4227
Як українські інтернет-магазини переживають скачки валютного курсу
— Особисті фінанси
Коли ми звернулися до експертів в e-commerce з проханням розповісти, що діється на ринку у зв’язку з нестабільним курсом валют, один з них був гранично стислий: «Дурдом». Таку оцінку можна зрозуміти: на піку «стрибків» курсу деякі постачальники перераховували вартість товару, виходячи з курсу 40-42 грн за долар, хоча зовсім недавно він був утричі нижче. Магазини не встигають змінювати ціни на своїх сайтах – ситуація змінюється щодня. Ось і сьогодні, поки писалася ця стаття, розрахунковий курс інтернет-магазинів знову поповз вгору після декількох днів затишшя. Ситуацію для торговців технікою не покращує і введене недавно мито на імпорт (5-10%). Редакція запитала у онлайн-магазинів про те, наскільки зросли ціни, як змінювалася купівельна спроможність, чи є товар на складах і чого чекає e-commerce від курсу в цьому році.
Як ціни реагували на зростання курсу
У зв’язку із зростанням курсу весь товар очікувано дорожчав. C початку року курс коливався в проміжку між 20 і 40 грн, причому до пікового значення він злетів з 30 грн буквально за пару днів. Ціни чутливо реагували на такі злети. Наприклад, iPhone 6 в найпростішій комплектації, до стрибка курсу коштував близько 16 000 грн, на піку коштував 26 000 грн (зараз ціна знову відкотилася трохи назад). За даними одного з великих онлайн-магазинів, з 12 лютого (коли курс був 19 грн за долар) до 25 лютого (коли курс зріс до 40-42 грн), ціни зросли пропорційно – вдвічі. А до 4 березня повернулися до відповідаю курсом в 26 грн за долар.
Директор Repka.ua Дмитро Латанський пояснює, що на ринку є дві групи товарів: у першій ціни безпосередньо залежать від курсу долара, у другій – залежать нелінійно.
До першої належить більшість товарів з категорії «електроніка», до другої – товари з більшою націнкою (іграшки, електроінструменти). Так що, коли курс зростав дуже стрімко, ціни на першу групу товарів росли в прямій залежності від нього – в середньому, на піку ціни зросли на 30%.
А на другу групу – або не змінювалися, або мінялися стрибкоподібно (все одно наближаючись до курсу долара). «У нашому асортимент майже 100% імпортного товару, тому так чи інакше всі ціни змінюються у бік збільшення», – зазначає Латанський.
Як зазначає глава Stylus.com.ua Андрій Карпюк, на ті товари, які відвантажуються в гривні (коли представництво частково бере курсові ризики на себе, наприклад, Samsung, Lenovo) постачальники підняли ціни з запізненням, і зараз на падінні курсу «випали з ринку ». У торгових мережах переоцінки товару робили раз на тиждень, тому, коли курс перевищив 30 грн за долар, покупці пішли в мережі, але зараз повертаються в онлайн.
Як покупці «зливали» гривню
Коли курс перевалив за 25 грн за долар і впевнено йшов до 35-ти, покупці понесли гривню в магазини, в тому числі – в онлайн. Коли перевалив за 35 грн, покупці пішли змітати з полиць супермаркетів продукти харчування. На падінні з 40 грн до 35 грн продажів практично не було, покупці чекали, що буде далі, розповідає Карпюк. Коли курс стабілізувався, вирівнялися і продажу. А за даними Fotos.ua, ажіотажний попит був – але тільки на товари, для яких гривнева ціна залишилася незмінною.
Ефект «зливання» гривні підтверджує і Латанський. Втім, за його словами, така ситуація складається кожного разу, коли курс починає різко зростати. Для інтернет-бізнесу таке «зливання» означало, в тому числі, те, що частина покупців після відкоту курсу понесе товар, куплений пару днів тому, на повернення. «На жаль, ми торгуємо не цукор. Відмовити в поверненні не можемо – тому просто вважаємо витрати на обробку великої кількості незатребуваних замовлень та повернень у зв’язку з новою ціною », – розповідає Латанський.
Цікаву тенденцію відзначив засновник iLand Юрій Власюк (близько 15-20% продажів припадає на онлайн): при зростанні курсу покупці майже перестали брати аксесуари. «Заплатити 1000 грн за хороший чохол для iPhone 6 – поки що психологічний бар’єр», – говорить він.
Як реагували на зміну курсу постачальники
Латанський пояснює, що в ситуації з постачальниками також багато чого залежало від категорії товару: постачальники електроніки традиційно перераховують ціни по нових курсах щодня (іноді по кілька разів на день), постачальники з інших ринків (інструменти, іграшки, спорттовари) більш інертні, міняють ціни раз в декілька тижнів або місяців. «Як правило, такий постачальник зупиняє відвантаження на кілька днів і сидить рахує нові ціни», – пояснює глава Repka.ua.
«Ніхто нічого не завозить, у всіх в голові повна каша», – так коротко прокоментував ситуацію з поставками глава Fotos.ua Дмитро Покотило. Правда, товари, які є на складах представництв (наприклад, Panasonic і Philips), за його словами, майже не подорожчали. У той же час, багато постачальників на піку курсової паніки минулого тижня підвищували курс до 42.
Курс у постачальників сильно відрізнявся – хтось завищував «на випередження», хтось оптимістично «запізнювався» з курсом минулого тижня, згадує Карпюк. Багато перераховували в середньому по курсу 35 грн за долар, але не всі повернулися до 25 грн, коли курс відкотився. «Всім зрозуміло, що в поточній ситуації багато імпортувати ніхто не стане. Вже зараз відчувається брак товару », – зазначає глава Stylus.
Чого очікує ринок
Прогнози по курсу зараз робити ніхто не береться. Але всі сподіваються на який завгодно, але стабільний курс. «Дуже хотілося б вірити прогнозам в 22 грн за долар і так до кінця року. Будемо вважати, що минулого тижня всі пройшли шокову терапію і зараз курс в 20 здається чарівним », – говорить Андрій Карпюк.
На думку Латанського, сьогоднішня криза, як і криза 2008 року, стане в якійсь мірі переломним моментом для ринку. У 2008 році побутові мережі перейшли зі своїми постачальниками на фіксовані гривневі ціни. У 2015 році це ж може трапитися для роботи за схемою «інтернет-магазини – поставщики». Прецеденти, за словами Латанського, вже є: частина постачальників зафіксувала ціни в гривнях, а частина інтернет-магазинів перестали купувати товар у постачальників, які не надають такої фіксації.
За матеріалами: Ain.Ua
Поділитися новиною
Також за темою
Які податки сплачуються при даруванні нерухомості
ШІ знайде вам роботу: Держслужба зайнятості запустила новий інструмент
Де можна витратити «Пакунок школяра» — інтерактивна мапа
Мінсоцполітики пропонує нові правила підтримки ВПО під час опалювального сезону
НКЦПФР готує цифрові інструменти для пенсійних накопичень
«Дія.Підпис» отримав міжнародні формати й став доступним для використання в ЄС