У пошуках справедливої ціни на бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

У пошуках справедливої ціни на бензин

Енергетика
1193
Світова ціна нафти щотижня, та що там, щодня падає до нових рекордів. Ціна марки WTI опустилася нижче $80 за барель. А ось Brent показала певне зростання – до $86 за барель. Однак, в Україні значного падіння ціни на бензин не відбулось. Оператори нафтового ринку винуватять в усьому брак валюти.
Оператори ринку прогнозують дефіцит
В Україні пальне наступного місяця може подорожчати або й взагалі стати дефіцитом, прогнозує президент Асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук.
“На сьогодні дефіциту пального немає. Але є така загроза – через брак валюти в країні. Є небезпека зриву контрактів поставок нафтопродуктів в Україну. Якщо оплата за укладеними контрактами з боку України не відбудеться – паливо просто перенаправлять на інші напрямки. А знайти 400 тис. тон на спотовому ринку – це те іще завдання”, – розповів він.
За словами директора «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюна, така ситуаціє є результатом недалекоглядної політики Національного банку України. “Ми були налаштовані на інший розвиток. Ціна нафти падає, і для нас це сприятливий сценарій. Ціни на бензин опустились на 40 коп., і мають можливість падіння іще на 60-80 коп. Але є чітка вимога Нацбанку продавати валюту за курсом 12,95. Банкам, які купують цю валюту за вищим курсом, невигідно її продавати. Договори на покупку валюти за офіційним курсом супроводжуються додатковими договорами комісії або кредитування з банками В підсумку вартість кожного купленого долара зростає на 1 гривню. Ми матимемо зворотну ситуацію – зростання цін і дефіцит пального”.
Дефіцит валюти тільки у членів Асоціації складає на сьогоднішній день близько $ 150-200 млн, які необхідні для закупівлі 200 тис. тонн бензину і дизельного палива. Найбільше операторів ринку все ж лякає перспектива втратити свої постачальників нафтопродуктів, які переорієнтуються на роботу з більш надійними партнерами, а також зірвати вже існуючі контракти.
У разі зупинки ввезення нафтопродуктів до України з-за кордону, вітчизняного палива для країни вистачить на менше п’яти діб.
“Вітчизняне паливо можна зараз знайти лише на заправках “Авіас” і ANP. І то близько 30% для цих мереж потрібно десь брати додатково, тому що того обсягу, який виробляється з української нафти – недостатньо”, – розповів Косянчук.
Український видобуток не зможе перекрити потреби країни у пальному, погоджується директор Сергій Куюн. “Не буде чуда, що імпортери зупинились, а українські АЗС працюють. Імпортери зупинились – автомобілісти поїхали туди, розмели все паливо за кілька годин і теж зупинились”, – зазначив він.
“Від такої ситуації видобуток нафти в Україні ніяк не збільшиться. Так, при найгіршому розвитку паливо буде лише у Коломойського (який є власником АЗС “Авіас” і ANP. – ред), але воно буде за ціною “Хенесі”, – додав Косянчук.
Україна в січні-вересня 2014 року експортувала нафтопродуктів на $ 4,991 млрд (збільшення в грошовому вираженні на 7,5% в порівнянні з минулим роком.). Водночас, продажі бензину на АЗС скоротилися на третину. “Зростання цін не вигідне нам самим – мо прекрасно розуміємо, що якщо виросте ціна, автомобілісти будуть менше його купувати”, – запевнив він.
Антимонопольний комітет в поміч
Вчора прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк провів зустріч з нафтотрейдерами і зажадав від них зниження цін на нафтопродукти, оскільки падіння світових цін на нафту склало вже 24%.
“На світових біржах падіння цін на нафту – 24%. Для світу і України це хороша новина, для Росії – не дуже хороша”. Прем’єр-міністр підкреслив, що до цін на нафту прив’язані ціни на енергетичні ресурси, в тому числі і на газ.
“Очікую на їх (нафтотрейдерів – ред.) рішення щодо певного зменшення ціни на нафтопродукти в Україні, оскільки це відповідає світовій тенденції. Поки що є запевнення, але я повірю тільки тоді, коли побачу інші цінники на автозаправних станціях” – заявив Яценюк.
“Також звертаюся до Антимонопольного комітету України “допомогти” нашим продавцям нафтопродуктів, імпортерам встановити справедливі ціни на нафту і нафтопродукти”, – підкреслив глава уряду.
Своя сорочка ближче до тіла
Як вже згадувалось, комерційні банки готові продавати валюту нафтотрейдерам, але не зовсім по індикативному курсу НБУ 12,95 грн за долар. Або до кожного купленого за таким курсом долара додаєтсья комісія в 1 гривню, або ж пропонується договір кредитування, який додасть до вартості потрібну суму і доведе курс долара дорівня “чорного ринку”. Таким чином ціна долара нівелює здешевлення закупівельної вартості нафтопродуктів.
Імовірно, відмовляючись купувати долар за такою ціною, трейдери не хочуть влазити у додаткові збитки, домагаючись надання поставкам нафтопродуктів статусу “критичного імпорту”. До цього їм вже доводилось купувати валюту за ціною 14,5 грн./$.
Чи справедлива та ціна на пальне, яка зараз висвітлюється на стелах біля АЗС? Чи дійсно операторам на ринку нафтопродуктів бракує валюти? Чи не буде помилкою залучати до цього ще й Антимонопольний комітет і змушувати нафтотрейдерів бути м’якими та поступливими, адже вибори не за горами? Якби ж бізнес в нашій країні вівся прозорим чином, то ніхто б і не шукав ніяких підвохів ні в діях уряду, ні в діях операторів ринку.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас