Держприкордонслужба контролюватиме страхування авто. Як не влетіти зі страховкою, виїжджаючи в Європу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держприкордонслужба контролюватиме страхування авто. Як не влетіти зі страховкою, виїжджаючи в Європу

Особисті фінанси
715
Прикордонники перевірятимуть наявність і дійсність полісів Зеленої картки у виїжджаючих за кордон автомобілістів. НВ з’ясувало як вберегти себе від шахраїв, та що буде, якщо вас впіймають із фальшивим полісом закордоном
Українські прикордонники контролюватимуть наявність та чинність полісу Зеленої картки у всіх бажаючих перетнути кордон на власному автомобілі. Рух транспортних засобів на виїзд з України в подальшому дозволятиметься лише після надання Зеленої картки прикордонному наряду. А у випадку виявлення фальшивого або зміненого сертифіката, автомобіль відправлятимуть на штрафний майданчик. За перебування на майданчику власникам авто також доведеться платити кошти.
Наразі українські прикордонники спільно із Моторно-транспортним страховим бюро (МТСБУ) відпрацьовують технологічну схему перевірки міжнародних сертифікатів страхування відповідальності власників транспортних засобів. Вже кілька місяців прикордонники спільно з МТСБУ тестують проект у Чернігівській області на пропускному пункті Нові Яриловичі.
Прикордонна група пройшла детальний інструктаж щодо юридичних аспектів питань міжнародного страхування відповідальності власників автотранспорту, і перевірки страхового сертифікату на ознаки їх дійсності. Робочі місця прикордонників обладнали комп’ютерною технікою для перевірки сертифікатів Зелена картка. Для цього Держприкордонслужбу під’єднали до електронної централізованої бази даних МТСБУ.
Метою такої співпраці між страховиками і прикордонниками, а в подальшому і спецпідрозділів МВС і прокуратури, є мінімізація використання фальшивих або фальсифікованих Зелених карток, а отже – захист водіїв від шахраїв. На сьогодні експерти МТСБУ оцінюють фальсифікат полісів у 1% від усіх договорів, які є в обігу. Проте, експерти зі страхових компаній оцінюють об’єм підроблених і недійсних Зелених карток і зовсім у 5-20%, а деякі спеціалісти кажуть і про 30%.
За час дії пілотного проекту на Чернігівщині було виявлено 54 випадки використання змінених та фальшивих сертифікатів. Тобто мова йде про втрати суми страхових платежів з міжнародного страхування у розмірі понад 20 млн грн. За період січень-серпень 2015 року страховики уклали 528 тисяч договорів “зеленок”.
У відповідності до підписаних нашою країною міжнародних зобов’язань, МТСБУ несе фінансові гарантії перед іноземними бюро у випадку, в ДТП прийняв участь транспорт, зареєстрований в Україні, і була використана Зелена картка, у тому числі фальшива. За оцінками спеціалістів МТСБУ, якщо встановити таку програму на основних державних контрольно-пропускних пунктах, то це дозволить уникнути щорічних збитків МТСБУ за фальшивими Зеленими картками у обсягах понад 200 тис. євро.
Як розповіли НВ в МТСБУ, з приводу транспортних пригод, до них регулярно звертаються іноземні бюро. Орієнтовно, це близько трьох тисяч повідомлень про аварії, які сталися з вини наших страхувальників за кордоном. “Наприклад, за 2014 рік, із 3,12 тис. повідомлень про ДТП, було 46 випадків, у яких зафіксували використання водіями фальсифікованих зелених карток, тобто таких, у які були внесені некоректні недостовірні відомості”, – розповідає Олександр Салайчук, керівник департаменту міжнародного страхування МТСБУ. Наприклад, коли використана при ДТП Зелена картка пред’являється на один транспортний засіб, наприклад, марки Volkswagen, а зареєстрована вона на інший автомобіль, наприклад, марки Mercedes.
Окрім того, органи різних країн щорічно фіксують близько сотні фіктивних (не зареєстрованих) Зелених карток у українських водіїв. “До нас звертаються іноземні регулювальники, коли вже сталося ДТП, і водій пред’явив українську фальшиву Зелену картку – таких випадків трошки менше, ніж 100 за 2014 рік було. А звернень без ДТП, коли наших водіїв просто зупиняли і виявляли фальшиві картки, в 2014 році було 166”, – розповідає Салайчук.
Раніше, як розповідають експерти, абсолютним лідером за обсягом виявлених фальшивих і фіктивних Зелених карток була Італія. Через значний обсяг українських трудових мігрантів. Але протягом останніх років п’яти першість за Росією – саме для виїзду у цю країну найчастіше використовують “липові” страховки, очевидно покладаючись на непридирливість місцевих правоохоронців.
“Коли іноземне бюро звертається з приводу фальсифікату, то ми починаємо наші внутрішні розслідування: з’ясовуємо, на якому етапі відбулася фальсифікація страхового документу, хто винен, співпрацюємо зі страховими компаніями, які також проводять службове розслідування, і тоді вже приймаємо рішення, чи виплачуємо ми компенсацію по таких карткам, чи відмовляємо у страховому відшкодуванні”, – розповідає Салайчук.
Часто з’ясовується, що підробкою сертифікатів може займатись страховий агент. Він зацікавлений фінансово в таких махінаціях – йому вигідно показати страховій компанії, що він уклав короткий договір на 15 днів, наприклад, на мотоцикл, а страхувальнику видати договір на рік на, наприклад, на автобус. А різницю між преміями, у кілька тисяч, а той десятки тисяч гривень, покласти собі в кишеню.
Також в схемі може бути задіяний водій транспортного засобу, який може шляхом механічних дописів продовжити собі термін дії Зеленої картки на довший термін. Якщо ж говорити про фальшиві, а не фальсифіковані, сертифікати, то тут і зовсім налагоджена ціла бізнес-модель: хтось виготовляє, хтось розповсюджує, а хтось використовує, і на цьому заробляють гроші. І такі картки можуть виготовлятися як в Україні, так і за кордоном, де є велика діаспора і значна кількість транспортних засобів з українськими номерними знаками.
Якщо іноземні компетентні органи отримують підтвердження, що український водій використав фальшивий чи фальсифікований страховий документ, то на нього може бути накладений штраф. Міжнародний досвід передбачає різний розмір штрафів. Наприклад, в Італії це може бути декілька сотень євро. Штраф за відсутність Зеленої картки в Польщі становить від однієї тисячі євро. Плюс автомобіль можуть поставити на штраф-майданчик до з’ясування всіх обставин. За вимушену стоянку також доведеться платити.
Окрім того українського горе-водія можуть зобов’язати укласти договір страхування вже на території тієї країни, де його перевіряють. У тій самій Італії страховка буде коштувати орієнтовно 500-1000 євро. У нас, для порівняння, Зелені картки коштують в середньому 40 євро, і видаються на термін перебування за кордоном від 15 днів і до 12 місяців.
В Україні підроблення документів караються штрафом у розмірі до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, або арештом на строк від шести місяців, або обмеженням волі на строк 3-5 років, або позбавленням волі на строк до п’яти років. Завідоме використання підробленого документа карається штрафом до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів, або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до двох років.
На жаль, не можна просто відповісти на питання як українському автомобілісту вберегти себе від “липових” Зелених карток. Якби виявити учасників цих схем можна було так легко виявити, то і МТСБУ, і страхові компанії, направляли б прокуратуру і міліцію до них.
“Як правило ризикують громадяни, які купують Зелені картки із “рук”, в необладнаних місцях, біля державного кордону у сторонніх осіб, яких, частіше за все, не можливо ідентифікувати”, – розповідає Василь Зубач, директор юридичного департаменту страхової компанії PZU в Україні. Укладати Зелені картки краще в офісах представництв страхових компаній, і якомога менше користувались послугами невідомих сторонніх осіб.
Також необхідно, за порадами експертів, необхідно звертати увагу на вартість страхового полісу – адже будь-які знижки є протизаконними, і це повинно насторожити громадян при співпраці зі страховими агентами.
Як інформує Зубач, громадяни мають змогу перевірити чи внесений поліс до бази МТСБУ через інтернет. “На сьогодні більше 90% полісів Зеленої картки вноситься в базу МТСБУ онлайн одразу при виписці полісу. Запитайте у продавця картки, чи можливо перевірити інформацію після її отримання в базі МТСБУ”, – розповідає експерт.
Завжди першою реакцією автомобіліста, коли іноземні інспектори вказують на фальсифікат, є шок: людина могла потрапити у серйозну аварію, і тепер вона, не лише за власний кошт, можливо, муситиме відшкодовувати збитки постраждалим, але ще нестиме відповідальність перед іншою державою за відсутність дійсного полісу. Плюс, вона ще й втратила витрачені на фальсифікат кошти. Проте, експерти радять потерпілим не гаяти часу, і одразу ж зв’язатися зі страховою компанією, від імені якої був укладений договір, і логотип якої розміщується на зеленій карті. І з’ясувати, чи дійсно картка фіктивна, чи це технічна помилка.
Також можна звертатися безпосередньо і до МТСБУ, тому що ми адмініструємо базу даних, і теж можемо допомогти у такій ситуації нашим водіям.
Леся Виговська
За матеріалами:
НВ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас