Як за 20 років привести половину доріг в хороший стан - концепція реформ Укравтодору — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як за 20 років привести половину доріг в хороший стан - концепція реформ Укравтодору

Казна та Політика
631
Нова концепція реформування автодорожньої галузі увазі зміну системи управління – розмежування політичних, адміністративних та інжинірингових функцій “Укравтодору”, децентралізацію управління дорогами місцевого значення та усунення монополії держави на ринку утримання доріг.
Згідно з даними, озвученими в ході прес-конференції у вівторок, концепція реформування автодорожньої галузі, розроблена активістами та експертами робочої групи з дорожньої реформи “реанімаційного Пакета Реформ” (РПР), а також членами громадської організації “Моя Дорога”, включає необхідність стратегічного планування, розробку стратегії до 2035 року і середньострокової програми до 2020 року.
Так, за словами радника голови “Укравтодору” Андрія Мартенса, критичне суміщення у відомстві функцій замовника, підрядника та контролера створює передумови для корупції.
“При суміщенні цих функцій виникають передумови для корупційної складової. Підрядником в “Укравтодорі” є державне акціонерне товариство “Автомобільні дороги України”. 93-95% усіх робіт, пов’язаних з експлуатацією автомобільних доріг, виконує саме ця структура”, – говорить Мартенс.
Крім того “​​Укравтодор” має і “політичні” функції: планування, взаємодія з різними міжнародними організаціями. Ці функції експерти пропонують передати Міністерству інфраструктури. Разом з тим функції зовнішнього запозичення планується передати Міністерству фінансів.
Концепцією реформування, за словами Мартенса, передбачено передати функції контролю, в першу чергу технічного нагляду (які сьогодні виконують або сам “Укравтодор”, або його структурні підрозділи) на аутсорсинг приватним компаніям, як це відбувається на Заході.
“Сегодня” Укравтодор “все одно бере кошти за супровід технопроектів. І всі міжнародні проекти в Україні реалізуються саме за цим принципом. Наприклад, окремо проводився тендер на будівництво або реконструкцію дороги, і окремо – на інжиніринговий супровід. Тому ми повинні віддати ці функції на вільний ринок, а регулятором повинна стати інжинірингова асоціація “, – пропонує Мартенс, додавши, що на роботи, пов’язані з експлуатацією автомобільних доріг, держава повинна залучити приватні компанії.
За словами експерта, за “Укравтодором” потрібно зберегти функцію управління дорогами тільки державного значення. “За нашими оцінками, за” Укравтодором “з 170 тис. Км доріг може залишитися близько 32 тис. Км автодоріг, не включаючи обласні дороги (якщо взяти дороги обласного значення, то це близько 50 тис. Км). Всі інші дороги необхідно віддати на управління місцевим органам самоврядування “, – говорить радник голови” Укравтодору “.
Нагадаємо, в цілому система автомобільних доріг в Україні нараховує близько 430 тис. Км. З них протяжність доріг, якими займається “Укравтодор”, становить 170 тис. Км – це так звані дороги загального користування (дороги державного та місцевого значення, обласні і місцеві). У свою чергу 260 тис. Км доріг – це комунальні дороги (в містах, селах і селищах).
Крім того, передбачається реформування системи фінансування галузі: створення Дорожнього фонду в рамках держбюджету, кошти якого будуть захищені від нецільового використання та автоматично розподілятися між загальнодержавними (державними та місцевими) і комунальними дорогами, реформування системи проведення тендерів.
“Система з 2007 року дозволяє нецільове використання коштів спецфонду. У 2013 році із коштів спецфонду тільки 10% було витрачено на автодороги. Було зібрано $ 2 млрд податків (акцизний збір – Ред.), А” Укравтодор “отримав тільки $ 200 млн. В результаті з -За неякісних доріг щорічно збитки становлять 24 млрд грн – це груба цифра, яка може бути в 2-3 рази вище. Справа в тому, що ми не можемо підрахувати збитки приватних компаній, які через погані доріг витрачають на перевезення в два рази більше ресурсів “, – нарікає Мартенс.
Разом з тим Україна необхідно визначитися з пріоритетом розвитку доріг внутрішньої мережі і вибудувати довгострокову стратегію розвитку дорожньої мережі. “Що стосується пріоритетів, це залежатиме від державної стратегії – чи буде держава орієнтована на сільськогосподарський або аграрний ринок, або розвивати промисловість. Від цього залежатиме перелік доріг, які потрібно буде приводити в порядок. Якщо говорити про розвиток України як аграрної держави, то в першу чергу потрібно розвивати дороги від полів до елеваторів і від елеваторів до портів. Якщо говорити про розвиток промислових регіонів, то тут повинні розвиватися міжобласні дороги. в свою чергу після визначення можна говорити, які дороги треба капітально реконструювати, а які підтримувати за рахунок поточного ремонту “, – констатує радник глава” Укравтодору “.
У той же час, за словами Мартенса, пропонується знизити паливний акциз і передати місцевим бюджетам транспортний збір.
“Передати дороги місцевим органам самоврядування і не передати їм інструменти фінансування – це значить приректи їх на той стан, в якому знаходяться комунальні дороги. Ми припускаємо, що сам обсяг акцизу можна дещо зменшити, але при цьому ввести транспортний податок, який би акумулювався на рахунках місцевих органів самоврядування, і вони могли б самостійно розпоряджатися цими коштами “, – заявив він.
За словами глави правління організації “Моя Дорога” Романа Хміля презентація концепції відбудеться найближчим часом і буде представлена Адміністрації Президента для включення в “Стратегію реформ 2020” як одне з першочергових програм. В цілому ж концепція передбачає, що через 20 років 50% доріг України будуть у хорошому стані, 40% – в задовільному, 10% – у незадовільному. “Зараз, за оцінками експертів, 97% українських доріг перебувати в незадовільному стані”, – резюмує Мартенс.
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас