870
Електронний уряд: багато бунту через що?
— Фінтех і Картки
З 1 січня 2016 року чинні стандартні паспорта у вигляді книжки будуть замінені на щось нові, пластикові і безконтактні з елементами електронного носія. Міграційна служба вже прийняла рішення ввести в обіг нові документи, що ідентифікують особу, але наскільки дійсною виявиться дана заява стане відомо в новому році.
Рішення прийнято
Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков у своєму блозі для Української правди написав, що вищевказане рішення означає тільки те, що з першого робочого дня нового року починається тестування системи в масштабах країни, справа до оформлення посвідчень для громадян дійде з 11 січня 2016 року. З терміном держава вирішила не турбуватися і не вносити ніяких коригувальних правок, оформлення нового документа буде таким же – 10 робочих днів.
“Заміна старого паспорта на нове пластикове посвідчення – справа абсолютно добровільна, законом України передбачений 5-річний перехідний період. Тобто, усі державні інституції з нового року будуть приймати в якості документа посвідчує особу обидва види документів – і книжки і картки. Однак, активним громадянам, які хочуть користуватися сучасними технологіями і мати доступ до нових видів державного сервісу, варто подумати про отримання “електронного ключа до держпослуг”, яким з часом стане новий паспорт “, – відзначає Арсен Аваков.
“Заміна старого паспорта на нове пластикове посвідчення – справа абсолютно добровільна, законом України передбачений 5-річний перехідний період. Тобто, усі державні інституції з нового року будуть приймати в якості документа посвідчує особу обидва види документів – і книжки і картки. Однак, активним громадянам, які хочуть користуватися сучасними технологіями і мати доступ до нових видів державного сервісу, варто подумати про отримання “електронного ключа до держпослуг”, яким з часом стане новий паспорт “, – відзначає Арсен Аваков.
На конференції присвяченій електронному уряду, і зокрема біометричним паспортам, було висловлено чимало думок, що стосуються введення ID-посвідчення та підтвердження власника за допомогою електронного цифрового підпису. Експерт державного агентства електронного уряду, радник голови міра Львова, Яніка Мірило чітко зазначила, що ID-картка без цифрового підпису та доступу до електронних послуг не інновація, а просто пластик.
IT-директор Приватбанку Дмитро Дубілет відзначає, що державі не потрібно винаходити велосипед і впроваджувати колосальну кількість карток: і картку городянина, і пластиковий паспорт, і так далі. Але, якщо необхідно засіб для візуальної ідентифікації, то для цього можливо використовувати звичайну, що не банківську пластикову картку з собівартістю в кілька гривень.
IT-директор Приватбанку Дмитро Дубілет відзначає, що державі не потрібно винаходити велосипед і впроваджувати колосальну кількість карток: і картку городянина, і пластиковий паспорт, і так далі. Але, якщо необхідно засіб для візуальної ідентифікації, то для цього можливо використовувати звичайну, що не банківську пластикову картку з собівартістю в кілька гривень.
“Вам потрібно надавати адмінпослуги через Інтернет? Користуйтеся електронним цифровим підписом (ЕЦП), BankID і MobileID. Ви шукаєте носій для ЕЦП? Для цього підходять смартфони і флешки. Потрібні програми лояльності? Не місту заради цього окремий процесинг, а використовуйте банківську інфраструктуру. Вся ця епопея з картками стає особливо дивною в контексті запуску паспорта нового формату з нового року”, – заявляє Дубілет.
Що таке ЕЦП
Електронний цифровий підпис – аналог власноручного підпису, він може використовуватися як юридичними особами, так і фізичними. В Україні мова про це йшла ще з 2004 року, коли був прийнятий закон “Про електронний цифровий підпис”. Зараз у фінансовій і не тільки екосистемі ЕЦП можна використовувати, щоб домогтися різноманітних цілей, наприклад: користуючись входом у власний клієнт-банк, укласти з банком договір на отримання кредиту або розміщення депозиту.
Як розповів комерційний директор підприємства “Пластик карта”, “Сучасні системи комплексної ідентифікації”, Михайло Городецький за допомогою такого підпису можливо здавати податкову звітність та такий підпис є цілком безпечним для клієнтів. Зі сторони присутнього юриста і адвоката, старшого партнера адвокатського об’єднання “Кравець і партнери”, Ростислава Кравця заяву Михайла Городецького викликало так званий когнітивний дисонанс.
Однак Михайло Городецький впевнений, що використання ЕЦП стане доступним для всіх верств населення. Поки що існує одна соціальна картка, яка запущена, як пілотний проект і в недалекому майбутньому має стати муніципальною. Вона оснащена ідентифікацією за допомогою електронного підпису – картка львів’янина. Крім карти львів’янина існують ще два соціальні проекти, які включають в себе не тільки звичайні банківські картки – електронний студентський квиток, картки киянина (таких карт вже було випущено понад півмільйона).
“Ці карти об’єднують в собі цілу екосистему, і не тільки фінансову”, – вважає Городецький. Тобто студент, крім банківської карти, на яку він отримує стипендію, може використовувати свою соціальну карту, як проїзний квиток в метрополітені, а також йому надається надзвичайно актуальна можливість купувати залізничні квитки з 50% знижкою. Основна функція платіжної картки киянина – це надана можливість від держави перераховувати пільги мало захищеним верствам населення, а також за допомогою цієї карти кияни мають право користуватися метрополітеном.
“Ці карти об’єднують в собі цілу екосистему, і не тільки фінансову”, – вважає Городецький. Тобто студент, крім банківської карти, на яку він отримує стипендію, може використовувати свою соціальну карту, як проїзний квиток в метрополітені, а також йому надається надзвичайно актуальна можливість купувати залізничні квитки з 50% знижкою. Основна функція платіжної картки киянина – це надана можливість від держави перераховувати пільги мало захищеним верствам населення, а також за допомогою цієї карти кияни мають право користуватися метрополітеном.
Дмитро Дубілет раніше висловив свою думку щодо впровадження, запуску та розповсюдження даних карт, він зізнався, що з його думкою можуть не погодиться багато його колег, які через терни пройшли, щоб домогтися того, що Україна має вже зараз у сфері електронного уряду. На думку IT-директора Приватбанку, влада дуже багато “навішує” функцій на одну карту: електронний цифровий підпис, пропозиції по знижках, платіжні функції та інші операції.
Основна причина для критики, яку озвучив Дмитро – дорожнеча нововведення. За його роздумів, для банку реалізація платіжного інструменту в таких проектах загрожує суцільними операційними збитками.
“Нішу цих карток намагається зараз зайняти Ощадбанк, чим викликає у мене змішані почуття. З одного боку, він наш конкурент, так що подібні прорахунки з його боку ніби як нам на руку. З іншого боку, вони роблять ці помилки на мої, чорт візьми, податки “, – заявляє Дубілет.
Феміда попереджає
Старший партнер адвокатського об’єднання “Кравець і партнери” Ростислав Кравець, уже жартома, але з серйозним виразом обличчя зазначив, що за ним вже закріпили прізвисько “банки – зло”. На сьогоднішній момент ситуація з банками і з електронними послугами в Україні вкрай сумна, вважає юрист.
“Поки держава буде відводити банки від відповідальності, толку не буде ніякого”, – зазначає адвокат. На думку Ростислава Кравця, на сьогоднішній день система побудована таким чином, що гроші, які люди довіряють банкам, у вигляді депозитів (зараз дуже актуальною стає послуга – онлайн-депозити), можуть не повернути. Чому так може трапиться? Тому що на руках у людини не буде ні єдиного паперу, який буде підтверджувати ідентифікацію та пряму причетність до власних коштів. На жаль, в країні поки що діє система “по старинці” – кругообігу паперів. Тоді хто ж може виступити гарантом у схоронності паперів? Згідно твердженням адвоката, така ж ситуація може трапиться і в ЕЦП.
У приклад Ростислав Кравець привів виведений з банківської сфери відомий Дельта банк, у якого до періоду банкрутства значилися так звані торгові рахунки.
“11 листопада 2014 з торгових рахунків клієнтів зникли всі гроші, а було 800 тис доларів. До мене звернулося три клієнти. А наступного дня щось у банку не працювало, рахунки заблокували, грошей не залишилося. І що? І куди нам з ЕЦП? “, – запитав адвокат.
Законодавство України побудовано таким чином, що без паперу люди не мають захисту. “Якщо в законі з ЕЦП не підтвердили копію паперового документа, де гарантія того, що він не буде скомпрометований”, – стверджує Ростислав Кравець.
CEO WIDE: UP, Олег Малкін думає зовсім інакше: ЕЦП – вирішення проблеми про яку заявив юрист, і про яку стурбовані користувачі.
“Ми завжди своїм клієнтам говоримо, якщо ви розміщуєте депозит – онлайн, ви маєте потенційну проблему, тому що Національний банк абсолютно чітко пише про те, що угода з банком повинна бути укладена в письмовій формі. Якщо не врегульоване законодавство про ЕЦП і у вас немає паперу, то все це працює до тих пір, поки не трапиться проблема. Ні Київстар, ні МТС не вирішує наших проблем. Попит породжує пропозицію”, – повідомив він.
Зараз попит на державні послуги є, і для кожної людини вони доступні. “Я в страшному сні можу собі уявити історію при якій я відправлюся отримувати якусь довідку. Навіщо мені витрачати час?”, – розповів Малкін.
Зараз попит на державні послуги є, і для кожної людини вони доступні. “Я в страшному сні можу собі уявити історію при якій я відправлюся отримувати якусь довідку. Навіщо мені витрачати час?”, – розповів Малкін.
Експерт заявив, і навіть вступив у невелику баталію з представником уповноваженого з прав людини при Верховній Раді, що питання не полягає у вартості послуги, а в якості та доступності. За зручність люди будуть платити, тому що за допомогою електронних пристосувань їм не потрібно буде піклуватися про пересування по заповненому транспортом місту і про власне самопочуття.
У Міністерстві юстиції сподіваються, що все ID-картки українців будуть містити електронний підпис, так як це найкращий захист, який може існувати.
“Мін’юст вже видає електронні підписи. Сподіваюся, що після завершення реформи цивільного реєстру наші громадяни матимуть ID-картки замість паспортів, і там буде електронний цифровий підпис. Тоді це буде документ, який громадяни зможуть показувати не тільки як документ, а й будуть голосувати, відкривати бізнес, підписувати різні фінансові документи “, – зазначив заступник міністра юстиції Гія Гецадзе.
“Мін’юст вже видає електронні підписи. Сподіваюся, що після завершення реформи цивільного реєстру наші громадяни матимуть ID-картки замість паспортів, і там буде електронний цифровий підпис. Тоді це буде документ, який громадяни зможуть показувати не тільки як документ, а й будуть голосувати, відкривати бізнес, підписувати різні фінансові документи “, – зазначив заступник міністра юстиції Гія Гецадзе.
Реалії запровадження електронного уряду поки що вимальовуються в неоднозначному світлі. Ряд реформ тільки на стадії проведення, до кінця не затверджені і не врегульовані законопроекти, що вносять гласність і прозорість у дії електронного управління. Однозначно, позитивно те, що держава, великі гравці ринку мобільного зв’язку, банківське середовище впроваджуються в потік нововведень, наводять за приклад країни, які досягли успіху і висот у регулюванні електронного уряду, і орієнтуються на них. Але, може перш, ніж впроваджувати нове необхідно для початку попрощатись зі старим…
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною