Позаду планети всієї: Чому в Україні так мало електромобілів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Позаду планети всієї: Чому в Україні так мало електромобілів

Енергетика
1537
Компанія “Торговий дім-НІКО”, офіційний імпортер Mitsubishi Motors в Україні, на території дилерського центру «НІКО Україна» встановила двозарядну станцію для електромобілів.
“Ця зарядна станція не тільки для використання наших автомобілів. Станція доступна для будь-якого електромобіля або Plug-in гібрида. На даний момент зарядна установка відкривається за допомогою RFID карти, але найближчим часом ми пропишемо деякі технічні моменти, і вона буде відкриватися від дзвінка з мобільного телефону”, – говорить заступник директора з продажу компанії “Торговий дім-НІКО” Сергій Байдачний.
На заправці з двох сторін є два роз’єми для розетки, і, відповідно, є два варіанти зарядки: з силою струму на 10А і 16А. Максимальний поріг – 16А. Відповідно час зарядки складає 8 і 6 годин.
Генеральний директор “Енсто Україна” Сергій Запаский, відповідаючи на питання журналістів про вартість станції, зазначив, що ціна такої станції становить близько $1,5 тис. Сергій Байдачний додав, що майже стільки ж потрібно витратити на встановлення заправки для електромобіля.
“Зелене світло”?
В світі стає все більше покупців електромобілів. Згідно з даними керуючого партнера інвестиційно-консалтингової групи “Астарта-Таніт” Кирила Криволапа, до 2020 року кількість електромобілів перевищить 24 млн одиниць, а щорічні продажі складуть 7 млн одиниць.
“На сьогоднішній день в світі налічується понад 500 тис. електромобілів, але ринок щорічно подвоюється. В середньому темп росту становить близько 70%. Основні ринки – США, Японія. В Європі – Франція, Норвегія та Естонія. Найвищий відсоток проникнення в Норвегії – 5,6% продажів нових авто в Норвегії припадає на електромобілі, в Естонії трохи менше – 5,3%”, – говорить Криволап.
Зараз у світі 1% ринку займають електромобілі. За даними “Астарта-Таніт”, до 2020 року на окремих ринках частка електромобілів буде юлизько 10% і електромобіль будуть часто купувати як другий автомобіль. До 2030 року 90% продажів нових авто будуть електромобілі та гібриди. ДВЗ залишається в тому сегменті, де потрібна висока потужність, це великі машини, вантажівки, важке обладнання. До 2040 року частка різних електромобілів досягне 75%, до 2050 року – 90%.
Позитивним моментом для світового ринку екологічних авто Криволап вважає здешевлення вартості батареї, яка складає більше 50% вартості автомобіля, в 2 рази. І якщо в 2014 році вартість акумуляторної батареї становить $16,7 тис. (в 2009 році – $33,3 тис.), то вже в 2030 році експерт прогнозує падіння до позначки $3,33 тис.
Крім того, електрокар має свої плюси. За підрахунками експертів, володіння електромобілем економить водієві від 3 до 8 грн на 100 км. Плюсами можна вважати низький центр тяжіння, легка керованість авто, низький рівень шуму, місткість і, власне, використання більш дешевого джерела енергії, виробленого всередині країни. “Навіть 10% електромобілів дозволять істотно скоротити імпорт нафтопродуктів з-за кордону (1,6 млрд грн на місяць) і поліпшити торговельний баланс країни”, – резюмує Криволап.
Київ не в тренді
Відкриття зарядної станції в Києві сміливо можна вважати позитивним кроком у бік популяризації в Україні електромобілів. І хоча експерти в один голос твердять, що вже через пару десятків років у світі екоавтівки заполонять вулиці, Україна значно відстає від світових тенденцій.
У 2013 році частка електромобілів на українському авторинку склала 0,01% (бензин – 71%, дизель – 24%, бензин/гібрид – 0,27% і газ – 5%), ситуація в 2014 році змінилася на краще, але “буму” немає: за 7 місяців поточного року електрокари зайняли 0,02% всіх продажів. За даними “Укравтопрому”, всього за сім місяців поточного року на українському ринку зареєстровано 64,61 тис. первинних продажів нових легкових автомобілів, а значить, що електрокарів було продано 13 авто.
Чому ж в Україні немає таких обсягів продажів при всіх існуючих плюсах електромобіля? Сергій Байдачний вважає, що вся проблема криється у відсутності державної підтримки.
“Якщо ми візьмемо європейські країни, то вони серйозно підтримують розвиток галузі. Приміром, в Європі компенсація при купівлі електромобіля може досягати 9 тис. євро, преференції по дорожньому податку до 100%. В добавок, є приємні моменти, такі як відсутність плати за парковку в центрі міста і за проїзд по платних дорогах, право їздити по смузі для громадського транспорту”, – говорить Байдачний.
Навіть у Росії створені сприятливі умови для розвитку ринку електромобілів – в 2014 році було скасоване ввізне мито в 19%. Разом з тим, в Москві діє 130 зарядних станцій, з них – 14 швидкої зарядки.
У Києві ж на сьогодні близько 7-8 заправок для електромобілів. За словами представника компанії “Енсто Україна” В’ячеслава Шевніна, точних даних про кількість заправок немає, тому що цю продукцію офіційно пропонують в Україні кілька виробників; крім цього є кілька заправок, куплених за кордоном. “Зарядних станцій “Енсто Україна” в Києві встановлено три, ми були першими, хто встановив зарядку – в 2012 році”, – говорить Шевнін.
Але “офіційні” заправки – не єдині у столиці. За даними директора заводу “Титан” Олександра Туза, в Києві також діє більше 40 приватних заправок (одна з них біля самого заводу “Титан”). За словами Туза, така установка (розетка плюс перетворювач) має силу струму 32А і здатна заряджати автомобіль трохи більше ніж за годину. Собівартість такої зарядки – близько 830 євро. Повідомити адреси дислокації “приватників” директор заводу “Титан” не зміг, але попередньо пообіцяв Delo.UA через кілька тижнів провести екскурсію по таких заправних станціях і наочно показати, як вони діють.
Варто уточнити, що існує й інший тип зарядки – швидка зарядка, яка дозволяє за 30 хвилин зарядити 80% батареї. “Це велика трансформаторна будка з купою електроніки, яка повинна контролювати подачу цього струму в автомобіль. Чому 30 хвилин? Тому як більше батарея може не витримати”, – вказує Байдачний.
Але для зарядки авто до 30 хвилин необхідна ультрашвидка зарядна станція потужністю 50 кВт, 120А постійного струму. Поки в Києві офіційно ніхто не говорив про встановлення таких зарядних станцій та багатьох виробників в асортименті цих зарядок немає.
“У Ensto такі станції є (наприклад Ensto Chago Power 50kWt, 120ADC), але в Україні їх ще не встановлювали. На сьогодні в Києві встановлені зарядні станції з силою струму 32А, змінної напруги. Такі станції здатні заряджати авто до 4 годин”, – заявив Шевнін.
Глава компанії Elmob, яка займається переобладнанням і продажем електромобілів, Захар Пашун, відповідаючи на питання Delo.UA про “швидкі зарядки”, повідомив, що подібне обладнання в Україні вже є, але вони у приватних осіб і поки “Через півтора місяці в Україні офіційно почнуться продажі розеток з силою струму в 40А. Такі розетки зможуть заряджати автомобіль за півтори години, їх вартість становитиме близько $300. Тож потрібно почекати”, – обнадіює він.
Що день прийдешній…
Жоден з експертів не береться робити прогноз, скільки електрокарів буде продано в поточному році або, дивлячись в далеку перспективу, в 2020 році. Не беруться робити прогнози експерти і щодо заправок. “Будемо продавати стільки, скільки потрібно”, – кажуть і в “Торговий дім-НІКО”, і в “Енсто Україна”.
Проблема “без заправки немає електромобілів, а без електромобілів немає заправки” залишається, як і очікування від держави якихось рішень для популяризації електрокарів в нашій країні. До теперішнього часу електрокар позиціонується в країні як автомобіль, призначений для міських перевезень, а доїхати, наприклад, від Києва до Одеси на ньому буде складно через відсутні мережі заправок.
Поки мало не єдиним вагомим кроком “в майбутнє” став законопроект № 4205 “Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання зростання попиту на екологічні види транспорту і зниження енергетичної залежності України)”, який пропонує звільнити від оподаткування до 2018 року ввезення в Україну електромобілів. Але і цього поки недостатньо.
Інна Рослик
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас