Марісса Майєр не впоралася: Yahoo! може продати свій інтернет-бізнес — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Марісса Майєр не впоралася: Yahoo! може продати свій інтернет-бізнес

Фондовий ринок
881
Рада директорів американської інтернет-компанії Yahoo! може прийняти рішення про продаж всього пошукового бізнесу, а заодно – і 15-відсоткового пакета акцій китайської компанії Alibaba вартістю в $30 млрд, повідомляє The Wall Street Journal. Причиною такого рішення стали невтішні фінансові результати компанії протягом останніх кількох років.
На початку 2008-го Microsoft запропонувала Yahoo! вигідну угоду – викуп компанії за $31 за акцію (+62% до вартості акцій) або $41 млрд. За рахунок поглинання Yahoo! Стів Балмер мав намір скласти конкуренцію Google і зайняти лідируюче місце на ринку інтернет-пошуку і реклами. Рада директорів Yahoo! угоду не прийняла, навіть коли Microsoft заявила ціну в $33 за акцію, або $47,5 млрд. У компанії зазначили, що не погодяться на угоду нижче $40 за акцію.
Через кілька місяців після цього вартість акцій Yahoo! впала до $9,14 за акцію, скоректувавшись згодом на позначці в $10-12 за акцію, а капіталізація компанії склала трохи більше $10 млрд. Це був мінімальний показник з 2003 року.
На сьогодні капіталізація Yahoo! становить $31,83 млрд. При цьому, в активі Yahoo! числиться 15% китайської Alibaba. Ще в 2005-му американська компанія за $1 млрд придбала 40% майбутнього гіганта онлайн-торгівлі в Китаї. У 2012 році Alibaba вдалося назад викупити 20% власних акцій за $7,1 млрд, а в 2014-му ще 5% були продані в ході виведення Alibaba на IPO. Решта цінних паперів китайського майданчика так само залишалася у американців. Вартість цього пакету складає $31,65 млрд. Виходячи з цього, сама Yahoo! майже нічого не коштує, навіть при наявності $6 млрд вільних коштів, понад 10 000 співробітників, частки в Yahoo! Japan і третього місця за кількістю аудиторії в США.
З ворожого табору
У червні 2012 року Yahoo! оголосила про призначення нового генерального директора компанії. Ним стала 37-річна Марісса Майєр, колишній віце-президент Google. За словами самої Майєр, для неї це було можливістю стати біля керма великої компанії.
Передбачалося, що досвід роботи Марісси в Google дозволить вивести Yahoo! із стагнації, створивши якісні продукти та сервіси для конкуренції з тими ж Google і Facebook.
На старті роботи Майєр в Yahoo! їй був виданий величезний кредит довіри: жінка, яка входила в 20-ку перших співробітників Google, очолила основного конкурента своєї першої компанії. За два роки вартість акцій Yahoo зросла більш ніж в три рази: з $15 до $51,7 за акцію. В той момент нікого з інвесторів не насторожив факт, що Майєр не переманила за собою жодного топ-менеджера або навіть рядового співробітника Google.
На новій позиції Майєр впевнено здійснювала десятки покупок, серед яких був і сервіс Tumblr, придбаний за $1,1 млрд. За словами нового CEO, це дозволило залучити до 300 млн користувачів, хоча сама компанія налагодити повноцінну монетизацію сервісу так і не зуміла. Півроку потому Майєр зробила ще одну велику покупку: рекламна платформа BrightRoll обійшлася Yahoo! $640 млн. Свої покупки Марісса виправдовувала необхідністю отримати сучасні технології для переходу Yahoo! на новий рівень. Правда, деякі інвестори попросили її стримати запал і припинити «шопінг».
