«Перемога» із Ради: парламент проголосував за зміни до Конституції — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

«Перемога» із Ради: парламент проголосував за зміни до Конституції

Казна та Політика
952
Український Парламент за день подолав третину відстані на шляху до змін до Конституції. 16 липня народні депутати 288 голосами підтримали законопроект Петра Порошенка щодо внесення змін до Основного закону в частині децентралізації влади.
Цей документ мав статус «невідкладного». Він дозволяє відправити проект на розгляд до Конституційного суду, і в разі отримання погодження відкриває шлях до голосування, яке дозволить зробити ці зміни постійними.
Петро Порошенко атестував себе як першого президента України, який свідомо віддає частину своїх повноважень і не вимагає додаткових. «Але ми ділимося не тільки владою, а й відповідальністю [з місцевими громадами], – попередив він, додавши, що центр також ділиться з регіонами і грошима: – Не буде більше популізму, що не підкріпленого фінансовим ресурсом».
Законопроект закладає трирівневу систему адміністративно-територіальних одиниць: регіони, райони, громади; створюються виконкоми районних та обласних рад. Також запроваджується інститут префектів, які здійснюють наглядові функції від імені глави держави, не втручаючись в операційне управління. Як суб’єкти отримання додаткових повноважень на місцевому рівні Київ розглядає виключно місцеві громади, а не «якісь міфічні республіки».
«Повернути окупований Донбас в Україні ми зможемо виключно дипломатичним шляхом», – вважає Порошенко. Він кілька разів протягом своєї промови запевнив, що проект змін до Конституції не передбачає ніякого «особливого статусу» Донбасу – мова йде лише про належну пошану до місцевих традицій і специфіки. «Самі ревні критики [змін до Конституції] – ЛНР і ДНРМЗС Росії. Хіба це не аргумент, що ми робимо все правильно? »- Поставив риторичне питання президент.
У своїх виступах голови фракцій надали повну підтримку запропонованих змін. «Послухайте Росію і зробіть навпаки! Голосуємо ж «за»! »- Аргументував свою позицію глава фракції БПП Юрій Луценко.
Сергій Соболєв, заступник голови фракції «Батьківщина», заявив, що Україна повинна показати всьому світу, що «вона за мир, але з позиції сили» – саме це, на його думку, і відбувається зараз в парламенті.
Трохи рівніше
Згідно з розділом XV «Перехідних положень» редакції Основного закону, особливості здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей визначаються окремим законом. Цю умову було прописано в мінських угодах (пункт 11), і це єдиний пункт, який мав чітко окреслені часові рамки – конституційна реформа, що закріплює децентралізацію, повинна набути чинності до кінця поточного року. В рамках цього пункту Київ зобов’язується прийняти постійне законодавство про надання особливого статусу.
Більш рання редакція законопроекту передбачала, що особливості місцевого самоврядування Донецької та Луганської областей будуть закріплені в перехідних положеннях законопроекту.
«Президент переніс новелу про особливий статус цих територій в тіло Конституції (постійну). Тому змінити це буде дуже складно », – попереджає Володимир Крижанівський, перший посол України в Росії.
Конституційний експерт Віктор Мусіяка зазначає, що незважаючи на те що як таке формулювання «особливий статус» може не фігурувати, де-факто про розширення повноважень мова йде.
Незрозуміло яким законом буде регулюватися цей особливий статус – одна із запропонованих і прийнятих редакцій або принципово новий документ. У нинішніх редакціях право президента розпускати місцеві органи самоврядування до Луганської та Донецької областей не застосовується, оскільки позачергові вибори на цих територіях заборонені.
Депутати в один голос запевняють, що мова йде лише про мінімально необхідні поступки. «Що стосується місцевого самоврядування Донбасу, дійсно, записано, що це регулюється окремим законом. Але виключно питанням місцевого самоврядування. Іншими словами: питання національної безпеки, оборони, військово-оборонного комплексу, силових структур, прокуратури, міліції, судів – в компетенції виключно держави », – підкреслює Сергій Соболєв.
Віктор Чумак, депутат від БПП, вважає, що документ зазнає серйозних змін: «Більш ніж упевнений, що там буде купа зауважень КС. Упевнений, до нього будуть поправки народних депутатів після повернення з КС. Тоді й будемо говорити, що ми будемо приймати. А вчора нічого ще не прийняли».
У нинішньому вигляді, за його словами, проект вимагає серйозних доопрацювань. «Є деякі моменти, які читаються двозначно. Наприклад, у частині повноважень префекта. Якими будуть взаємини місцевої влади з державною виконавчою владою? Може бути двозначне тлумачення: виконавча влада воєнкомів і виконавча влада префектів », – перераховує він.
На його думку, принциповим стане питання, яким законом буде визначатися порядок місцевого самоврядування. «На сьогоднішній день не визначено, який це буде закон. Нинішній закон діє до 2018 року. Я думаю, він може бути закріплений точно так же Конституційним судом, який може прописати, що порядок діє три роки », – говорить він.
Володимир Крижанівський прогнозує, що своєю офіційною метою – передачею влади на місця – конституційна реформа досягне. «Дуже важливо, щоб при децентралізації влади не вийшло нарощування дрібних «царів» на місцях. Можна так передати владу на місця, що вони стануть свого роду Порошенками в кожному селі і в кожному місті, – пояснює він. – Вони будуть намагатися стати господарями на території. А префекти не дадуть їм цього зробити ».
При цьому вказує, що поодинці села зараз практично не мають можливості утримувати інфраструктуру, а об’єднання громад дозволить оптимально концентрувати гроші. «Пройшла ж Польща через таку реформу! І це вплинуло дуже позитивно. Я думаю, у нас теж зменшиться кількість районів. Ця реформа також перетрусить всю владу в регіонах », – упевнений він.
За подіями у Верховній раді спостерігали зовнішні партнери України – помічник державного секретаря США у справах Європи та Євразії Вікторія Нуланд, глава представництва Європейського Союзу в Україні Ян Томбінський і посол США в Україні Джеффрі Пайєтт.
За підсумками засідання Вікторія Нуланд дала короткий брифінг, на якому заявила, що децентралізація надає рівні права, в тому числі в частині бюджетування, для кожного регіону України. Що стосується необхідності закону про особливий статус, то це пряме виконання мінських угод і обов’язкова умова світу. «Я дуже рада повернутися додому і повідомити, який прогрес відбувся тут, в Україні», – резюмувала Нуланд.
7 тез президента про Конституцію 2015
1. Децентралізації немає місця в таких сферах, як оборона, національна безпека, зовнішня політика та контроль за додержанням конституційних прав і свобод громадян. Потужна довгострокова військова загроза не закінчиться ні за місяць, ні за рік. Нам потрібно навчитися жити в таких умовах. А протистояти цим умовам неможливо без президента-головнокомандувача, наділеного достатнім обсягом повноважень.
2. Інститут префекта вводиться в районах і областях виключно для контролю. Ніхто не буде проти такої абсолютно виправданої перестраховки. Префекти отримають значно менше прав, ніж зараз [мають] губернатори. Префекти не матимуть жодного стосунку до бюджетних потоків і фінансових ресурсів місцевого рівня.
3. Так зване право президента розпускати місцеві ради – це спільна прерогатива глави держави, Конституційного суду і парламенту. Якби свого часу так можна було вчинити з парламентом Криму!
4. Немає жодного натяку на федералізацію. Україна була, є і буде унітарною державою.
Закон не передбачає особливого статусу Донбасу – тільки специфіку порядку здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей, яка регулюється окремим законом.
5. Хочу сказати окремим письменникам в соціальних мережах: ніхто на мене не тисне! Так, наші американські і європейські партнери, які допомогли нам вистояти проти наддержави, демонструють цілком виправдану зацікавленість в успішності конституційного процесу.
6. У майбутньому, коли ми будемо голосувати за прийняття Конституції в цілому, нам треба дуже відповідально підійти до цього голосування. Розумію, як складно за таку норму голосувати. Повірте, і підписувати її непросто. Але нас вибирали не для того, щоб ми тільки задоволення отримували. Ми, звичайно, можемо стати в красиву позу, але вона занадто дорого обійдеться країні.
7. Закликаю освоювати мистецтво пошуку компромісу. Нам зараз це необхідно.
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас