Повітряна тривога — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Повітряна тривога

Казна та Політика
604
Антимонопольний комітет почав досліджувати ситуацію на авіаринку
У боротьбу за конкуренцію на авіаринку включився Антимонопольний комітет. Hubs з’ясував, що робить АМКУ для здешевлення авіаквитків.
У п’ятницю в Антимонопольному комітеті відбулася незвичайна зустріч. Глава відомства Юрій Терентьєв зібрав на круглий стіл учасників українського авіаційного ринку. Приводом стало рішення РНБО. 20 липня Радбез доручив АМКУ розібратися в ситуації на авіаринку і до 1 вересня розслідувати порушення антимонопольного законодавства.
РНБО – президентський орган. Петро Порошенко зацікавився авіацією після скандалу, який Михайло Саакашвілі влаштував на засіданні Державіаслужби. Губернатору Одеської області не сподобалося, що компанії «Атласджет Україна» не дісталося дозвіл на маршрут Стамбул-Одеса. В результаті главу відомства Дениса Антонюка відсторонили, а сама авіація раптово стала однією з топ-тем.
В АМКУ прийшли представники авіакомпаній, аеропортів, сервісів квитків, постачальники палива і інші учасники ринку. На все пішло дві з половиною години. Більше всіх говорили представники МАУ. Президент компанії Юрій Мірошников поскаржився на дорожнечу палива та послуг аеропортів. Шефа розшифрував віце-президент МАУ з комерції Юрій Фоменко. Він назвав найбільш рентабельними секторами авіаперевезень аеропорти, поставки палива та бронювання квитків. 30% в ціні квитка припадає на паливо, до 25% – на аеропортові збори і навігацію. Решта – на послуги бронювання та комісії агентам, хендлінг і кейтеринг (наземне обслуговування літаків і постачання харчування).
Решта авіатори з МАУ не сперечалися, але додали ще один пункт: зміна правил видачі призначень на нові рейси, які нібито сформульовані таким чином, що переможцем завжди буде МАУ.
Після засідання Hubs запитав у голови АМКУ Юрія Терентьєва, чого чекати від відомства.
Що саме цікавить комітет?
Є ринок авіаперевезень і пов’язані з ним ринки. Деякі з цих ринків висококонкурентними, в деяких – конкуренція обмежена. Може бути обмежена через низьку привабливість, а може бути – якимось незаконним способом. Наприклад, аеропорт може визначити тільки одного оператора заправної системи. Природно у такого оператора немає ніякої мотивації знижувати ціни на паливо.
Чи можете виділити якісь зловживання за підсумками першого засідання?
Ми не готові давати оцінки, тому що займаємося не політикою, а спеціалізованою професійною діяльністю. Завдання було ідентифікувати основні проблемні питання, елементи, які потенційно можуть бути важливі в нашому розслідуванні. Фактично мета цього круглого столу – сформувати власне розуміння основних проблем, сформулювати питання, які ми можемо задавати суб’єктам. Наступного тижня ми сформулюємо офіційні вимоги і направимо учасника для дослідження ринку …
Дослідження, але не розслідування?
Розслідування може проводитися з ініціативи самого комітету чи за чиєюсь скаргою. Зараз у нас є кілька скарг щодо аеропортів і деяких компаній. Не можу уточнити яких.
Мені здається, що це розслідування буде схожим на розслідування по енергетиці. Коли спочатку ми розкриваємо повністю весь сектор, бачимо з чого він складається. А потім, там, де ми бачимо порушення, ми будемо відкривати окремі справи. Але ми хочемо, щоб результати від нашої діяльності люди і економіка відчули досить швидко, тому є досить динамічні способи реагування.
Коли можна буде побачити результати?
Складно говорити про терміни, але я думаю, це буде десь місяць-півтора. Я сказав сьогодні учасникам, що це буде орієнтовно 17-20 серпня. Ми повинні спиратися на факти, а не на затвердження. Отримавши відповіді на наші запити, ми зможемо зробити певні висновки. І не чекаючи проведення глибокого розслідування – дати рекомендації. У нас немає мети оштрафувати когось на мільйони гривень. Ми хочемо поліпшити ситуацію.
Виходячи з того, що сьогодні говорили на зустрічі, здешевити внутрішні перельоти навряд чи вийде…
Здешевлювати внутрішні перельоти – не завдання Антимонопольного комітету. Наше завдання – забезпечити конкуренцію. Але це дійсно взаємопов’язані речі. Монополізм і відсутність конкуренції веде до завищення собівартості. Ми побачимо, швидше за все, що якісь елементи собівартості завищені саме через відсутність конкуренції. У нас, наприклад, був прецедент по авіапаливу, коли внаслідок наших дій по дослідженню фактів паливна компанія знизила вартість пального на 30-40%.
Чи є якісь результати щодо дослідження енергетичного ринку?
Ми направили запити, термін відповідей – 14 серпня. Після цього буде видно картину. Я думаю, кінець серпня – початок вересня. Ми переслідуємо кілька цілей. В першу чергу, дивимося як функціонує цей ринок. У нас є одні затвердження з боку НКРЕ, інші – з боку операторів ринку. Вони один одному суперечать. Одні кажуть, що теплова генерація не є окремим ринком, інша позиція – що є. В силу специфіки бізнесу, специфіки взаєморозрахунків. Наше завдання, отримавши відповіді на наші вимоги про отримання інформації сформулювати для себе відповідь на це питання.
Андрій Самофалов
За матеріалами:
Hubs
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас