ФДМ виступив проти портів-монолайнерів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ФДМ виступив проти портів-монолайнерів

Казна та Політика
285
Фонд держмайна виступив проти концесійної монополії в морських портах.
Про це заявив заступник голови ФДМ Андрій Гайдуцький.
«Є ризик трансформації портів у порти-монолайнери. Якщо концесіонером стане компанія, котра, наприклад, виробляє руду, то вже за кілька років порт перекваліфікується виключно під вантажі цього інвестора. Фактично це вже буде порт-монолайнер, який працюватиме трейдером саме цих типів вантажу. З’являться ризики конфліктів з іншими, зокрема, з агротрейдерами, якщо концесіонер буде, наприклад, металотрейдером», – заявив він.
Як зазначив чиновник, у новому законопроекті «Про концесії», який сьогодні розробляє робоча група при Фонді, буде закладено норми, які не дозволять одному інвесторові «взяти» порт цілком.
За словами Гайдуцького, продаж об’єктів морської транспортної галузі – варіант набагато менш ефективний, ніж концесія, оскільки повна приватизація портів відбулася тільки у 2 країнах – Франції та Росії. Обидва приклади свідчать про те, що приватизація не є успішним вибором.
«Згідно зі світовим досвідом, 90% морських терміналів залишається в державній власності. Що ж до термінів концесії – у світі віддають перевагу короткостроковим договорам: на 15–25 років із можливістю пролонгації. У 2007 році Європарламент затвердив так звану політику розвитку європейських портів, у якій не рекомендує довгострокові концесії, оскільки дуже складно спрогнозувати розвиток вантажопотоків на 30–40 років вперед», – пояснив Гайдуцький.
Коментуючи спробу української влади передати в концесію на 49 років одній з українських компаній єдиний глибоководний порт України – МТП «Южний», заступник глави ФДМ зазначив, що процес передання зупинено. Результати оцінки активів порту повернуто компанії-оцінювачу. Якщо ж концесію «Южного» буде поновлено, оцінювати порт доведеться по-новому.
«Зараз є економічна й політична воля зробити все так, щоб до концесії порту «Южний» було допущено не одного, а багато концесіонерів. Щоб порт дістався не одному інвесторові, а через аукціон, через конкурс кожен концесіонер потермінально, пометражно отримав те, скільки йому потрібно для ведення його діяльності. І звичайно було б цікаво, щоб пріоритет надавали компаніям, які працюють із контейнерами. Оскільки контейнери приносять більше доходу з розрахунку на одну тонну вантажу», – підкреслив Гайдуцький.
Заступник глави ФДМ також додав, що в новому законопроекті «Про концесію» передбачено можливість передавати в концесію навіть частину портового терміналу, що унеможливить появу в Україні портів-монолайнерів.
Нагадаємо, у 2013 році ФДМ запустив процес підготовки до передання найбільшого морського порту України – МТП «Южний» у концесію. На думку профільних експертів, цей процес був лобістським і передбачав передання порту одній з українських ФПГ, внаслідок чого ефективна гавань могла перетворитися на закритий порт-монолайнер, який обслуговує вантажі однієї компанії. Завдяки активній позиції низки громадських організацій, скандальну концесію зупинили.
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас