Чому зарплати в 2015 році залишаться в тіні


Чому зарплати в 2015 році залишаться в тіні

Щоб викорінити практику виплати зарплат у конвертах, напередодні Нового року парламент прийняв законопроект “Про реформування загальнообов’язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці”. В оперативному порядку цей документ був підписаний президентом і набув чинності з 1 січня 2015 року.

Відповідно до закону, єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який роботодавці виплачують за кожного найманого працівника в розмірі від 36,7% до 49,7% залежно від професійного ризику, був знижений в 2,5 рази.

Правда, щоб платити ЄСВ за пільговою ставкою, роботодавець повинен відповідати ряду строгих вимог: підвищити середню зарплату по підприємству мінімум на 30% порівняно з середньою зарплатою в 2014 році, привести середній платіж на одну застраховану особу до рівня не менше 700 грн та ін.

Бізнес не вірить

В уряді сподіваються, що у відповідь на цю ініціативу бізнес почне виводити зарплати українців з тіні. Однак опитані Фокусом роботодавці сумніваються в цьому. Умови, які необхідно виконати для зниження ЄСВ, з точки зору бізнесу виглядають складними.

На думку керуючого партнера аудиторської компанії PSP Audit Дмитра Сушка, не багато підприємств в поточній економічній ситуації можуть собі дозволити збільшення фонду оплати праці на 30%, як того вимагає закон.

“Компанії, які платили в конвертах, повинні підняти зарплату в чотири рази, щоб ЄСВ у підсумку склало не менше 700 гривень на одного співробітника. Але таких зарплат у середньому по Україні, якщо не брати до уваги Київ, попросту немає”, – констатує Дмитро Сушко.

Керуючий партнер юридично-консалтингової компанії “Де-юре” Григорій Трипульський також зазначає, що офіційна виплата реальної зарплати спричинить за собою підвищення податку на доходи фізосіб, що додатково збільшить податкове навантаження на підприємства. Це робить урядову ініціативу ще менш привабливою для бізнесу.

Крім економічних факторів, успіх починання може опинитися під питанням через недовіру до влади. “У зв’язку з недотриманням державою і нашими законодавцями одного з основних принципів податкового кодексу, а саме – стабільності, бізнес навряд чи повірить владі. Тому внесені до законодавства зміни не виведуть зарплати з тіні”, – висловлює побоювання старший партнер адвокатської компанії “Кравець та Партнери “Ростислав Кравець.

Подібні настрої підприємців партнер ЮФ “Ільяшев і Партнери” Максим Копейчиков пояснює попереднім досвідом надання податкових пільг з їх подальшим їх відкликанням, а також постійної зміни податкового законодавства для досягнення сьогохвилинних цілей.

“Замість тотального підвищення зарплат українців, роботодавці візьмуть паузу на півроку-рік, адже в Україні все змінюється дуже швидко, і немає гарантій, що наступний уряд не буде” кабміном Азарова”, – зазначає співрозмовник Фокуса.

Ставати “білим” все ще не вигідно

Підприємці й самі зізнаються: поки існують схеми переведення в готівку, в нинішніх умовах виведення з тіні зарплат їм невигідне. Послуги з переведення в готівку хоч і подорожчали останнім часом, однак обходяться вони бізнесу все одно помітно дешевше, ніж запропонована урядом лібералізація сплати ЄСВ.

Наприклад, на підприємстві трудяться 5 працівників, кожному з яких виплачується мінімальна зарплата (з 1 січня 2015 року – 1218 грн), а роботодавець сплачує ЄСВ за ставкою 37%. У цьому випадку утримання із зарплати для всіх працівників (прибутковий податок і інші збори) складають близько 1190 грн. (238 х 5), а ЄСВ з фонду оплати праці – близько 2255 грн. (451 х 5). Разом: близько 3445 грн. Як пояснює Дмитро Сушко, такому роботодавцю для застосування пониженої ставки ЄСВ, згідно з першим критерієм закону, заробітну плату необхідно підвищити в 2,5 рази до 3045 грн. Але після застосування коефіцієнта 0,4 ЄСВ на одну особу буде тільки на рівні 451 грн., а для виконання третього критерію нового закону необхідно не менше 700 грн. Тому для зниження ЄСВ зарплату доведеться підвищувати практично в 4 рази – до 4730 грн. Тоді утримання із зарплати для 5 співробітників з нашого прикладу досягнутий 4615 грн., а ЄСВ з фонду оплати праці – 3500 грн. Разом: 8115 грн. Таким чином, виникає відразу кілька питань, на які має відповісти для себе роботодавець. Чи готовий він підняти зарплату всім співробітникам мінімум до 4730 грн., щоб скористатися знижуючим коефіцієнтом, і якщо готовий, то чи є у нього фінансові можливості навіть з урахуванням зменшення витрат на “обнал” – 423 грн. (в межах 10% для виплати тієї ж зарплати) витрачати на податки на 4247 грн. більше, ніж він платив раніше (а це більш ніж в 2 рази).

Лише 10% роботодавців, опитаних Фокусом, припустили, що підвищать у 2015 році офіційні зарплати своїм співробітникам. При цьому більшість з них основною причиною такого рішення називає не спроможність платити ЄСВ за меншою ставкою, а побоювання потрапити під великі штрафи – за новим законодавством за зарплату співробітникові в конверті передбачені фінансові санкції у розмірі до 30 мінімальних заробітних плат (36,5 тис. грн ).

Як не парадоксально, противитися виведенню зарплат з тіні можуть також і самі трудящі. “Роботодавець може поставити співробітника перед вибором: зарплата в” конверті “або офіційна зарплата з солідарним розподілом податкового навантаження (між роботодавцем і співробітником – Фокус), що спричинить зменшення чистого доходу працівника. Я не думаю, що в нинішній час багато українців погодяться на другий варіант”, – припускає Дмитро Сушко.

Що все-таки можна зробити

Втім, хрест на ініціативі щодо детінізації зарплат ставити рано. При послідовному і грамотному підході держави ситуація може зрушитися з мертвої точки. “Для того, що б подібні реформи запрацювали на практиці, першочерговим завданням має стати підвищення довіри до влади, як з боку роботодавців, так і працівників. Потрібно щоб платники ЄСВ не сумнівалося, що сплачені кошти будуть використані в цілях, передбачених законодавством, і усвідомлено хотіли платити такий збір”, – вважає юрист юридичної компанії “Софоклеус і Партнери Консалтинг “ Алексія Овдієнко.

Запорукою подібного довіри в першу чергу повинна стати стабільність податкового законодавства. “Бізнесу потрібно дати чіткі правила і обіцянку не змінювати їх протягом 5 років. При цьому річний перехідний період допоміг би підприємцям перебудуватися”, – вважає Григорій Трипульський.

Крім цього він рекомендує додати в закон гарантії для компаній, які вийдуть з тіні. Але в уряді натомість заявляють про можливий перегляд нових податкових ініціатив, зокрема, через те, що бояться зауважень МВФ.

Вивести зарплати з тіні навряд чи вдасться і без закриття працюючих схем “переведення в готівку”.

Повністю припинити їх діяльність дуже непросто, вважає Дмитро Сушко, але ускладнити життя тим, хто обслуговує такі схеми і користується ними, цілком можливо.

Щоб при цьому не викликати соціальний вибух, Сушко рекомендує запропонувати прозорі механізми і лояльні ставки для оподаткування: якщо вони будуть на 5-10% дорожче, ніж сьогоднішня оптимізація, бізнес почне виходити з тіні.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Казна та Політика
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua