Начебто ринок газу


Начебто ринок газу

З 1 жовтня в Україні має набути чинності закон “Про ринок газу”. Початок його дії мала ознаменувати поява цивілізованого ринку природного газу.

Проте зміни мають половинчастий характер. За новими умовами ринок і далі буде регулюватися в ручному режимі керівництвом абсолютного монополіста – НАК “Нафтогаз України”.

Закон “Про ринок газу” був прийнятий Верховною Радою 9 квітня. Відразу ж після його прийняття експерти підкреслювали, що сам закон носить рамковий характер. Наповнення всіх ринкових принципів мало бути доповнено майже двома сотнями нормативно-правових актів. Очікувалося, що вони будуть розроблені та затверджені до 1 жовтня – дати набрання чинності нових правил.

Як звичайно, розробити нормативні акти не встигли. За словами народного депутата Вікторії Войціцької, ще в середині вересня Кабмін в авральному порядку вносив в профільний комітет законопроекти, які необхідно затвердити до 1 жовтня. А самі тексти проектів змінювалися на ходу.

Про складнощі з початком дії нового закону говорять і в НАК “Нафтогаз”.

“Ми зараз по кожному окремому елементу закону про ринок газу ведемо дискусію. І дуже часто чуємо: а давайте це не міняти. Кожна група намагається зберегти свої інтереси, мотивуючи тим, що ми до цього не готові”, – говорить Юрій Вітренко, директор з розвитку НАК “Нафтогаз”.

Набуття чинності нового і закону не виключає відмови від ручного регулювання ринку. Мова йде про проект постанови Кабміну “Про порядок створення страхового запасу природного газу”. На даний момент постачальники газу зобов’язані створювати запас газу на 9 днів – 10% від квартального обсягу. Проект пропонує збільшити норму такого резерву до 100% від запланованих місячних обсягів.

За оцінками учасників ринку, йдеться приблизно про 300 млн кубометрів природного газу, які повинні зберігатися в ПСГ після сплати ренти і податків. По суті, нововведення аналогічно з постановою Кабміну №647. Скасований в судовому порядку документ зобов’язував більшу частину споживачів купувати газ у НАК “Нафтогаз”.

Тепер зобов’язуючого списку немає. Але, за словами Віталія Хруленко, комерційного директора СП “Полтавська газонафтова компанія” постачальники фактично будуть витіснені з ринку на місяць, накопичуючи потрібні обсяги газу в ПСГ.

Дана постанова вигідна “Нафтогазу”, який зараз виконує функцію балансувальника ринку. Варто відзначити, що сам НАК є абсолютним монополістом на ринку поставок газу. Компанія забезпечує 87% споживання в країні.

“Ми просто хочемо піти від ситуації, коли трейдери номінують газ, якого у них немає. І продають газ, яким вони не мають. Вони можуть його купити чи не купити. Тоді дисбаланс закриває “Нафтогаз”, – говорить Юрій Вітренко.

Таким чином, НАК прагне зняти з себе частину фінансового та ресурсного навантаження. Вітренко стверджує, що імплементація нових положень закону дозволить вирішити питання страхового запасу іншим способом. Наприклад, залишити зобов’язання по накопиченню тільки для імпортерів газу і постачальників підприємств, які не можна відключити. Втім, в проекті постанови Кабміну таких винятків не міститься.

Ще одна проблема полягає у введенні фінансового забезпечення поставок для учасників ринку. Для того, щоб прокачати певний обсяг газу, трейдер повинен внести страховий внесок у розмірі 20% від вартості газу.

Є складнощі і в диверсифікації поставок газу населенню. Приємна аналогія з інтернет-провайдерами ще дуже далека від втілення. За словами деяких трейдерів, ринок побутового споживання міг би бути привабливим. Але вихід на нього ускладнювався особливістю отримання ліцензії. До 1 жовтня формальних перепон для виходу на цей ринок не було. Але новий постачальник мав узгодити обсяги поставок за регульованим тарифом та абонентську базу з газорозподільною компанією (обл- і міськгазами).

Влітку один з незалежних постачальників, що не побажав називати себе, як експеримент уклав договори на постачання газу з трьома побутовими споживачами з багатоквартирного будинку в столиці.

Експеримент закінчився на етапі, коли трейдер спробував укласти договори на транспортування палива з “Укртрансгазом”, який оперує магістральними газопроводами і “Київгазом” – газорозподільних компаній.

“Договори відмовляються підписувати під будь-якими приводами”, – розповідає власник компанії-постачальника.

З набранням чинності закону “Про ринок газу” ситуація ускладнюється ще більше. У законі відсутнє поняття “граничний рівень цін” і “споживання за регульованим тарифом”, але вводиться “базова ціна газу”. Механізм її визначення має бути затверджений НКРЕКУ 30 вересня. При цьому поняття “поставка за регульованим тарифом” залишилася в законі “Про ліцензування”. Тому на даний момент залишається незрозумілим, яку ліцензію треба отримати, щоб постачати газ населенню.

Паралельно відбувається нагальний процес передачі і розмежування газорозподільних мереж в регіонах, які перебували у безоплатному користуванні газорозподільних компаній. Нагадаємо, що закон “Про ринок газу” забороняє приватним компаніям безкоштовно використовувати розподільні мережі, що знаходяться в держвласності. По всій видимості, новим розпорядником мереж стане нове держпідприємство з умовною назвою “Нафтогазмережі”.

За словами заступника Міненерговугілля Ігоря Діденка, документи про розмежування з облгазами були виявлені лише 1,5 місяці тому. І на даний момент близько 40% розподільних мереж є спірними. Заступник міністра так само підтвердив намір створити держпідприємство, що буде розпоряджатися частиною мереж, що знаходиться в державній власності і стягувати з облгазів “символічну плату”.

Данил Нестеров

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Енергетика
Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua