бензину: зниження цін на паливо - міф чи реальність? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Достукатися до бензину: зниження цін на паливо - міф чи реальність?

Енергетика
1651
Чим менше ціна нафти, тим менше ціна на “пістолеті”. Звучить, як початок захоплюючого бойовика, але – ні, не в даному випадку. Ці слова були сказані прем’єр-міністром Арсенієм Яценюком, який нагадав всій країні, що кожен день ціни на світову нафтопродукцію стрімко падають і Україні необхідно на це реагувати. У зв’язку з цим, прем’єр повідомив, що доручив міністру енергетики та вугільної промисловості Володимиру Демчишину провести спільно з Антимонопольним комітетом України зустріч із операторами ринку нафтопродуктів з питання ціноутворення.
Зустріч пройшла
Зустріч пройшла неоднозначно. Представники АЗС – компаній підкреслили, що аналіз ціни можна буде провести тільки після завершення січня, який завжди характеризується спадом продажів, і після нових поставок імпортних нафтопродуктів. Але, при всій картині, нафтотрейдери звернули увагу чиновників на структуру ціни бензину, в якій податки і акциз займають більше половини вартості, тому зниження його ціни не може повністю відповідати ціновій тенденції на нафту.
Після зустрічі представники АЗС і міністр зійшлися на тому, що ціни на світлі нафтопродукти повинні відреагувати на падіння нафти протягом двох тижнів. Але не минуло призначеного часу, як 16 січня на сайті Міністерства енергетики та вугільної промисловості з’явилася інформація щодо нових цін на автозаправках України. Зокрема автозаправки “Укрнафта”, “Сентоза”, “Авіас” “Мавекс”, ANP, “Маршал” знизили ціну на бензин на 50 коп. і ціну на дизельне паливо на 1 грн 50 коп. Заправки UPG знизили ціну бензину на 50 коп, дизельного палива на 75 коп.
У Міністерстві енергетики та вугільної промисловості є також передумови до того, що й інші гравці на ринку в найближчі кілька днів приєднаються до тенденції зниження цін, реагуючи на здешевлення нафти.
“Ми в міністерстві чудово розуміємо, що сьогодні на ціну бензину і дизеля впливають і високий курс долара до національної валюти, і ставки акцизу. Але якщо ми будуємо ринкову економіку, люди повинні відчувати всі її переваги. Ціни на нафту об’єктивно падають на світовому ринку. Люди повинні це відчути на своїх гаманцях “, – повідомив міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин.
Зростання курсу долара абсолютно не стало на заваді для зниження вартості нафтосировини на вищеперелічених автозаправних станціях з причин того, що дані мережі належать одній фінансово-промисловій групі, – “Приват”.
“Паливо, яке вони реалізують на своїх АЗК виробляється на Кременчуцькому НПЗ, тобто в Україні. Відповідно, вони не залежать від імпорту нафтопродуктів і на цю мережу курс долара впливає не так сильно “, – розповів Finance.UA Олександр Мельничук, директор Департаменту стратегічного маркетингу компанії“Стейт ОіL”, мережа АЗСБРСМ – Нафта”.
Такої ж думки дотримується його колега, В’ячеслав Стешенко,
комерційний директор і співвласник мережі АЗК KLO.
“Ми ж у валюті оплачуємо сам нафтопродукт, акциз, роздрібний податок у 0,042 EUR / літр, частково логістику, є додаткові витрати. І курс зростає – тільки з моменту зустрічі з міністром Демчишин курс євро виріс на гривню. При цьому потрібно розуміти, що шлях від похідної нафти до колонок має інерцію, обумовлену логістикою і процесом переробки, і тому займає до двох місяців. Ми дочекаємося того продукту, який буде перероблений з нафти, що впала в ціні, і при стійкому курсі ціни на всіх заправках поповзуть вниз. Ми перші зацікавлені в тому, щоб ціни на заправках опускалися, оскільки так більше людей зможуть купувати наше паливо”, – вважає він.
Директор центру спеціальних програм науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев відкрито висловив своє невдоволення на адресу уряду і запевнив, що уряд зі свого боку робить все можливе, щоб підтримати недобросовісних нафтотрейдерів.
“Приватівські” заправки ціни знизили, тому що вони не віддають державі 40% з кожного літра палива. Дійсно змова … У нас діє змова! Зараз уряд робить все, щоб підтримати недобросовісних трейдерів. Він заборонив лабораторні перевірки якості нафтопродуктів, заборонив перевірки автозаправок МНС-никами, наслідком чого став вибух на нафтобазі БРСМ торік. Повністю розвалена робота Держспоживінспекції, у нас ніхто не може поскаржитися на якість бензину. Заправилися неякісним – вам ніхто не відшкодує ремонт”, – запевняє Рябцев.
На думку пана Рябцева вимоги прем’єр-міністра Яценюка знизити ціни на бензин і прив’язати їх до вартості нафти є безпідставними.
“Мій колега Леонід Косянчук з цього приводу (вимог А.Яценюка, – ред.) в Facebook написав:“Прем’єр може щось вимагати тільки у своєї дружини!”. А тепер дивіться яка насправді картина. Ця картина відображена на сайті Міненергетики та вугільної промисловості, який опублікував формулу ціни. Це нонсенс, ніякої формули ціни не існує і існувати не може! Формула цін може існувати якщо ринок регулюється державою, тобто, якщо на ньому встановлені регульовані ціни. Кабмін може вводити регульовані ціни, але для цього йому потрібно прийняти відповідну постанову, як це було в 2004 – 2005 роках. Можна це робити, але коли така постанова не прийнято – ціни на ринку нафтопродуктів є вільними, у відповідності зі ст. 190 Господарського кодексу України “, – заявив він.
Багато аналітиків вважають, що реальна можливість для зниження цін на паливо, продиктована падінням цін на нафту, – упущена. Поки в країні все ще спостерігається нестабільна ситуація з курсом долара, говорити про зменшення цін на паливо аж надто рано.
“Падіння вартості палива можна очікувати на першій декаді лютого за умови, що гривня буде стабільною і курс іноземної валюти не буде рости. Основною причиною того, що в січні, незважаючи на падіння ціни на нафту, вартість палива на ринку залишилася незмінною, є те що на АЗК реалізується ресурс закуплений ще в листопаді-грудні минулого року за вищою ціною “, – повідомив Олександр Мельничук.
Такі ціни тому що …
Основні фактори, які впливають на вартість палива це – курс валют і податки. На сьогоднішній день частка податків у вартості одного літра палива складає близько 50%. Як приклад, у структурі ціни на бензину “А-92” – 40,6%, “А-95” – 40,1% і для дизельного палива – 32,9%. Іншими словами, тепер вартість палива буде продиктована не тільки світовими цінами на нафту, а й фіскальним навантаженням з боку держави.
“Роздрібна ціна пального залежить не лише від світових котирувань на нафту. Сьогодні частка собівартості нафтопродуктів в роздрібній ціні пального в Україні вже менша, ніж частка податків. З іншого боку, як собівартість, так і податкове навантаження повністю залежать від курсу гривні до долара чи євро, який падав у 2015 році і зараз знову спостерігається падіння. Особливо це критично для імпортних нафтопродуктів.При цьому не потрібно забувати, що уряд регулярно збільшує акцизи на нафтопродукти. Але, на жаль, зниження світових цін на нафтопродукти було компенсовано збільшенням акцизів в Україні на моторне пальне з 01.01.2016 на 13% та змінами по роздрібному акцизу. Фактично податкове навантаження зросло з 01.01.2016 в середньому на 70 коп/л”, – розповів Василь Дмитрів, керівник департаменту маркетингу мережі АЗКОККО”.
Консалтингова група А-95 повідомила, що при курсі долара в 26 грн вартість бензину А-95 і дизельного палива вже в лютому перевищить 24 грн/л. Незважаючи на це, за даними “А-95”, уряд розглядає можливість подальшого збільшення акцизного збору на нафтопродукти і паралельного зниження ренти на видобуток нафти.
“Фактичні це означає, що зменшення податкового навантаження на великий бізнес буде відбуватися за рахунок підвищення податків для пересічних автомобілістів”, – заявив директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн.
Експерти вважають ілюзорними надії уряду наростити бюджетні надходження за рахунок підвищення ставок акцизного збору. По-перше, зростання податків призведе до підвищення цін на бензин і ДП, що, в свою чергу, стане причиною скорочення споживання. По-друге, збільшення податків дасть новий стимул тіньовому ринку, який останнім часом і без того росте впевненими темпами.
Скільки на даний момент нафтотрейдери платять до бюджету згідно збільшенню ставок акцизного податку на паливо Finance.UA не вдалося дізнатися, але це поки. Рік тільки почався – це і служить виправдувальним моментом, з часом стане відомо, яка сума надходить в казну, а яка протікає повз.
На думку експертів, щоб уникнути кризи в паливній галузі і, відповідно, в бюджетній сфері необхідно знижувати податки і паралельно посилювати їх адміністрування. Перш за все, необхідно відмовитися від валютної прив’язки паливних акцизів і встановлювати їх у гривні. Фіксація акцизу виходячи з курсу долара 17 грн, як розраховував уряд при верстці держбюджету на 2015 г. (3880 грн/т проти поточних 6140 грн/т), дозволить знизити ціни більш ніж на 2 грн/л у порівнянні з прогнозованими в лютому.
Одночасно необхідно максимально посилити контроль над оборотом нафтопродуктів з метою 100% сплати акцизного збору. Так, останнім часом почастішали сигнали учасників ринку про контрабандних поставках нафтопродуктів через морські порти в Очакові, Миколаєві, Ізмаїлі та Рені, повідомляє консалтингова група А-95.
“Керівництво Фіскальної служби було неодноразово було проінформовано про найбільші канали випуску фальсифікату та ввезення контрабанди, проте відчутних успіхів у боротьбі з “тінню” на паливному ринку ми так і не бачимо. У цьому зв’язку будь-яке підвищення податків на нафтопродукти не буде мати ні найменшого ефекту, але сильно вдарить по споживачах”, – заявив Сергій Куюн.
 
Чим порадуєш, Brent і WTI?
Починаючи з Нового року, ціна на нафту здивувала, скотившись вниз на 18%. 12 січня ціна на нафту марки West Texas Intermediate (WTI) впала нижче $ 30 за барель. Це найнижчий рівень з 2003 року. Наступного дня почалася гонка, що посилилася новинами про те, що американські запаси сирої нафти і нафтопродуктів досягли 1,3 млрд барелів – що, власне, теж є новим рекордом. Компанії зачаїлися.
Деякі експерти відзначають і інші фактори, крім співвідношення попит / пропозиція, яка прискорює темпи зниження цін. Наприклад, фахівці банку Standard Chartered кажуть, що ціна на нафту може впасти до $ 10, поки гравці не визнають, що справи зайшли занадто далеко. Але це, швидше за все виступає якимись припущеннями і здогадками, ніж реальністю. Рівень невизначеності прогнозів такий, що американські контракти з постачання на квітень, згідно з офіційними даними, варіюють ціну в діапазоні від $ 25 до $ 56 за барель.
Сьогодні стало відомо, ціна березневих ф’ючерсів на нафту Brent на лондонській біржі ICE Futures впала на 1,75% – до $ 28,26 за барель. Ціна ф’ючерса на нафту WTI на лютий на електронних торгах Нью-йоркської товарної біржі (NYMEX) знизилася до цього часу на 2,74% – до $ 27,68 за барель.
Міжнародне енергетичне агентство (МЕА) допускає подальше падіння цін на нафту у зв’язку з виходом на ринок Ірану і уповільненням темпів зростання попиту на сировину. МЕА вважає, що очікуване цього року скорочення видобутку нафти за межами ОПЕК на 600 тис. барелів на добу (б/д) буде повністю заміщено іранськими обсягами вже до середини 2016 року. За умови, що інші члени картелю збережуть обсяги видобутку, надлишок нафти на світовому ринку може вирости до 1,5 млн б /д. Це може опустити ціни на нафту ще нижче поточних рівнів.
Днями українські нафтотрейдери спільно з міністром енергетики та вугільної промисловості Володимиром Демчишиним зберуться знову за круглим столом, щоб знову проаналізувати ціновий діапазон на паливо. Чи порадують нафтотрейдери міністра і прем’єра – стане відомо вже дуже скоро.
Юлія Бондарь
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас