Держбюджет-2015 вирішили витягувати за рахунок народу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держбюджет-2015 вирішили витягувати за рахунок народу

Казна та Політика
2173
У майбутньому році влада розраховує виїхати на зборах з народу. У проекті бюджету на 2015 рік заплановано триразове збільшення надходжень податку з доходів фізичних осіб (ПДФО) – до 44,2 млрд. грн проти 14,2 млрд. грн в 2014-му. Частково такі очікування пов’язані з активізацією інфляційних процесів, вважають опитані «Вести» експерти.
Як допустив перший заступник директора Національного інституту стратегічних досліджень при президенті України Ярослав Жаліло, 20% інфляції за підсумками цього року неминуче призведе до підвищення номінальних зарплат. «Зарплати зростуть якщо не в бюджетній сфері то в комерційній напевно, так як там є прямий зв’язок між доходами підприємств та оплатою праці персоналу», – сказав він «Вістям».
Крім того, як писали «Вести», в рамках податкової реформи Кабмін пропонує ввести прогресивну шкалу оподаткування доходів понад 12 тис. грн. «Вони хочуть показати, що будуть оподатковувати багатих. Таких, згідно зі статистикою за 2013 рік, було не більше 66 тисяч (із зарплатою понад 20 тис. грн на місяць). Із приблизно 15 млн. працюючих », – уточнив у розмові з «Вести» представник великої міжнародної консалтингової компанії з «великої четвірки».
«Якщо шкала обрана правильно, то вона повинна не збільшувати податковий тиск, а зміщувати його на більш забезпечену частину суспільства. І це позитивний фактор », – погоджується Ярослав Жалило.
Не слід забувати також, що тепер під оподаткування потрапили також доходи по депозитах, що також збільшує обсяг надходжень.
Але, на жаль, складно судити, які саме надходження в проекті враховували, а які ні. До того ж, до держбюджету зараховується лише мала частина ПДФО, а його левова частка припадає на місцеві бюджети.
Як розписали
Поки що відомі лише загальні планові цифри держбюджету: 432,3 млр грн – дохідна частина (проти 377,8 в 2014-му, зростання на 14,4%), загальний фонд – 411,9 млрд грн (зростання на 27,6%) , спеціальний фонд – 20,4 млрд грн (падіння в 2,7 рази).
Витрати заплановані на рівні 485,3 млрд. грн – збільшені в порівнянні з 2014 роком зростання майже на 10%.
А ось дефіцит держбюджету зменшено порівняно з поточним на 3,5 млрд. грн. – До 65,1 млрд грн.
Передбачається, що ця вимога міжнародних кредиторів. «Іноземних кредиторів можна зрозуміти: граничний розмір держборгу, отже вже дуже великий, може зрости в наступному році до 933,9 млрд грн», – кажуть експерти. На 31 грудня 2014 межа встановлена на рівні 806,96 млрд грн.
Примітно, що в наступному році НБУ, ймовірно, не повинен буде фінансувати дефіцит бюджету: у законопроекті немає норми про щоквартальне перерахування їм грошей до держбюджету, що цього року «потягнуло» на 22,8 млрд грн.
Ймовірно, під тиском іноземних експертів був скорочений і граничний розмір держгарантій уряду по кредитах підприємств: з колишніх 25 млрд грн. до 18 млрд грн.
Зате серед напрямків, на які можуть даватися гарантії, виділено новий напрямок – фінансування проектів, спрямованих на підвищення енергоефективності та зміцнення конкурентних переваг українських підприємств. Що буде вважатися «зміцненням конкурентних переваг», мабуть, вирішуватимуть в Кабміні.
Скорочення доходної частини спецфонду, яку обрізали відразу в 2,7 рази, ймовірно, викликано зменшенням кількості платежів, які будуть в нього зараховуватися. Зокрема, з нього виводять 50% ПДВ від переробників молока і м’яса, 11,5% екологічного збору і пенсійний збору з купівлі валюти (вони тепер у загальному фонді держбюджету). Крім того, Кабмін позбудеться права в 2015 році випускати ОВДП для фінансування банків (він користувався цією лазівкою для емісії гривні під збільшення капіталів держбанків).
Зате в уряду збереглася можливість за рахунок облігацій фінансувати НАК «Нафтогаз» і на 100% державні підприємства ПЕК.
Що ховають
Не обійшлося в новому бюджеті і без прихованих «дірок». Наприклад, так само, як і в нинішньому році, в 2015 планується отримати від приватизації 17 млрд грн доходу. «Якщо уряд хоче дійсно продати держчастки підприємств, як про це заявляє, то сума в 17 млрд – це ще невеликий показник, можна влаштувати і більш масштабний розпродаж. Мабуть очікують, що нічого приватизувати не вдасться », – вважає Ярослав Жалило. Нагадаємо, в листопаді 2014-го уряд скоротив плани приватизації з 17 млрд до 363 млн грн і збільшив на 16,6 млрд грн обсяг запозичень.
Інфляційний ефект
При цьому, за оцінками експертів, уряд при складанні нового фінансового плану країни застосував новий принцип. Він взяв фактичні надходження податків в 2014-му і збільшив на прогнозний рівень інфляції в 12-14%. Про це може свідчити, наприклад, збільшення дохідної частини на 14%, а також збільшення надходжень ПДВ. На 2015 рік надходження з цього податку заплановані в розмірі 162,8 млрд грн проти 149, 9 млрд грн в планах 2014-го, що всього на 12,8% більше. При тому, що цей податок залишається основним у наповненні дохідної частини бюджету.
Ту ж логіку можна простежити і в підвищенні акцизів. Причому збір внутрішніх акцизів підвищиться на рівень передбачуваної інфляції в 12,5% (з 31,9 млрд грн до 35,7 млрд грн), а з імпортних товарів – відразу на 50% (з 13 млрд грн у бюджеті 2014-му до 19 , 6 млрд грн в планах на 2015 рік). Це означає, що в уряді очікують зниження ділової активності локально (на внутрішньому ринку), а збільшення надходжень від імпорту пов’язане з тим, що Україна останнім часом є жорстко імпортозалежною.
Зате збори з податку на прибуток на наступний рік заплановані на рівні 38 млрд грн – менше, ніж на поточний рік. «У нас 30 млрд грн переплат з цього податку. Тому планувати додаткові надходження – це нереально. Так що це правильне рішення – те, про що давно просив бізнес», – говорить представник консалтингової компанії. На його думку, правильно було б збільшити податки на споживання. Це єдиний спосіб, щоб дати можливість бізнесу виробляти більше.
Костянтин Симоненко
За матеріалами:
Вісті
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас