Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі


Знижуючи швидкість: українці відмовляються купувати нові легкові автомобілі

В минулому році все менше українців могли собі дозволити покупку нового автомобіля. В результаті військових дій, девальвації гривні та зубожіння населення, 2015 рік увійде в історію автомобільного ринку як антирекордний – обсяг продажів виявився найменшим з початку 2000-х років. Експерти прогнозують лише незначне пожвавлення ринку продажів в 2016 році, але багато в чому це буде залежати від рішень парламенту і стабілізації економіки.

Низькі показники

у 2015 році В Україні було продано 46,4 тис. нових легкових автомобілів, що на 49,7% менше, ніж роком раніше. Про це свідчать дані звіту консалтингової компанії AUTO-Consulting.

Незважаючи на падіння ринку, лідерство по продажах вдалося зберегти японського бренду Toyota. У минулому році в Україні було реалізовано 4,8 тис. машин цієї марки – в порівнянні з попереднім роком, цей показник знизився на 50,4%.

Разом з тим з 7 на 2 місце перемістився французький бренд Renault, падіння продажів якого було істотно менше, ніж усього ринку. Зокрема, в 2015 році в Україні було продано близько 4,2 тис. машин цієї марки, що на 13,7% менше, ніж роком раніше.

Серед провідних продавців нових легкових автомобілів на третьому місці залишився український ЗАЗ – компанія в минулому році продала 2,9 тис. машин, що на 61,2% менше, ніж за 2014 рік.

Також у ТОР-5 увійшли південнокорейська Hyundai і японський Nissan з показниками продажів близько 2,7 тис. і 2,6 тис. автомобілів, відповідно.

За словами директора AUTO-Consulting Олега Омельницького, перше місце з продажу Toyota втримала за рахунок вдалої цінової політики на тлі конкурентів.

“Toyota дуже часто робить так звані “спеціальні ціни” – завозить велику кількість автомобілів за фіксованою ціною в найбільш популярних сегментах. За рахунок таких привабливих пропозицій, Toyota і робить основні обсяги продажів”, – повідомив він.

Крім того, експерт зазначив, що на показники компанії вплинули поставки Toyota Prius для національної поліції, що в умовах слабкого ринку було істотною підмогою для бренду. Разом з тим Омельницький пояснив друге і третє місця у Renault і ЗАЗ ціновою доступністю автомобілів даних брендів.

Немає грошей

“Такий обсяг ринку виявився найнижчим з початку 2000-х років Менше (за роки незалежності України, – ред.) автомобілів продавалося тільки в 1997 і 1998 роках – 30 тис. і 32 тис. штук відповідно”, – розповів Олег Омельницький.

Він зазначив, що в минулому році більшість українців, яким був необхідний автомобіль, вибирали машини на ринку вживаних авто.

“У 2015 році внутрішньоукраїнські перепродажу легкових автомобілів зросли, порівняно з попереднім роком, на 66% – до 457 тис. одиниць. Крім того, майже в два рази – до 5 тис. одиниць – збільшилися продажі старих машин, увезених з-за кордону”, – уточнив експерт.

PR-менеджер компанії “Ніссан Мотор Україна” Володимир Іванов пояснив падіння продажів у 2015 році девальвацією гривні, зниженням купівельної спроможності населення і війною на сході, в результаті якої ринок втратив свою частку в Луганській і Донецькій областях. За даними Олега Омельницького, на окуповані території цих областей доводилося приблизно 20% усього ринку.

“Фактор відсутності Криму, який раніше займав близько 5% ринку, вже практично не впливав на продажу, оскільки вони в цьому регіоні українськими дилерами припинилися ще в першому кварталі 2014 року. Сумарно, окуповані території, з урахуванням Криму, займали 25% ринку”, – уточнив експерт.

При цьому ключовим фактором скорочення продажів Омельницький назвав все ж різке падіння платоспроможності українців.

“Це пов’язано зі знеціненням гривні по відношенню до долара в три рази. Відповідно, також зменшилися доходи населення. Як наслідок – продажі нових легкових автомобілів, ціни на які прив’язані до валюті, також скоротилися”, – пояснив аналітик.

Ще одним важливим фактором, який негативно вплинув на продажі нових легкових автомобілів, стали незначні обсяги банківського кредитування для купівлі машин.

Крім того, директор з маркетингу групи компаній АІС Сергій Боровик додав до причин падіння ринку “сірі” схеми імпорту б/у автомобілів. До них він зарахував схеми заниження митної вартість “в рази” з метою мінімізації сплати ПДВ і мит, а також імпорт авто з екостандартами, не відповідними чинним українським нормам. Нагадаємо, в 2015 році в Україну було заборонено ввозити автомобілі з екостандартом нижче Євро-4.

Боровик вважає, що політика держави стимулює лише ринок внутрішніх перепродажів, а не купівлю нового автомобіля.

“Операції з б/в машинами ніякими податками не обкладаються. До Пенсійного фонду платити не треба. В Україні не діють екологічні податки на експлуатацію старого транспорту, як в ЄС”, – пояснив він.

При цьому, за словами Боровика, податкові платежі до державного бюджету при купівлі нового автомобіля займають до 50% вартості авто.

Невеликий плюс

Учасники ринку розраховують, що негативно вплинути на рівень продажів нових автомобілів в поточному році можуть і парламентські ініціативи.

“Найбільш важливою подією може стати можливе зниження акцизів на б/у автомобілі, що відіб’ється на ринку нових автомобілів самим негативним чином”, – зазначив Володимир Іванов.

Відповідний законопроект №3251, запропонований групою депутатів, вже отримав схвалення профільного комітету Верховної ради з питань податкової і митної політики і рекомендований до прийняття в першому читанні. У рішенні комітету зазначається, що проект передбачає зниження ставки акцизного податку на старі автомобілі від 2 до 28 разів залежно від виду транспортного засобу і потужності його двигуна.

Крім того, на думку Іванова, також для ринку дуже важливим чинником є політична та економічна стабільність у країні.

“Політична стабільність і ситуація на сході впливають на споживчі настрої. Особливо показово це проявилося в 2 півріччі 2015 року, коли слідом за відносною стабілізацією щомісячна ємність ринку зросла в 1,5-2 рази порівняно з 1-им півріччям”, – навів приклад Сергій Боровик.

У цілому експерти прогнозують в 2016 році невелике пожвавлення продажів нових легкових автомобілів – в межах 10%, до 50-55 тис. машин.

Втім, українцям не варто розраховувати, що ситуація покращиться у зв’язку зі вступом в 2016 році в силу угоди про зону вільної торгівлі України з ЄС. Президент Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко зазначив, що зараз це не вплине на ринок нових легкових автомобілів. Експерт пояснив це наявністю в договорі 15-річного перехідного періоду для торгівлі машинами.

“зокрема, в перший рік дії договору мито в 10% на імпортовані автомобілі не буде знижуватися. Далі, протягом 10 років, вона кожен рік буде скорочуватися на 1%”, – уточнив експерт.

Але, у разі якщо річний імпорт автомобілів з ЄС перевищить 45 тис. машин, Україна матиме право повернути 10%-ве мито. Протягом останніх п’яти років перехідного періоду діятиме нульова мито при постачаннях автомобілів з ЄС в Україну.

Дмитро Уляницький

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua