Віталій Кедик: Споживча поведінка українців і поляків - в чому різниця?
Ідея порівняти ринки електронної комерції та купівельну поведінку України та Польщі виникла непросто. Сьогодні багато українських компаній, які орієнтуються на європейський ринок, придивляються до Польщі, як до “вікна в Європу”. Крім «емоційної прихильності» двох добрих європейських сусідів, які декларують родинні цінності, нас пов’язують спільні характеристики, а також тенденції розвитку окремих галузей, у тому числі e-commerce.
Зручним і репрезентативним таке порівняння робить приблизно однакові кількісні показники ринку. Схоже за чисельністю населення – 43 млн українців і 38,5 млн поляків і дуже близьке за значенням проникнення інтернета 60%1 ¹ в Україні і 65%2 ². в Польщі.
Проте, першу кардинальну відмінність одразу знаходимо в розмірах самих ринків. Так, за підсумками 2014 в грошовому вираженні ринки e-commerce складали: 1,6 млрд доларів в Україні і 8,63 ³. млрд доларів в Польщі.
Для українського ринку характерно падіння на 20% у доларовому еквіваленті в порівнянні з 2013. Зростання у гривні на 19% до показників 2013р. В абсолютних же величинах обсяг ринку прирівнюється до результатів 2012р. За невтішними прогнозами Української асоціації директ маркетингу, показники 2013 зможуть повернуться до 2018 р.
Що стосується сусідів, то польський ринок електронної комерції вважають набільш швидкозростаючим в ЄС. Незважаючи на те, що лідери за обсягом e-commerce -Великобританія (169 млрд доларів США), Німеччина (94 млрд доларів США) і Франція (75,5 млрд доларів США) утримують близько 60% європейського ринку, Польща випереджає їх істотно за темпами зростання. Так, темпи зростання e-commerce Польщі в 2014 відзначені на рівні 21,7%, в той же час у Великобританії – 14,7%, Німеччини-12,3% а Франції – усього лише 11,2%.
Польща демонструє завидне зростання на 20-25% з року в рік, починаючи з 2009 р.
Очікування на майбутнє також вельми сприятливі. Прогнозований оборот в 2020р за даними Gemius.pl становитиме близько 27,5 млрд доларів США.
Польща демонструє завидне зростання на 20-25% з року в рік, починаючи з 2009 р.
Очікування на майбутнє також вельми сприятливі. Прогнозований оборот в 2020р за даними Gemius.pl становитиме близько 27,5 млрд доларів США.
Відповідно і за кількістю онлайн покупців випереджає Польща з пристойним розривом. Так, з 25 млн інтернет користувачів, 17,3 млн (69%) активно здійснює електронні покупки. В Україні, за даними TNS, онлайн шопінгом займаються близько 4 млн осіб.
Соц-дем українського та польського онлайн покупця ідентичні – 53% жінок, 47% чоловіків, переважно у віці 25-34 (близько 40%; частка всіх решта вікових сегментів не більше 26%). У Польщі 41% з них мешканці населених пунктів з чисельністю до 200тис, а 36% проживають у великих містах. Доходи самого репрезентативного сегмента становлять від 2001 до 5000 PLN (тобто до 1340 доларів США).
Цікавимося, що найбільше купували українці за статистикою 2014р.
Очікувано, 72% всіх покупок здійснювалися в групі товарів «Електроніка та побутова техніка» на суму $ 760 млн (вкл. продаж через маркетплейси). У сегменті електроніки 13 лідерів утримують 89,2% від загального «пирога». За даними TNS, в 2014 роки кількість покупок в цій категорії в онлайні, досягло показника в 64% Це говорить про те, що традиційні офлайн супермаркети здають свої позиції.
Друга група-Fashion (одяг та взуття). 50% українців у мережі посприяли тому, що онлайн рітейлери зібрали $ 169 млн (вкл. продаж через маркетплейси).
У цій категорії три лідери складають 90,3% продажів від загального обсягу сегмента.
Очікувано, 72% всіх покупок здійснювалися в групі товарів «Електроніка та побутова техніка» на суму $ 760 млн (вкл. продаж через маркетплейси). У сегменті електроніки 13 лідерів утримують 89,2% від загального «пирога». За даними TNS, в 2014 роки кількість покупок в цій категорії в онлайні, досягло показника в 64% Це говорить про те, що традиційні офлайн супермаркети здають свої позиції.
Друга група-Fashion (одяг та взуття). 50% українців у мережі посприяли тому, що онлайн рітейлери зібрали $ 169 млн (вкл. продаж через маркетплейси).
У цій категорії три лідери складають 90,3% продажів від загального обсягу сегмента.
Популярністю користуються групи «Товари для дітей», «Товари для авто» і «Парфуми та косметика». Набирає обертів продаж будівельних і товарів для дому через інтернет.
В Україні основною тенденцією 2014 став перехід споживачів від покупки дорогих брендів до дешевших
Польські інтернет користувачі вже мають значний досвід електронної торгівлі.
Найбільш затребуваною категорією товару для них в 2014р. був одяг/аксесуари (80%).
За ними слідують книги/диски / фільми (77%), Аудіо та відео техніка (66%), телефони/смартфони/аксесуари (59%), Квитки в кіно, театр (58%), взуття (57%), комп’ютерний софт (57%), косметика/парфумерія (55%).
Найбільш затребуваною категорією товару для них в 2014р. був одяг/аксесуари (80%).
За ними слідують книги/диски / фільми (77%), Аудіо та відео техніка (66%), телефони/смартфони/аксесуари (59%), Квитки в кіно, театр (58%), взуття (57%), комп’ютерний софт (57%), косметика/парфумерія (55%).
Один з чотирьох поляків купує в онлайні страховки, продукти харчування та предмети колекціонування. Потенціал для зростання мають категорії «Зроби сам», меблі, інструменти, обладнання для дому і саду.
Таким чином, турбота про свій зовнішній вигляд і любов до сучасних гаджетів властива покупцям обох ринків.
Покупками товарів національних виробників поляки і українці не обмежуються. За даними Factum Group, найбільші світові майданчики електронної комерції Alibaba, eBay і Аmazon увійшли до ТОП-20 найбільш відвідуваних серед українців інтернет-магазинів. Alibaba за підсумками листопада 2014 року обіймає 3 місце рейтингу, eBay – 8, Аmazon -13.
Що стосується країн, то Китай, США і Великобританія постачають українців бажаними товарами.
Поляки, у свою чергу, віддають перевагу таким великим гравцям, як Tchibo (Німеччина), BonPrix (Франція), Zalando (Німеччина), Amazon (США).
Способи оплати.
У Польщі, як і в більшості країн Європи (крім Великобританії), не популярна оплата банківськими картами. Перевага віддається pay-by-links (через банківські шлюзи). Половина онлайн рітейлерів там не працює за популярною в нашій країні схемою cash on delivery. Про платіжні перевагах я розповім в наступній колонці.
У Польщі, як і в більшості країн Європи (крім Великобританії), не популярна оплата банківськими картами. Перевага віддається pay-by-links (через банківські шлюзи). Половина онлайн рітейлерів там не працює за популярною в нашій країні схемою cash on delivery. Про платіжні перевагах я розповім в наступній колонці.
Віталій Кедик СЕО Wishround
Примітки
¹ За даними настановних досліджень, що проводяться за замовленням ІнАУ, у лютому 2015 р.
² e-Commerce Polska
³ https://www.ecommerce-europe
¹ За даними настановних досліджень, що проводяться за замовленням ІнАУ, у лютому 2015 р.
² e-Commerce Polska
³ https://www.ecommerce-europe
За матеріалами: Файненс.ЮА
Поділитися новиною