Незважаючи на величезну довіру ринку до Марісси Майєр, яка проявлялася в постійному зростанні вартості акцій компанії, Yahoo! продовжувала втрачати гроші. У 2013-му виручка впала на $300 млн і склала $4,68 млрд. В наступному році падіння продовжилося: за підсумками 2014-го виручка склала всього $4,6 млрд, а EBIDTA знизилася з $1,2 млрд до $825 млн. загалом з 2010 по 2014 рік EBIDTA впала майже в два рази.
Тільки в 2015-му стало зрозуміло: Майєр не справляється з керівництвом Yahoo!. Деякі експерти припустили, що вона зовсім не має теоретичної концепції, як розвивати компанію і конкурувати з Google і Facebook за аудиторію. Співробітники компанії розповідають, що Майєр замість вирішення серйозних завдань займалася мікроменеджментом. Наприклад, вона могла годинами вести дебати з дизайнерами, зміщуючи пікселі або підбираючи кольори в логотипах. А замість вирішення серйозних завдань брала в розробку дрібні проекти, реалізація яких не була пріоритетною. Ще одним «захопленням» Майєр були доповіді на конференціях і зйомки для глянцю, де вона поставала в ролі успішної і сильної жінки. Як з’ясувалося, цим же вона займалася і в Google, в зв’язку з чим жоден зі співробітників її минулої команди не сприйняв її всерйоз і не побажав приєднатися до неї на новому місці.
У результаті, всього за кілька місяців Yahoo! залишили десятки топ-менеджерів, серед яких – директор з розвитку Жаклін Ресес, глава рекламного відділу Кевін Генцель і старший віце-президент Майк Кернс. Щоб зберегти топів, які залишилися, Майєр змусила їх підписувати контракти як мінімум на три роки. Щоправда, на останню умову погодилися далеко не всі. Щоб скоротити витрати, Маріссі також довелося закрити частину сервісів, серед яких – Yahoo! Pipes, Maps, Music, Movie тощо.
Продати все
Вихід з ситуації, що склалася, рада директорів компанії має обговорити вже на початку грудня, повідомили джерела The Wall Street Journal. Можливих варіантів розвитку подій декілька: або продати пошуковий бізнес, або пакет акцій Alibaba, або всі разом. Після цього у компанії залишиться кілька сервісів, які продовжать існувати в рамках оновленої Yahoo! або окремих компаній.
На сьогоднішній день пошуковий бізнес компанії приносить їй близько 40% усієї виручки – понад $2 млрд на рік. Зараз Yahoo! займається розвитком спеціального спрямування для пошуку через мобільні пристрої, оскільки саме смартфони і планшети стають головними майданчиками для роботи з інформацією.
Потенційних клієнтів на цей актив поки не дуже багато. Передбачалося, що покупцем може виступити AOL (частина Verizon), Softbank або навіть Apple. Раніше в мережі наполегливо обговорювалося, що Тім Кук і Марісса Майєр підпишуть договір про співпрацю – і взамін Google головним пошукачем в браузері Safari стане Yahoo!. Ці припущення не отримали підтвердження, проте Apple зараз активно займається створенням власного пошукового «движка» (про що прямо вказує останнє оновлення функції пошуку Spotlight). Виходячи з цього, напрацювання Yahoo! можуть дати імпульс розвитку технології у Apple.
Є дані, що на бізнес інтернет-пошуковика також претендує кілька великих медіа- й телеком-компаній, серед яких News Corp Руперта Мердока і кабельний гігант Comcast. Сума угоди поки що заявлена не була, але бізнес компанії без урахування акцій Alibaba оцінюють від $2 до $8 млрд.
Крім пошукового бізнесу в активі Yahoo! є ще кілька власних великих інтернет-майданчиків з аудиторією в сотні мільйонів користувачів щомісяця, декілька платформ для продажу реклами, поштовий сервіс і Tumblr. Чи буде щось з цього виставлено на продаж, поки не повідомляється. Як і те, чи залишиться Марісса Майєр на своїй керівній позиції.
Ілля Кабачинський
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас