Як ПДВ-рахунки змінять життя малого і середнього бізнесу — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як ПДВ-рахунки змінять життя малого і середнього бізнесу

Особисті фінанси
3249
Система електронного адміністрування ПДВ почне функціонувати з 1 січня 2015 року. Це передбачено законом №1621-VII від 31 липня, що містить поправки до Податкового кодексу та ряд законів. Система повністю змінює механізм виписки податкових накладних, які дають право на податковий кредит. Відтепер усі податкові накладні будуть виписуватися тільки в електронному вигляді та реєструватися в Єдиному реєстрі податкових накладних, незалежно від суми ПДВ. При цьому термін реєстрації податкових накладних залишиться колишнім – 15 календарних днів з дати виписки накладної.
Судячи з усього, спецрахунки ПДВ будуть відкриті в Розрахунковому центрі з обслуговування договорів на фінансових ринках – банку, створеному в результаті депозитарної реформи.
Такі зміни викликали жах у однієї частини підприємців і спантеличили іншу. Що на практиці означає введення спецрахунків ПДВ і до чого готуватися малому і середньому бізнесу, податкові експерти роз’яснювали українським виробникам в ході ділової частини фестивалю Зроблено в Україні, який портал Delo.UA проводив на вихідних.
Чого боїться бізнес
За словами Іллі Несходовського, експерта податкової групи реанімаційного пакета реформ (РПР), закон недосконалий, і це створює певні ризики для платників податків. Перший аспект, на який експерт звертає увагу – сплата ПДВ буде здійснюватися шляхом передоплати. Тепер потрібно спочатку оплатити ПДВ – тобто виписувати податкові накладні можна тільки тоді, коли вони забезпечені сплатою на окремий рахунок.
Якщо вхідних накладних недостатньо, на рахунок доведеться закидати живі гроші. У той же час, кошти, що надходять на ПДВ-рахунки, назад вже не повернуться ніколи, такий механізм просто не передбачений, відзначає Олександра Томашевська, партнер Київського центру підтримки і розвитку бізнесу.
Таким чином, основною проблемою нової системи експерти вважають часткове замороження обігових коштів на спецрахунках. За оцінками РПР, їх загальний щомісячний обсяг для підприємств може досягати 20 млрд гривень.
Несходовський також побоюється, що переплати з ПДВ і негативні значення в деклараціях, які будуть сформовані на 1 січня, обнуляться. У законі не передбачено, як їх повертати. “Держава просто прощає борги, які вона має перед підприємцями”, – нарікає він. Це також означає, що єдиний спосіб, який дозволить зареєструвати першу податкову накладну з 1 січня, знову ж таки – перерахувати кошти на свій ПДВ-рахунок.
Ще одна проблема – скасування напівавтоматичного режиму відшкодування. За новим законом залишається тільки автоматичний режим, що, за словами Несходовського, посилить критерії і відчутно обмежить коло осіб, які мають на нього право. “Тепер отримувати відшкодування будуть лише обрані”, – побоюється він.
Крім того, Державна фіскальна служба (ДФС) закріплює за собою право розпоряджатися коштами на ПДВ-рахунку платника. Законом передбачено, що у разі будь-якого порушення вони можуть самостійно, не чекаючи результатів перевірки, визначити, що підприємство має сплатити певну суму, і стягнути її.
Повернути кошти зі спецрахунку не вийде і в разі втрати з тих чи інших причин статусу платника ПДВ. У такому разі вся сума, яка залишається на ПДВ-рахунку, автоматично буде перерахована до державного бюджету.
Не викликає довіри у Несходовського і Розрахунковий центр, який буде обслуговувати всі ПДВ-рахунки. Підозри виникають, перш за все, щодо структури власності РЦ: не дивлячись на те, що на 78% вона належить Національному банку, а ще на 10% – іншим держструктурам, міноритарні акціонери поки залишаються загадкою. “В чиїх руках буде величезний оборот операцій всіх платників ПДВ і 5 млрд грн проміжних залишків щомісяця (за оцінками РПР)?”, – цікавиться експерт.
До того ж, посилаючись на розмову з главою профільного комітету парламенту Віталієм Хомутинником, Несходовський розповідає про те, що планується розробити механізм кредитування підприємств через РЦ, що, на його думку, може створити додаткові корупційні ризики при відборі цих підприємств.
Як з цим жити?
Податкові консультанти заспокоюють – катастрофи не станеться, багато процесів ускладняться, але це не привід закриватися. До того ж, є плюс – усі податкові накладні будуть виписуватися в електронному вигляді, а значить, помилка в папірці більше не зможе стати перешкодою до визнання права на податковий кредит, автоматизована система не помилиться.
“Так, в законі є недоліки і недоробки, але уряд знає і розуміє це, тому частина з них буде, ймовірно, доопрацьована, хоча важко зараз сказати, що конкретно зміниться в процесі, – каже Олена Вольська, керуючий партнер консалтингової компанії EBS, – так що можна сприймати цей закон як спрощений авансовий платіж ПДВ”.
При цьому, як зауважують експерти “PwC Україна”, у покупця не буде можливості визнати податковий кредит, в разі, якщо продавець не зареєстрував накладну в єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки відповідно до нових правил, скарга більше не вважається підставою для визнання податкового кредиту . Те ж саме з коригуванням – поки партнер не зареєструє накладну, ви не зможете відкоригувати зобов’язання.
Вольська також звертає увагу на адміністрування. “Малий бізнес, ймовірно, ще не стикався з таким об’ємом адміністрування, з яким доведеться зіткнутися з 1 січня у зв’язку з введення цього закону”, – говорить вона. Якщо раніше реєструвалися тільки накладні понад 10 тис. гривень, то зараз мова йде абсолютно про всі податкові накладні. Не всі компанії мають такий досвід. Тому Вольська рекомендує вже зараз готувати свій бізнес і свої ІТ-системи до електронного адміністрування.
Зрештою, для реєстрації неплатником ПДВ передбачено поріг на рівні 20 млн гривень. “Якщо ваш оборот менше, ви можете не бути платником ПДВ. Це теж потрібно враховувати. Може, він вам не так вже і потрібен, цей ПДВ”, – говорить Томашевська.
Що стосується компенсації ПДВ, на момент набрання чинності законом, тобто 1 січня, експерти радять не панікувати і не вірити, що держава не знайде якогось способу вирішити цю колізію. “Цей механізм ще не прописаний, але ми розуміємо, що відшкодування буде проходити в рамках законодавства, яке діє до вступу нового законодавства в силу”, – вважає Вольська.
Екстремальне управління продажами
Вольська рекомендує готуватися до відволікання обігових коштів, але запевняє, що це відволікання буде почасти керованим і цим управлінням повинні будуть займатися фінансові менеджери підприємства. “Вони повинні будуть відслідковувати, в якому балансі ви перебуваєте з податкового кредиту (першу подію ніхто не скасовує), оцінювати, в який момент вам краще виписувати акти. Це те, чим ви зможете управляти і реєструвати відповідним чином накладні”. До того ж, до певного часу вийдуть підзаконні акти, які прояснять процедуру. “Ми розуміємо, що буде відволікання коштів, але не в тій мірі, в якій спочатку прогнозувалося, це не буде 1/6 обороту”, – говорить вона.
Олександра Томашевська пояснює: якщо зараз бухгалтер звик починати зводити ПДВ 18 числа місяця, наступного за звітним, що дозволяє йому вирівняти баланс, то після Нового року так не вийде. “Тепер працювати із запізненням не вийде. Треба сидіти і продумувати наперед – … Якщо є вхідна податкова накладна, хто може вам виписати накладну сьогодні, кому можна відвантажити товар, щоб потім, якщо що, зробити повернення. Тобто, ви будете робити те ж, що й зараз, але доведеться продумувати наперед, і будь-яка помилка може втратити право на кредит вашого партнера, або ви втратите право на кредит”.
Все це відноситься і до тіньових схем, незважаючи на те, що вся система була створена саме з тим, щоб зробити ці схеми неможливими. Якщо виробник товару не хоче платити хабара десяткам перевіряючих інстанцій і не любить пожежників, які регулярно приходять міряти ширину дверного отвору в цеху, або імпортер не хоче доводити, що його товар коштує стільки, скільки він коштує, а не стільки, скільки митниця хоче, щоб він коштував, – вони все ще можуть купити свій власний товар у компаній, що надають відповідні послуги. Але тепер потрібно аналізувати можливий рівень виручки наперед і заздалегідь забезпечувати себе податковими накладними. Тобто роботи бухгалтерам додасться.
“Ті фірми, з якими ви працювали, нікуди не зникнуть, їх послуги будуть дуже затребувані. Більш того, пропозиція зросте, тому що експортери, які не зможуть претендувати на автоматичне відшкодування, бо випадуть з критеріїв, почнуть ходити з оголошеннями “продам ПДВ -кредит, недорого”, – прогнозує Олександра Томашевська.
Але всі ці труднощі виникають не тому, що ідея електронного адміністрування погана. Вона хороша, і в істинно правових державах вона працює. За своєю суттю, електронне адміністрування ПДВ простіше, прозоріше і сучасніше, але для того, щоб це було вірно і для України, потрібно ліквідувати причини, що змушують бізнес до оптимізації. Якщо уряд доведе до кінця люстрацію, яка змінить склад ДФС трохи менше ніж повністю, якщо дозвільних документів і перевіряючих органів стане менше, а держслужбовці перестануть “кришувати” схеми, електронна система не буде проблемою.
Марія Стасенко
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас