Чому PayPal не може зайти в Україну. Запитайте у НБУ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому PayPal не може зайти в Україну. Запитайте у НБУ

Фінтех і Картки
5788
Ми тут дізналися: НБУ вважає, що зі свого боку зробив усе для повноцінної інтеграції PayPal в Україні. І тепер м’яч на боці PayPal.
І, виявляється, PayPal такі хитрі, що користуються ситуацією і намагаються вичавити максимум для себе – з умов з свого входу в країну.
Загалом, як зазвичай у нас буває – знову у всьому винен хто завгодно, але тільки не наші чиновники. На цей раз винне керівництво глобальної електронної платіжної системи.
Тому, я вирішив опублікувати короткий аналіз поточної ситуації від Baker & McKenzie, які є учасниками нашої робочої групи.
Пропоную керівництву НБУ синхронізувати свою публічну риторику з приводу PayPal з тим, що написано нижче.
Отже, PayPal для резидентів України – статус на січень 2016 року.
Станом на сьогодні, компанія PayPal вже працює з резидентами України кілька років як міжнародний провайдер зручних послуг зі здійснення розрахунків за допомогою платіжної картки та електронної пошти.
Однак, функціонал використання послуг PayPal для резидентів України – обмежений.
Резиденти України можуть тільки здійснювати розрахунки за допомогою своєї платіжної картки міжнародної платіжної системи, випущеної українським банком, через сайт PayPal, але не можуть приймати платежі від інших користувачів PayPal і “виводити” такі платежі на свої платіжні картки або на свої банківські рахунки в Україні.
За результатами роботи ініціативної робочої групи з впровадження PayPal, Комітету по банках і фінансових послугах Американської торгової палати та учасників IT ринку, в травні 2015 були розроблені конкретні пропозиції щодо зміни нормативних документів НБУ для розширення можливостей роботи в Україні систем міжнародних розрахунків, таких як PayPal.
Зокрема, був запропонований механізм оперативного запуску можливості для резидентів України отримання коштів з їх електронних гаманців (облікових записів), відкритих в PayPal за кордоном, на поточні рахунки резидентів України в українських банках.
Однак пропозиції нашої ініціативної робочої групи з впровадження PayPal не були підтримані НБУ.
Замість цього НБУ прийняв альтернативний варіант змін, що вимагають додаткову реєстрацію систем “міжнародних інтернет розрахунків” в НБУ.
Ці зміни де-факто ускладнили і заплутали процес розширення можливостей роботи в Україні систем міжнародних розрахунків, таких як PayPal, зокрема для запуску можливості для резидентів України отримання коштів з їх електронних гаманців (облікових записів), відкритих в PayPal за кордоном.
Одночасно, представники НБУ намагалися “продати” свій альтернативний варіант як такий, який був узгоджений і схвалений нашою робочою групою.
У процесі роботи ініціативної групи з PayPal, були проведені кілька раундів телефонних дзвінків з представниками компанії PayPal, а також проведено близько 8-10 зустрічей з представниками НБУ з питань зміни нормативних документів НБУ.
В результаті цієї роботи, робочій групі стали відомими кілька цікавих фактів:
(1) Протягом 2-3 років (можливо і більш тривалий період) НБУ вислав компанії PayPal близько 3-4 формальних листів в яких, серед іншого, йшлося про те, що діяльність компанії PayPal з резидентами України не відповідає чинному законодавству України та НБУ пропонував компанії “врегулювати” ці питання.
Останній лист такого змісту НБУ відправив компанії PayPal відразу після початку роботи нашої ініціативної групи за своєю власною ініціативою і не повідомив про це нашу робочу групу.
(2) У відповідь на зазначені листи від НБУ, компанія PayPal давала відповіді про те, що її діяльність з резидентами України відповідає міжнародній практиці здійснення розрахунків.
Фактично компанія PayPal тільки здійснює еквайринг платіжних карт, випущених українськими банками – тобто просто приймає до оплати міжнародні платіжні карти, як і будь-який інший іноземний сайт. Той же Amazon, наприклад.
Отримавши черговий такий лист від НБУ в 2015 році, керівництво PayPal прийшло до думки про те, що або в НБУ взагалі не розуміють, яку діяльність здійснює PayPal з резидентами України, або PayPal дійсно щось порушив в Україні, дозволивши резидентам України користуватися своїми платіжними картами для розрахунків.
Висновок, до якого підштовхнули листи НБУ керівництво PayPal, полягав у тому, що потрібно взагалі закрити для резидентів України можливість користуватися PayPal в будь-якій формі, поки НБУ не підтвердить у своєму Letter of Comfort те, що існуюча діяльність PayPal з резидентами України можлива.
(3) Після декількох місяців роботи і дискусій з НБУ, робочій групі вдалося переконати НБУ видати Letter of Comfort про те, що існуюча діяльність PayPal з резидентами України (прийом платіжних карт резидентів України, випущених українськими банками, на сайті PayPal) відповідає чинному законодавству України.
Цей лист був відправлений НБУ в PayPal тільки 31 грудня 2015 року.
(4) Однак Letter of Comfort НБУ не вирішив основне питання, яке ставилося нашою робочою групою ще в травні 2015 року, а саме, як розширити функціонал використання PayPal резидентами України, дозволивши їм приймати платежі на свої електронні гаманці (облікові записи) з відкритих в PayPal за кордоном.
НБУ ухвалив зміни до свого Положення про електронні гроші, які вимагають додаткової реєстрації систем “міжнародних інтернет розрахунків” в НБУ у разі якщо такі системи дозволяють резидентам України (ФОП або юридичним особам) проймати платежі.
Вимога такої реєстрації в НБУ дуже здивувала PayPal, оскільки для активації прийому платежів за кордоном на електронні гаманці (облікові записи), відкриті в PayPal за кордоном, не потрібно здійснювати діяльність на території України – ця послуга надається за кордоном (а саме, в Сінгапурі, де знаходиться відповідний провайдер PayPal).
Таким чином, Україна, в особі НБУ, стала першою країною у світі, яка зажадала таку реєстрацію у PayPal для транскордонних послуг.
Робоча група вже запропонувала НБУ скасувати вимогу про реєстрацію, але поки не знайшла в НБУ підтримки.
У підсумку, можна зробити висновок в кращих традиціях української бюрократії – потрібно створити проблему (або декілька, як у випадку з НБУ), а потім почати цю проблему вирішувати, звітуючи про “досягнення” і “Перемога”.
Додам від себе. Ясно, що в НБУ, на всіх рівнях, працює чимало розумних і відповідальних людей, велика частина яких сидить на жебрацьких зарплатах і займається практичним месіанством.
І у нас є локомотив в НБУ, в особі заст голови НБУ Влада Рашкована, який на нашому боці. Але я щиро вражений, як при такій кількості начальників і виконавців, можна залишатися настільки неефективною структурою.
Наш наступний крок – зустріч з PayPal на початку березня, на якій, я впевнений, проясняться багато питань і стануть зрозумілі терміни запуску повноцінної роботи PayPal в нашій країні.
Ілля Кенігштейн
За матеріалами:
Економічна Правда
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас