Чому бензин так повільно дешевшає — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому бензин так повільно дешевшає

Енергетика
1191
Увечері 21 серпня світові ціни на нафту в черговий раз різко впали і вперше за шість років пробили психологічну позначку в $ 40 за барель марки WTI. Ціна нафти Brent опустилася до $45 за барель.
Цю ситуацію складно назвати несподіваною, адже вартість нафти поступово знижується ще з початку літа. Цьому є кілька причин. Основних дві.
Перша – відсутність належного попиту. Це обумовлено, в першу чергу, уповільненням економічного зростання в Китаї. З травня його фондовий ринок втратив близько 30% капіталізації. А оскільки КНР є найбільшим імпортером енергоресурсів, уповільнення зростання її ВВП призведе до зниження споживання сировини.
Друга – наближається вихід на світові ринки іранської нафти. До 2012 року ісламська республіка продавала близько 2,5 млн барелів сировини на добу. Однак після посилення санкцій Заходу була змушена знизити експорт до 1 млн барелів.
Після того, як щодо ядерної програми Ірану був досягнутий компроміс, а США і ЄС пообіцяли зняти з нього ембарго, Тегеран повідомив про намір повернутися до колишніх показників експорту. На тлі вже присутнього сьогодні перевищення пропозиції над попитом, це ще більше погіршить ситуацію.
Ціна нафти, як і курс долара, є одними з основних складових вартості готового палива, тому її падіння не може не відбитися на табло українських АЗС. Схожа ситуація була і в минулому році, але тоді істотно знизити ціни завадила девальвація гривні.
У липні-серпні 2015 року, за даними консалтингової групи “А-95”, тонна бензину А-95 на європейських ринках подешевшала з $605 до $486. Ціни на дизельне паливо знизилися з $470 до $407 за тонну.
На українському оптовому ринку нафтопродуктів ціни почали знижуватися в серпні, але більш повільними темпами.
За даними великих нафтотрейдерів, які є в розпорядженні INSIDER, 26 серпня імпортери на опті пропонували бензин марки А-95 за 23,4-23,9 тис. грн/тонна, тоді, як ще 20 серпня тонна аналогічного палива коштувала 24-24, 4 тис. грн/тонна.
Бензин А-92 імпортери пропонували 20 серпня по 23-23,4 тис. грн/тонна. Через шість днів оптова ціна цього палива знизилася до 22,6-22,9 тис. грн/тонна. Оптові ціни на дизельне паливо з 20 серпня по 26 серпня знизилися на 200-300 грн – до 16,6 тис. грн/тонна.
Роздрібний ринок України відреагував на зниження оптових цін на бензин після 20-х чисел серпня. За даними операторів, на 50 копійок в літрі ціни знизили практично всі великі мережі АЗС. При цьому дизпаливо почало дешевшати ще з початку місяця.
“Дизель почав дешевшати раніше тому, що на ринку багато цього палива і його більше споживається. Більше того, зараз гравці ринку намагаються продати його більше, на тлі падіння цін на нафту. У теж час, бензинів в країну везуть мало. А великі роздрібні мережі самі формують ціни і контракти на бензин з заводами-виробниками, намагаючись утримувати ціну на певному рівні “, – говорить великий нафтотрейдер.
Сьогодні, якщо порівняти ціни чотирьох великих мереж АЗС: WOG, ОККО, Shell, Socar, то ми побачимо, що вони однакові на всі види бензинів. При цьому їх ціни вищі, в порівнянні з іншими мережами, які менше за розміром і менш розрекламовані.
Приміром, великі мережі АЗС 27 серпня продавали бензин А-95 по 22 грн/л, А-92 по 21 грн/л, ДТ- по 19 грн/л. Дрібні, які працюють в окремих регіонах країни, продавали паливо дешевше на 1-1,5 грн.
Ціни на АЗС “Привату”: ANP, Укрнафта (найбільша мережа в Україні) – були ще нижчими. Так літр А-95 коштував 19 грн, літр 92-го – 18,5 грн, а літр ДП – 17,5 грн. Низькі ціни “Привату”, в порівнянні з конкурентами, пояснюються наявністю у групи власного НПЗ і більш низькою якістю палива через застарілу технологію переробки.
За словами аналітика компанії UPECO Олександра Сіренка, сьогодні жоден трейдер не зберігає великі запаси палива. Тому те, що закуповували за старою ціною, вже повинно закінчитися або бути на результаті.
“Адекватна реакція на сьогоднішню ситуацію – це зниження ціни на бензин на 3-4 гривні, а на дизпаливо – на 5. Істотне падіння цін мало б спостерігатися вже сьогодні. Але, швидше за все, це відбудеться через 1,5 – 2 тижні. Проблема в тому, що коли ринок зростає, оператори піднімають ціни миттєво, а коли він падає, вони завжди знаходять причини відтягнути зниження цін “, – говорить Сіренко.
Він так само додає, що трейдери будуть намагатися відтягнути зниження роздробу, але один з гравців, у якого буде найменше дорогих залишків, може відвести весь ринок вниз відповідно до тенденцій набагато швидше, ніж планувалося.
Директор однієї з великих компаній-імпортерів палива, який побажав залишитися неназваним, розповів INSIDER, що закупленого за старою ціною палива і правда залишилося мало, але воно ще є. Крім того, швидко понизити ціну, за його словами, не дає недавній скачок курсу.
“При коливаннях курсу гравці ринку роблять перерахунок податкових платежів і собівартості продукції. Наприклад при курсі 22,65 грн/$ собівартість дизеля – 16,75 тис. грн/тонна, а при курсі 21,4 (який був встановлений 26 серпня) – на 900 грн менше “, – пояснює співрозмовник.
Незважаючи на це, він підтверджує, що в перший тиждень вересня бензин на АЗС все ж подешевшає. Ситуація з дизелем буде трохи гірше, тому що в даний момент в Україні присутня його надлишок.
Дмитро Король, Юрій Віннічук
За матеріалами:
Інсайдер
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас