АМКУ може оштрафувати нафтотрейдерів на 10% від річного обороту за надто дорогий бензин. Але не поки не хоче


АМКУ може оштрафувати нафтотрейдерів на 10% від річного обороту за надто дорогий бензин. Але не поки не хоче

Антимонопольний комітет України представиви результати дослідження щодо обґрунтованості роздрібних цін на пальне, встановлених операторами ринку, які працюють в Україні під брендами Лукойл, ОККО,WOG, Shell, за період з січня 2013 року по квітень 2014 року. За кількістю АЗС ці оператори займають близько 22%, за обсягами реалізації – близько 45%. Попередні висновки комітету – підприємства винні в порушеннях і їм загрожують штрафні санкції в розмірі до 10% від обороту за попередній рік.

Ціна має бути нижчою на 2-3 гривні

В Антимонопольному комітеті України проаналізували склад та суму витрат, що включається зазначеними операторами при визначенні роздрібних цін на бензин та дизельне пальне, і дійшли висновку, що ціна на бензин А-95 підвищеної якості має бути нижчою щонайменше на 2-3 гривні.

“Комітетом було опрацьовано питання існуючих схем закупівлі світлих нафтопродуктів. Оператори ринку здійснюють закупівлі імпортованих нафтопродуктів через низку посередників. В окремих випадках, до їх реалізації на АЗС, вони перепродаються в межах однієї групи. Це призводить до необґрунтованого підвищення цін”, – пояснив державний уповноважений АМКУ Михайло Русинецький.

“Інші оператори купують бензин та дизельне пальне за цінами, які не відображають реальних витрат постачальника, а встановлюються на підставі пропозицій компаній, що мають значну частку на цьому ринку. Це також призводить до встановлення економічно необґрунтованих цін”, – додав він

За розрахунками комітету, роздрібна ціна на бензин А-95 підвищеної якості має бути меншою від тих, які ми зараз бачимо на АЗС, щонайменше на 2-3 гривні. Розрахункова ціна станом на 18 грудня 2014 року – 15 грн.

Сумніви в комітету викликає і маржа, встановлена компаніями. “За інформацією операторів ринку, розмір маржі між закупівельною ціною та ціною реалізації має складати 180 дол. Середня різниця між закупівельною ціною та ціною реалізації нафтопродуктів, за даними суб’єктів господарювання, ледь складає 500 грн. на тонні і такий розмір маржі недостатній для покриття витрат та забезпечення прибутковості учасникам ринку”, – розповів Русинецький.

“Проте проведений комітетом аналіз свідчить, що реальна маржа – тобто, різниця між ціною імпорту та ціною реалізації однієї тонни світлих нафтопродуктів, сягає 4,5 тис. грн. на одній тонні. А по окремим видам пального ця різниця є ще вищою”, – додав він.
В ході дослідження АМКУ було також встановлено, що оператори продають так званий бензин підвищеної якості у значно більших обсягах, ніж вони його купують. “І це при тому, що зазначені суб’єкти господарювання не є виробниками бензинів та дизельного пального. В середньому, бензину А-95 підвищеної якості продається в два рази більше, ніж його купують. З реалізацією звичайних бензинів ситуація складається навпаки. Реалізується менше, ніж купується. Одним словом – хімічать”, – зазначив Русинецький.

“Аналогічна ситуація є і щодо реалізації дизельного пального, як звичайного, так і підвищеної якості. Так, протягом 4 місяців поточного року високооктанового бензину підвищеної якості було реалізовано на понад 60 тис. тон більше, ніж їх було куплено. На майже таку ж суму менше було реалізовано звичайної якості бензину, порівнюючи з придбаним”, – пояснив фахівець.

При цьому, показовою є різниця в ціні реалізації між звичайним пальним і так званим пальним підвищеної якості. Бензин А-95 – різниця в 438-1325 грн. на одній тонні (період січня 2013 року по квітень 2014 року), по дизельному пальному ця різниця складає від 1006 до 2100 грн.

Штрафувати поки що не будуть

В гривневому еквіваленті обсяги імовірних штрафів поки не рахували навіть і приблизно. Однак, зрозуміло, що мова йде про колосальні суми. Це зайвий раз вказує на те, що АМКУ налаштований на мирне врегулювання спору – у відомстві побоюються, що зрештою гроші на сплату штрафів будуть братися із кінцевих споживачів, тобто нас із вами.

“Ми впевнені, що зможемо захистити наші розрахунки юридично. Комітет поки не виніс рішення про накладення штрафів. При цьому ми звертаємося до учасників ринку, експертів і громадськості з проханням знайти більш ефективні варіанти вирішення цієї проблеми”, – заявив в.о. голови Антимонопольного комітету Микола Бараш.

“На жаль, нічого, окрім заяв про те, що нам не подобається курс долара, ми поки реально від компаній не отримали. Звідси вести розмови про розрахунки досить складно… Хоча ми звертаємося постійно і готові винести дискусію на публічне поле”, – запевнив Бараш.

В громадській організації “Союз споживачів України” вважають, що на публічне обговорення треба винести і ряд інших питань, пов’язаних із ціною та якістю пального, які продають на АЗС. “Союз в листопаді провів дослідження бензину з низки різних АЗС. Наприклад, в двох різних заправках, які стоять поряд і продають дизпаливо за однією вартістю, суттєво відрізняється якість. У однієї – Євро-5 зимовий, а в іншої – Євро-3 літній. А в маркуванні цього немає”, – розповів Олег Цільвік, заступник голови правління ГО “Союз споживачів України”.

“Інший приклад – на АЗС різниця між брендованим бензином і звичайним – 70 коп. на літрі. А якщо взяти лабораторні показники, бензин один від іншого нічим не відрізняється. На сьогодні в Україні немає методики визначення споживчих властивостей, які декларуються, і за які споживач сплачує зайві гроші. Питання якості і приведення в єдине поле маркування бензину – теж важливе. Я маю знати, за що я плачу. Якщо продають один і той же бензин, а різниця в дві гривні – це зайві витрати для споживача”, – додав Цільвік. Активіст переконаний, що споживачі мають знати більше про бензин, який купують.

“Громадське суспільство фактично залишили один на один зі своїми проблемами. Вирішити їх можна лише через широке інформування та публічність”, – вважає він.

Хоча розслідування Антимонопольного комітету стосувалось більш давнього періоду, проблеми і до цього часу залишаються усе такі ж – ціни повзуть вгору разом із курсом долара, але прозорих розрахунків ціни бензину ніхто так і не показує.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Також з цієї теми: Особисті фінанси
Рейтинг популярності матеріалу «АМКУ може оштрафувати нафтотрейдерів на 10% від річного обороту за надто дорогий бензин. Але не поки не хоче» на Finance.ua - 2.2
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.ua