Міністри, яких ми втратимо — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Міністри, яких ми втратимо

Казна та Політика
1584
Восени в уряді зміниться кілька осіб – виключаючи перших. Зміни в персональному складі Кабміну анонсував прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. За його словами, до вересня буде проведено детальний аналіз досягнень і прорахунків кожного міністра, за результатами якого коаліції буде запропоновано новий склад уряду.
Навіть найзапекліші критики уряду чи окремих його представників визнають, що заява Яценюка стала несподіваною. «Я вперше чую, що Яценюк збирається переформатувати уряд. Я вважаю, якщо він зібрався це робити, то треба було починати розмовляти з членами коаліції, тому що уряд не його, а коаліційний», – зазначає Олег Березюк, голова фракції «Самопомiч».
Щодо перспектив деяких членів Кабміну думки діаметрально протилежні − наприклад, Forbes чув запевнення, що міністру АПК Олексію Павленку «нічого не загрожує», і одночасно – що сільське господарство є найбільш проблемним сектором і в Адміністрації ним дуже незадоволені.
Точно таке ж розмаїття думок щодо міністра економрозвитку Айвараса Абрамовічуса: частина опитаних запевняє, що немає сенсу міняти голову не надто впливового відомства, а інші – що міністр сам собі нашкодив безглуздими висловлюваннями і дивними прожектами. «Скасування трудових книжок – це один із прикладів. У нас що, відразу різко виростуть ПІІ після цього?», – прокоментував Forbes представник провладної партії.
Але є міністри, щодо яких думка однозначна.
«Я вважаю, що у нас дуже багато проблем і нереалізованості в паливо-енергетичній галузі, тому міністр Демчишин повинен серйозно задуматися над своєю роботою, – каже Березюк. – У нас є серйозні проблеми і в медичній галузі, як такої медицини у нас не існує». За його словами, міністру Квіташвілі створили близькі до ідеальних політичні та організаційні умови, щоб він реалізував свій потенціал, він це зробити не зумів. «Через це я вважаю, що потрібно переглянути його тактику і поведінку в медичній галузі, а я нагадаю, що це критична галузь, яка розвалюється не по днях, а по годинах», – каже Березюк.
Крім об’єктивних причин – недоліки в роботі, – є і неявні фактори, які можуть стати причиною відставки. «Стосовно деяких міністрів та міністерств триває непублічна, неявна боротьба між командами президента і прем’єра, і вони є лише об’єктами боротьби. В першу чергу, це міністр енергетики Демчишин і міністр інфраструктури Пивоварський», – каже політолог, директор Інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов.
Також, на його думку, поза зоною ризику – міністр фінансів Яресько, міністри оборони і закордонних справ – до них особливих претензій немає. «Думаю, і міністр МВС Аваков теж залишиться, він дуже добре захищений політично, − вважає він. – Щоправда, зараз немає великої необхідності боротися за цей пост, тому що за законом національної поліції весь силовий ресурс буде у начальника поліції, а не у міністра». Такий же «дах» – і в міністра юстиції Петренка, хоча запитань до нього більш ніж достатньо – неподані позови стосовно анексії Криму і низка питань до діяльності реєстраційної служби.
Хто прийде на зміну міністрам, які підуть? Вивільнені крісла будуть ділитися з урахуванням поточних рейтингів. Хоча на словах депутати виступають за уряд технократів, але визнають, що повністю позбутися політичного відтінку нереально. «Не буду заперечувати, зараз квоти хоч і відносні, але існують», – зазначає Березюк.
«Які рокіровки будуть у владі, ми обговорюватимемо на найближчому засіданні фракції, тому що в кожного депутата є свої питання до міністрів», – каже Максим Бурбак, депутат від «Народного Фронту», екс-міністр інфраструктури, і запевняє що основним орієнтиром будуть не рейтинги, а буква коаліційної угоди: «В рамках неї ми й будемо розмовляти». Він зазначає що у партнерів є «питання, є тертя, а точніше робочі моменти», але впевнений, що їх буде успішно вирішено на раді коаліції.
Глобальні зміни в Кабміні малоймовірні. «Те, що всі анонсують гучні відставки, – це швидше відволікаючий маневр, а не реальне перезавантаження Кабміну, врешті-решт усе обійдеться локальними відставками, а головне, що отримає президент, – першого віце-прем’єра Кононенка, – припускає Вадим Карасьов. − Офіційно він буде віце-прем’єром з реформ, але фактично потрібен сильний менеджер, який буде противагою в Кабміні Яценюку».
Карасьов нагадує, що уряд – це плід коаліції, будь-який необережний рух – і коаліція розпадається, що означає вибори до парламенту. «А до них зараз ніхто не готовий. Вибори не потрібні ні народному фронту, зважаючи на їх рейтинги, ні БПП, які не хочуть давати шанс політичній силі Юлії Тимошенко», – каже він.
Віце-прем’єр міністр України Валерій Вощевський. Фактори ризику:
- Претензії на пост міністра екології
- Скандал з будівництвами, підконтрольними Вощевському, в тому числі ТОВ «Житлобудінвест» на Печерську з порушенням поверховості
Віце-прем’єр-міністр, міністр культури України В’ячеслав Кириленко. Фактори ризику:
- Кілька анекдотичних скандалів, в які було втягнуто Мінкульт, у тому числі листування співробітників відомства з рядовими користувачами в Твіттері міністерства
- Невдалі спроби піару на «білому» і «чорному» списках діячів культури Росії, сегрегованих по відношенню до України
Віце-прем’єр-міністр, міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко. Фактори ризику:
- Резервне місце, яке може бути запропоновано більш близькій президентській команді людині
- скандал з протегуванням 26-річної підлеглої на пост в Адміністрацію президента – Катерина Кодоненко була призначена керівником Департаменту самоврядування і децентралізації
- Відсутність прогресу в розвитку підзвітних галузей – зокрема, в будівництві, де продовжують діяти застарілі нормативи, що створює передумови до корупції
Міністр Кабінету Міністрів Ганна Онищенко. Фактори ризику:
- Бюрократизація відносин всередині уряду: за підписом Ганни Онищенко вийшло кілька доручень міністерствам і відомствам, які формують паперові відписки, зокрема, їм наказано щотижня звітувати про найбільш резонансні події в підзвітних їм сферах. Передбачається, що від зацікавлених осіб Кабмін може отримати «незаангажовану інформацію»
Міністр аграрної політики та продовольства Олексій Павленко. Фактори ризику:
- Скандал з кадровим конкурсом в концерні «Укрспирт»
- Неоднозначне розвиток українсько-китайський аграрних відносин і претензії до виконання умов контракту місцевим контрагентом – ДПЗКУ
- Кількамісячна робота над глобальною стратегією розвитку АПК до 2020 року, яка в підсумку багато в чому дублює аналогічний документ Миколи Присяжнюка
Міністр внутрішніх справ Арсен Аваков. Фактори ризику:
- Провал впровадження безвізового режиму з Євросоюзом через пригальмовування реформи правоохоронних органів
- Неконтрольована МВС ситуація у Закарпатській та Житомирській областях, нездатність побороти контрабандні потоки і незаконний видобуток бурштину
- Явне підвищення криміногенної ситуації в країні, неконтрольований обіг зброї
Міністр економічного розвитку і торгівлі Айварас Абрамовічус. Фактори ризику:
- Провальна конференція донорів у Вашингтоні, спішно перейменована в «підтримку України»
- Звільнення співробітників з МЕРТ – Саші Боровика і Яники Мірило – можливо, не найкорисніших, але самих медіавідомих представників міністерства
- Бутафорська дерегуляція і скасування ліцензій
- Неоднозначні, розраховані на вау-ефект заяви, зокрема, про необхідність скасування трудових книжок і про зростання тіньової економіки
Міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин. Фактори ризику:
- Опалювальний сезон 2015-2016 років знову на межі зриву, оскільки не налагоджена закупівля і поставка вітчизняного вугілля на ТЕС
- Відсутність виразної реформи вугільного сектору
- Скандал з «Укрінтеренерго» – закупівля антрациту з ПАР за завищеними цінами для ПАТ «Центренерго» (не доведено)
- Будівництво 3-го і 4-го блоків Хмельницької АЕС – за рік «Росатому» не спрямовані документи на розрив контракту, щоб «Енергоатом» почав переговори з новим підрядником
- Скандали з керівниками та акціонерами «Укрнафти» і «Укртранснафти», які загрожують зупинкою видобутку нафти і виробництва палива. Конфлікти з газодобувачами, які призводять до падіння видобутку газу, перерозподілу ринку природного і скрапленого газу
Міністр закордонних справ Павло Клімкін. Фактори ризику:
- Відсутність системної програми підтримки бізнесу на міжнародному рівні, мінімальна комунікація з бізнесменами на рівні диппредставництв і торгових аташе
Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. Фактори ризику:
- Провалом кадрові конкурси у всіх підзвітних міністерству компаніях, серед головних: «Укрзалізниця» і аеропорт «Бориспіль»
- Пробуксовування з децентралізацією автодорожньої галузі, відсутність реформ по річковому судноплавству, і як наслідок – збільшення кількості розбитих доріг (через відсутність вагового контролю, який також не з’явився)
- Немає обіцяних лоукост-перевізників і нових авіакомпаній на українському ринку, а також нічого не зроблено для дроблення монополії авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України»
- Скандали на держзакупівлі товарів і послуг для «Укрзалізниці»
- Вплив олігархів на портову галузь не знизився – фактично йде переділ ринку
Міністр інформполітики Юрій Стець. Фактори ризику:
- Обіцяне ТБ-мовлення – створення телеканалу іноземного мовлення, який повинен був стати противагою російським пропагандистським каналам – на міжнародні ринки так повноцінно і не запрацювало. Міністр нарікає на олігархів, які блокують його роботу, реєструючи необхідні йому для роботи торговельні знаки
- Ні зрушень у процесі роздержавлення ЗМІ, який курирує Мінінформації
- Часті фіаско в інформаційній війні з РФ
- Концепція національної інформаційної безпеки України не отримала практичного втілення
Міністр молоді та спорту Ігор Жданов. Фактори ризику:
- Відмова від проведення Євробаскету
- Дисбаланс в сумі державних преміальних спортсменам-призерам міжнародних змагань України й найближчих сусідів
- Непублічний процес відбору федерацій, яким міністерство в рамках реформи делегувало частину своїх повноважень щодо розвитку спорту
Міністр юстиції Павло Петренко. Фактори ризику:
- Україна за рік після анексії Криму почнуть акредитувати позовів про стягнення втрат в міжнародні суди, незважаючи на неодноразові заяви про це
- Бутафорська реформа реєстраційної служби, неодноразові факти корупції у відомстві
- Активна участь у розслідуванні зловживань в МОЗ, за розхожою версією – в інтересах третіх осіб, зокрема, Тетяни Бахтєєвої
Міністр оборони Степан Полторак. Фактори ризику:
- Попадання десятків раніше судимих в добровольчі батальйони
- Питання щодо забезпечення антитерористичної операції і армії в цілому, скандали з поставками неякісного обмундирування
Глава МОЗ Олександр Квіташвілі. Фактори ризику:
- Скандал з незадовільним забезпеченням лікування та реабілітації поранених в АТО
- Зрив закупівлі препаратів (нібито з вини постачальників), зокрема, для хворих на ВІЛ-СНІД
- Не розпочато роботи з будівництва нового корпусу Охматдиту (формально – причина в не виділеному Мінфіном фінансування)
- Відсутність прогресу у впровадженні страхової медицини або інший реформи системи охорони здоров’я
Міністр соціальної політики Павло Розенко. Фактори ризику:
- Підвищення пенсійного віку для службовців бюджетної сфери
- Заборгованість по зарплаті в цілому по країні досягла 2 млрд гривень
- Неоднозначна процедура отримання пенсій громадянами з окупованих територій, існування подвійних реєстрів, що дозволяють отримувати пенсії і в Росії, і в Україні
- Фактично блокада жителів Донбасу на окупованій території, в тому числі – соціально незахищених верств населення
Міністр фінансів Наталія Яресько. Фактори ризику:
- Тривалі переговори України із зовнішніми кредиторами
- Підозри в маніпуляціях заявами про хід переговорів з реструктуризації зовнішнього боргу, і торгівля на інсайд
- Критика міністерства Арсенієм Яценюком за незадовільну підготовку Податкової реформи.
Віталій Кравченко, Андрій Леденьов, Дар’я Кравченко
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас