Як перечекати кризу з користю для бізнесу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як перечекати кризу з користю для бізнесу

Особисті фінанси
1099
Останні півтора року стали справжнім випробуванням для України та всіх складових українського суспільства. Емоційні гойдалки, перемоги і поразки, надії і сумніви – все це, перш за все, та турбулентність, зону якій ми проходимо як звичайні люди.
Неспокійно, іноді – страшно, але при цьому не нудно і гостро. Турбулентність звичайного життя надає безумовний вплив на бізнес, який ще не встиг толком оговтатися від кризи 2008-2009 років, бізнес, який так чи інакше звалив на свої плечі фінансову сторону національного волонтерського руху, бізнесу, який неабияк схуд, постійно відчуває спроби уряду взяти у нього ще трохи крові, щоб підтримати систему.
Турбулентність викликає нервозність. Бізнес же, навпаки, не любить нервових, метушливих, хаотичних дій і лідерів. І якщо говорити, що гроші люблять тишу, то бізнесу потрібна впевненість.
Як знайти упевненість в тій вкрай невпевненій ситуації, в якій ми живемо і працюємо?
Зміни – це наше кредо
Українським підприємцям не можна поскаржитися на стабільність. За 24 роки незалежності українському бізнесу довелося пройти величезний шлях, який фактично розпочався зі становлення, або ж, відновлення бізнесу.
Шлях тернистий, спочатку якого злети і падіння іноді відбувалися раз на день, потім рідше, але точно раз в пару років.
Можна сказати, що спокій і стабільність не є нашою характерноюа рисою. І тут можна шкодувати про мільйон втрачених у зв’язку з цим можливостей.
З іншого боку, можна прийняти вічний стан змін як факт, і зрозуміти, що ті, хто раніше до цього факту адаптуються, матимуть стратегічну перевагу перед усіма іншими.
Гнучкість і адаптивність в контексті швидкої реакції на ситуацію і вміння перебудується в часи кризи, повинні стати принципами та частиною культури управління.
Слідуйте за інтуїцією
Поточний період для бізнесу – рівняння з багатьма невідомими. Можна і потрібно робити, або намагатися робити розрахунки. Але різноманітні розрахунки займають час, а прийняття рішень в кризовий час не терпить зволікань.
У таких випадках немає більш надійної інформації, ніж власна інтуїція. Коли не знаєш, яке рішення буде правильним, потрібно слухати себе, приймати рішення, і робити його правильним. Саме правильне рішення, те в яке вірите Ви.
Не панікуйте
Необхідність адаптуватися до ситуації і швидко приймати рішення потрібно відрізняти від паніки і суєти. Правильне рішення має прийматися, коли ви спокійні, і ви розумієте, що спокійні, і усвідомлюєте всі можливі наслідки ваших рішень.
Складайте стратегії
“Про які стратегії може йти зараз мова?”, “Зараз головне – вижити”, “Ми нічого не знаємо про майбутнє – як ми можемо будувати плани?”. Такі і подібні висловлювання і сумніву можна часто чути за останні півтора року. Чи можна їх назвати безпідставними? Ні. Вони звучать досить виправдано і з ними важко посперечатися.
Тим не менш, якщо головне рішення – продовжувати працювати і розвивати бізнес в Україні – прийнято, без стратегії не обійтися.
При поточних обставинах стратегії повинні бути, по-перше, багатоверсійні, які припускають різні сценарії розвитку політичної та економічної ситуації. При цьому реалізація стратегій вимагає від менеджменту швидкого перемикання з однієї версії на іншу, з одночасним уточненням стратегій.
По-друге, необхідно подумати і про день насущний, тобто про короткостроковий період. І саме в кризовий час те, що можна назвати планом дій в звичайний час, стає вже стратегією. При цьому, якщо є спільна мета, наприклад, виживання в цей період, то в будь-якому випадку потрібна стратегія цього виживання. З іншого боку, потрібно вже зараз думати про те, що буде через 5 років, як поточні обставини вплинуть на розвиток країни і ринків, що буде розвиватися, що буде вимирати як явище.
Адже на великій мапі історії нам складно помітити, коли ми пройшли нижню точку кризи і, як правило, ми про це дізнаємося вже місяці по тому. Важливо залишатися в тонусі, і бути готовими нарощувати м’язи і збільшувати обороти, як тільки зовнішні обставини дозволять.
Використовуйте час, щоб “почистити пір’я”
Якщо зараз для вашого бізнесу не час росту і розвитку, швидше за все, саме час зайнятися тим, на що зазвичай не вистачає часу, фокусу уваги керівництва і ресурсів – внутрішню оптимізацію.
Йдеться і про оптимізацію процесів, варто також задуматися про впровадження в управління різних інновацій, розширенні платформи автоматизації.
В тому числі, можна задуматися і про оптимізацію ресурсів. Адже поточний неспокійний час “викинуло” на ринок багато дійсно високоефективних менеджерів і фахівців, скоригувавши при цьому і вартість на таких фахівців.
Звичайно, знайдуться заперечення. В основному – фінансові. Наші багаторічні спостереження говорять про те, що на оптимізацію внутрішніх процесів завжди “чогось” не вистачає.
В добрий час – грошей і часу. В поганий час – з часом все гаразд, як правило, завжди є вільні внутрішні ресурси для вирішення давно наболілих проблем.
Та й вартість зовнішніх професійних ресурсів, які необхідно залучити до таких проектів, як правило, істотно нижче, ніж в “гаряче” час, коли бізнес зростає. І якщо у вас є певний “жир” і плани на майбутнє, саме час вирішити завдання внутрішньої оптимізації.
Не живіть за рахунок персоналу
Продовжуючи попередню тезу можна сказати, що у відповідь реакцією на кризу, як правило, є скорочення витрат не персонал.
Включається все: від “заморожування” зарплат на поточному рівні і відмови від соцпакета, до скорочення днів і скорочення персоналу.
Здавалося б – це природні заходи і природна реакція на кризу.
Тим не менш, кожному підприємцю варто задуматися про те, чи дійсно це саме та міра, яка йому допоможе пережити складний час, і чи не буде ціна після кризи за відновлення команди, колективу, лояльності співробітників занадто висока.
Такі речі не завжди піддаються точним розрахункам. Це скоріше питання принципів. Тому завжди потрібно оцінювати, чи дійсно скорочення витрат на персонал є для кожного бізнесу життєво-важливим, або ж це якась егоїстична гра в “як усі”, яка в результаті призведе до гірших наслідків.
Утримання сильної професійної команди в суворі часи дасть форму вашому бізнесу, коли крива змінить свій вектор у бік позитивних тенденцій.
Усвідомлюйте зміни
Якими б не були обставини, чи продовжує ваш бізнес роботу, або ж ви його тимчасово “поставили на паузу”, залишайтеся в тонусі та усвідомлюйте ті зміни, які відбуваються і на різних ринках, і глобально, і в країні, і в бізнес- середовищі.
У швидкоплинному середовищі не можна сьогодні думати вчорашніми парадигмами. Потрібно весь час розуміти, чим сьогодні вже відрізняється від учора, і бути готовим до нових змін завтра.
Олена Вольська, керуючий партнер та директор консалтингової компанії EBS
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас