Електромобілізація: без податків і "утоплеників" — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Електромобілізація: без податків і "утоплеників"

Технології&Авто
1162
В Україні досі відсутній офіційний продаж електромобілів. Ті кілька сотень катаються вітчизняними дорогами електрокарів завезені або ентузіастами, або куплені у «сірих» імпортерів. Пожвавити ринок може одне – повна відміна податків на ці авто.
«Nissan Leaf є найбільш популярним електромобілем, але в Україні він офіційно не ввозиться». Ось так категорично заявив PR-менеджер «Ніссан Мотор Україна» Володимир Іванов.
Аналогічні заяви в розмові з кореспондентом зробили і представники інших автодилерів. Виходить, що ті кілька сотень катаються по дорогах нашої країни електромобілів завезені виключно неофіційно.
«Ті Тесли, Рено, Сітроени, які з’явилися в Україні, – це тільки завдяки ентузіастам. Офіційно ці електромобілі в Україні не продаються », – підтвердив член правління «Української асоціації учасників ринку електромобілів» Кирило Криволап.
Пояснення відсутності офіційних продажів електромобілів в Україні доволі просте – для українців даний вид транспорту залишається занадто дорогим задоволенням.
Згідно з чинним податковим законодавством, покупка електромобіля обійдеться в середньому на 5000 євро вище його базової ціни. Адже треба сплатити 10% імпортне мито, акциз у розмірі 109 євро за одиницю, додатковий 5% імпортний збір. І це не кажучи про 20% ПДВ. У підсумку, популярні у світі електрокари марок Nissan, Renault і Mitsubishi стають в Україні в середньому на 30-40% дорожче своїх бензинових аналогів, що продаються на вітчизняному ринку.
Є і другий нюанс – у багатьох країнах існують спеціальні програми заохочень переходу водіїв на електромобілі – так звані субсидії. Приміром, у Німеччині електромобіль можна придбати від 23,060 тис. євро, у Франції – від 18 тис. євро, у Польщі – від 31 тис. дол.
В Україні не тільки нічого подібного немає, але і з тріском провалилася спроба прибрати зайві податки. Народні депутати наприкінці листопада прийняли закон, що скасовує імпортне мито, але відмовилися анулювати 20% ПДВ. Не вистачило всього кілька голосів.
Захист нацвиробника. Міфічного
У якийсь момент народні обранці були майже готові скасувати ПДВ на ввезення електромобілів, але всю малину обламали Віктор Пинзеник (фракція БПП) і Сергій Соболєв (БЮТ). Саме вони закликали депутатів не голосувати за це зміна законодавства, мотивуючи захистом міфічного вітчизняного товаровиробника.
«Коли ми вводимо скасування ПДВ, ми тим самим говоримо, що у нас немає, і ніколи не буде виробництва власних автомобілів з електродвигунами. Чому? Оскільки ПДВ – це непрямий податок. Не можна, щоб національний продукт обкладався ПДВ, імпорт – ні. І тут режим звільнення не допоможе, так як при режимі звільнення все одно український виробник матиме проблему з вхідним ПДВ. Тому, якщо ми хочемо, щоб в Україні колись були автомобілі з електроприводом, що не голосуйте за цей закон. Ми звільнили від мита, і цього достатньо», – заявив Пинзеник, виступаючи в Раді.
У той же час експерти впевнені – у парламенті була необхідна кількість голосів, але рішучість депутатів підвело поверхове вивчення законопроекту.
«Ми підтримуємо імпорт – ми погіршуємо життя національним виробникам. Це – зовсім вірне трактування. Можливо, було не зовсім правильне формулювання, але там зазначено, що перепродажі та продажі всередині країни також звільняються від ПДВ. Тобто, цей законопроект вже нічим не заважає нашим національним виробникам », – зазначив член правління «Української асоціації учасників ринку електромобілів» Кирило Криволап.
Крім того, експерти впевнені, що повне скасування податків на електрокари є найбільш перспективною тактикою розвитку ринку, і ніякого утиску нацвиробника в цьому немає.
«Якби не виступ Пинзеника про підтримку національного виробника, якого просто не існує, документи б підтримали. Було достатньо часу, щоб депутати подали ці правки і допрацювали документ ще на етапі першого читання», – підкреслює керівник проекту з популяризації електротранспорту в Україні Shooter.ua Костянтин Євтушенко. За його словами, повна відміна податків на електромобілі вже діє в Норвегії, де майже кожен третій авто – електромобіль.
Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) Олег Назаренко не настільки оптимістичний щодо скасування ПДВ.
«Усі згодні, що звільнення електромобілів від ПДВ – прогресивний крок. Але аргумент один – не бажання створювати прецедент. Депутати бояться відкрити «ящик Пандори», що після скасування до них прийдуть і будуть питати – ось чому ви електромобілям скасували, але не скасували податки на ліки для моєї дитини », – говорить Назаренко.
Змінити ситуацію може тільки одне – потужний громадський тиск на народних депутатів.
«Потопельники» з Луїзіани
Незважаючи на відсутність офіційних продажів, купити електромобіль в Україні все-таки можна. Інтернет буквально кишить відповідними оголошеннями. У Києві навіть з’явилися білборди з інформацією про можливості взяти електромобіль в лізинг.
«Ті електромобілі, які зараз поставляються в Україну, – це або із США, або з Японії. На жаль, велика частина цих автомобілів були «втоплені» під час повеней в Луїзіані в Сполучених Штатах або вчасно цунамі в Японії», – зазначає Іванов.
За його словами, торгівля «битими» або «утоплениками» – досить прибуткова справа.
«Биті» або «потопельники» завозяться за митною вартістю 2 тис. дол., а «бита» Тесла коштує 20 тис. дол. І саме більше половини цих авто в Україні такі », – уточнив Криволап.
Чи зміниться ситуація, якщо парламент скасує податки на електромобілі?
«Наша позиція в цьому питанні така: зі свого боку, ми готові зробити все. Ми готові привезти товар. Ми готові навчити працівників сервісної мережі, забезпечити центри необхідними інструментами для обслуговування електромобілів. Але тут повинні бути більш рішучі дії з боку уряду », – відповів Іванов, уточнивши, що скасування 10% мита недостатньо. Всі чекають скасування ПДВ і акцизу. Це дуже сильно підстьобне ринок. За офіційним прогнозом Мінекономрозвитку, вартість електромобілів тоді знизиться мінімум на 28%.
Буму не буде
Втім, багато експертів схиляються до того, що навіть після зняття всіх податків обвалу цін на електромобілі і буму продажів в 2016 році не буде.
«Ціна буде знижуватися поступово. Тому що у нас немає ринку, він більше нагадує ринок іномарок на початку 90-х. І ще нагадую – зараз майже всі електромобілі завозяться неофіційно. Вони биті і «потопельники», – підкреслює Криволап.
Як відзначають електромобілисти, наявність «сірого» імпорту електромобілів позначається не тільки на цінах, але й безпосередньо на перспективі зростання ринку. Електромобіль без гарантії і офіційного сервісу – річ небезпечна і може попросту розчарувати українців і відбити охоту на покупку.
«Зараз на ринку більше 500 електромобілів невідомого походження і без гарантій. А це, в принципі, – загроза не тільки життю і здоров’ю водіїв і пішоходів, але і всьому ринку. Купуючи незрозумілого походження автомобіль, ви автоматично піддаєте себе небезпеці, також відбувається дискредитація всіх автомобілів», – говорить Євтушенко.
Представники автобрендів «сірих» елетрокарів категорично заявляють – ні сервісного обслуговування, ні ремонту таким авто не надається. Але при цьому зазначають – готові забезпечити ринок офіційними поставками за умови підтримки уряду популяризації такого транспорту та формування сприятливих інвестиційних умов.
«Ми вели переговори з декількома виробниками, і вони відзначили необхідність скасування ПДВ і мит. Їхні аргументи – ми виробляємо велику кількість автомобілів, на які є попит у Європі, але у нас не вистачає потужностей поставляти їх на ринки, де вже створені певні умови. А в Україні таких умов немає. Тобто, ми повинні інвестувати, а ви – підготувати умови», – підкреслює Євтушенко.
Як би там не було – за електромобілями майбутнє. І для світових автовиробників український ринок, безсумнівно, цікавий. Як і для українців автоновинки.
Владислав Швець
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас