Ціни на бензин можуть піднятись ще до Нового року на 1-1,5 гривні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ціни на бензин можуть піднятись ще до Нового року на 1-1,5 гривні

Особисті фінанси
2156
Вчора середня вартість бензину в Україні виросла на 20 коп. Бензин марки А-95 підскочив до 17,27 гривні за літр, а середня ціна бензину марки преміум склала 18,03 гривні за літр. Такі дані оприлюднила консалтингова група “А-95”. І це ще не межа – експерти прогнозують найближчим часом подорожчання пального на три гривні.
Ціни на бензин спершу підуть вгору, а потім вниз
В ціні бензину в Україні важливу роль відіграють дві складові – це світові ціни на нафту та курс долара. Вчора ціна нафтового кошика ОПЕК відновила мінімум, опустившись до позначки $55,64 за барель. І якщо затяжне піке цін на нафту на світових майданчиках мало б знизити цінники і на стелах українських АЗС, то постійні курсові стрибки нівелюють цей фактор, оскільки 80% всього пального Україна імпортує за валюту. Через те, що оператори паливного ринку купували валюту за 19 -20 грн/$, через певний часовий лаг цей фактор підкине ціну на бензин вгору.
Однак, якщо раніше цей проміжок часу складав 25-30 днів, то зараз він значно скоротився. “Зважаючи на ту дуже негативну обставину, що зараз у трейдерів падає виручка від обсягів реалізації, відповідно, оборотних коштів менше, вони змушені закуповувати все менше і менше палива. Складніше створювати запаси. Це призводить до того, що коливання валютного курсу дуже швидко впливає на цінники на АЗС. Ціни вже підскочили на гривню, вони можуть вирости – до 1,5 грн. Тобто, ціна перевищить 20 грн. З моєї точки зору, це повне безумство”, – пояснив співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.
За його прогнозами, ціни на бензин можуть піднятись ще до Нового року. Потім, можливо, коли до України “доїде” подешевіла нафта, ціни дещо скоригуються на кілька десятків копійок вниз. “Очевидно, почнуть падати обсяги реалізації нафтопродуктів. Вони упали від початку року вже на 25-28%. Я думаю, що у трейдерів відбувається просто жах, скоріше за все. Це призведе також і до зростання контрафактної продукції в регіонах України, які близькі до місць видобутку – це Луганська, Харківська області, – а також в тих регіонах України, де попит особливо чутливий до коливань ціни. Це бідні регіони, там як правило, коли росте ціна на бензин, набагато різкіше падає обсяг продажів”, – розповів експерт.
Підвищення вартості нафтопродуктів адекватне падінню гривні, прокоментував ситуацію заступник директора НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев. “Тобто, трейдери будуть усереднювати курс гривні за два тижні, множити його на 0,8 і протягом наступного тижня піднімати ціни на цю величину. Але загалом світове зниження цін вплинуло на вартість цін в Україні. Якщо звернути увагу, вартість палива в жовтні змінилася щонайменше на 1,2 грн. В другій половині листопада ціни змінились на 50-70 коп. Тобто, усі періоди, коли гривня стабільна, український ринок чітко й адекватно реагує на тенденції світового ринку”, – зазначив експерт.
За дослідженнями, проведеними групою “А-95”, в січні 2014 вартість бензину А-95 склала 11,3 грн/л або $1,38/л при курсі 8,20/$. Тепер вона складає вже 18,0-18,50 грн/л або близько $0,9-0,92/л при курсі 20 грн/$ 1. За розрахунками, зниження цін у доларах з початку року склало до 35%, що відповідає зниженню котирувань бензину за цей період на європейському ринку – 36% (з 926 до 589 $/т).
Раніше президент асоціації “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” Леонід Косянчук спрогнозував подорожчання бензину аж на три гривні. За його словами, купувати долар трейдерам доводиться за “сірими схемами” – доплачувати банку різні додаткові збори, вирівнюючи ціну долара до рівня “чорного ринку”, хоча номінально сторони дотримуються встановленого Нацбанком порогу в 16-17 гривень. “Значить, що на АЗС слід очікувати плюс 3 гривні на літрі до тієї ціни, яку ви бачите на АЗС”, – зазначив Косянчук.
Цієї осені “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” робило спроби приволікти увагу влади до проблем дефіциту валюти в нафтотрейдерів та вимовити собі особливі умови для покупки валюти у держави. Однак, на зустріч їм ніхто не пішов.
Вирішить проблему лише стабільний курс
Допомогти втримати ситуацію може лише одне – стабілізація курсу. “Людям в Нацбанку треба чесати голови і щось робити, тому що рух далі вгору – це просто рух в нікуди. В теорії можна знизити податки. Але у нас бюджет з величезним дефіцитом. Тому ніхто акциз на пальне знижувати не буде. Тому фактично залишається одне – тримати курс. Плюс робота з трейдерами – можливо, допомога в розмитненні, тощо. Трейдери намагаються зменшити свою маржу. Але вони не можуть торгувати собі у збиток. Вони і так зменшили маржу, тому що у них падають обсяги продажів. Але все одно курсові коливання в кінці перекладаються на споживача”, – розповів Дмитро Марунич.
У жовтні “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” оцінило свій дефіцит валюти в $200 млн. Як розповів заступник директора НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев, зараз цей дефіцит скоротився, але все одно він залишається відчутним.
“Потрібно, щоб трейдери могли прогнозувати курс національної валюти. Оскільки Україна – імпортозалежна країна, їй потрібно виручати гривні на заправках, а потім за них купувати долари. Якщо трейдери будуть знати, якою буде гривня через тиждень, через два, три, тоді ринок буде працювати нормально і жодних проблем не буде. Усі ціни будуть виключно такими, які відповідають вартості нафтопродуктів в Європі”, – вважає Рябцев. Тому – усе питання упирається в курсову стабільність.
Вочевидь, дешевого бензину українці найближчим часом не побачать і ціна одного літру пального перетне психологічну межу в 20 гривень. З іншого боку, про дефіцит пального мова не йде, як це було восени. Заправити в бак буде що, але не усім по кишені.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас