Не вигадувати велосипед, зробити більші зарплати, а кількість чиновників зменшити - так реформуватимуть держслужбу в Україні


Держслужбовців чекають зміни – вчора Нацдержслужба спільно з експертами-консультантами представила нову редакцію проекту Закону України “Про державну службу”.

Мінімальну зарплату чиновників пропонують подвоїти

Одна із запропонованих змін – збільшення заробітної плати для державних службовців. “Державна служба не приваблює молодих людей. Не є секретом, що на районному рівні сьогодні державний службовець отримує зарплату на рівні мінімальної”, – зазначив голова Нацдержслужби України Костянтин Ващенко.

“Звичайно, говорити про стимули і заохочення, в тому, щоб робити кар’єру саме на державній службі, не доводиться. Але ми такі стимули в законі намагаємося побудувати, і вважаємо, що ми повинні отримати абсолютно іншу систему оплати, реального заохочення державних службовців”, – додав він.

В новому законопроекті передбачається збільшення розміру мінімального посадового окладу на державній службі – він буде становити дві мінімальних заробітних плати. Тобто оклад в 1 тис. 218 грн збільшиться до 2,5 тис. грн.

Зміна частки премій – з 70% до 30%

Також новим законопроектом планується зменшити преміальну частину в загальній заробітній платі державних службовців, аби покращити об’єктивність та ефективність їх роботи.

“Зараз система оплати праці така, що посадові оклади дуже низькі, зате великі преміальні. Співвідношення таке: 30% оплати праці складають посадові оклади, і біля 70% – це всілякі надбавки. Ми змінюємо це в законопроекті із точністю до навпаки. Ми пропонуємо систему, коли заробітна плата складається на 70% з посадового окладу і на 30% – з преміальних. Є два види преміальних – 20% річна премія, яка виплачується на основі оцінки ефективності діяльності і періодичні – 10% місячні або квартальні преміальні, які теж на основі відповідних оцінок або виплачуються або ні. Всі преміальні виплати не можуть складати більше 30% від посадового окладу”, – розповів координатор проектної групи “Реформа державної служби в Україні” громадянської платформи “Нова країна” Сергій Сорока.

Заробітна плата державного службовця буде прив’язана до мінімальної зарплати і буде підвищуватись лише із підвищенням загального добробуту в країні. “Серед принципів державної служби визначається, що державний службовець має бути орієнтований на потреби громадян, а з іншого боку забезпечувати баланс інтересів держави, громадянського суспільства та різних інших соціальних груп”, – зазначив голова правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.

“І якщо законопроект буде прийнятий, і люди, які будуть вступати на державну службу, будуть працювати за новим законом і дотримуватись цих принципів, ми отримаємо в результаті ефективну результативну державну службу. А не службу, яка обслуговує певні політичні сили, які прийшли до влади, і державного службовця, який працює на інтереси свого керівництва, аби йому не втратити ту преміальну складову, що створює абсолютну необ’єктивність в оцінці державного службовця”, – додав Коліушко.

Розмежування політичних та адміністративних посад є однією з головних новацій законопроекту. Завдяки цим змінам в Україні хочуть побудувати ефективну та незалежну від політичних впливів держслужбу.

Звичайна пенсія

Також державних службовців планують перевести на загальну пенсійну систему. Як пояснив голова Нацдержслужби України Костянтин Ващенко, отримання великої пенсії та інших преференцій мотивують людей працювати на державній службі, але водночас отримуючи заробітну плату на рівні мінімальної, такі працівники виконують свою роботу неефективно.

“В законі прописано статтею 87, що державні службовці проходять на загальну систему пенсійного забезпечення, так як усі громадяни України. Питання термінів – тут є певний компроміс. Була пропозиція – одразу ж з прийняттям закону. Компромісний варіант – 3-5 перехідних років. Залежно від того, з якого моменту закон вступить в дію. Це зроблено для того, щоб нові державні службовці при нових рівнях зарплати могли заробити собі загальноприйняту пенсію, відповідну до тієї ситуації, яка є в Україні”, – додав Сергій Сорока.

Не кількістю, а якістю

Одночасно із встановленням нових рівнів заробітних плат, кількість держслужбовців будуть скорочувати. Скорочення держслужбовців не має стати самою ціллю чи ідеєю, пояснив радник адміністрації Президента Іван Хілобок.

“Це має відбуватися виходячи з функціонального аналізу. Ми вважаємо, що повинні скорочуватися насамперед контрольні функції держави. Перехід від адміністративно-планового керування державою до демократично-ліберальної моделі. І в залежності від того, яка буде кількість органів, які в них функції, які в них задачі – від цього буде ставитись питання кількості державних службовців. Є питання оновлення і підвищення якості державних службовців. В “Стратегії 2020” є показник на рівні 70% до 2020 року”, – розповів він.

“Ми в Україні маємо ще пост-радянську державну службу, з усіма вадами, суперечностями і проблемами. Підписавши Угоду про асоціацію, одне із зобов’язань, яке Україна на себе взяла – це побудувати державну службу, яка базується на принципах, підходах, традиціях державної служби провідних Європейських країн”, – додав голова Нацдержслужби України Костянтин Ващенко. У розробці нового закону про “Про державну службу” враховували зокрема досвід Польщі, Німеччини.

“Ми не вигадували велосипед. Ми намагаємося запозичувати кращі практики, але перекладаємо їх на український грунт, для того, щоб вони були ефективними”, – підкреслив він.

Раніше, у жовтні цього року, Ващенко заявив, що завдяки реформуванню органів державного управління Україна вже зекономила понад мільярд гривень. “Сьогодні скорочено близько 27 тис. державних службовців. Це становить близько мільярда гривень, які витрачалися на оплату праці та заохочення”, – сказав він.

Новий закон “Про державну службу” планується прийняти до кінця 2014 року, оскільки 1 січня 2015 року має набути чинності закон про держслужбу, ухвалений ще в 2011 році, і який, на думку експертів, розвитку держслужби не сприятиме. Зараз же українські держслужбовці працюють за законом “Про державну службу України” ще від 1993 року.

Зміни в держслужбі не будуть ефективними самі по собі – адже за собою вони тягнуть іще низку проблем, які цим законопроектом не вирішуються. Це і перехід до іншого типу пенсійної системи, і зменшення корупційних ризиків, і прозора кадрова політика… Якщо не прибрати ці підводні камені, то реформа застрягне на них на довгі роки.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Не вигадувати велосипед, зробити більші зарплати, а кількість чиновників зменшити - так реформуватимуть держслужбу в Україні» на Finance.ua - 2.2
В Контексті Finance.ua