1544
Позаду планети всієї: Чому в Україні так мало електромобілів
— Енергетика
Компанія “Торговий дім-НІКО”, офіційний імпортер Mitsubishi Motors в Україні, на території дилерського центру «НІКО Україна» встановила двозарядну станцію для електромобілів.
“Ця зарядна станція не тільки для використання наших автомобілів. Станція доступна для будь-якого електромобіля або Plug-in гібрида. На даний момент зарядна установка відкривається за допомогою RFID карти, але найближчим часом ми пропишемо деякі технічні моменти, і вона буде відкриватися від дзвінка з мобільного телефону”, – говорить заступник директора з продажу компанії “Торговий дім-НІКО” Сергій Байдачний.
На заправці з двох сторін є два роз’єми для розетки, і, відповідно, є два варіанти зарядки: з силою струму на 10А і 16А. Максимальний поріг – 16А. Відповідно час зарядки складає 8 і 6 годин.
Генеральний директор “Енсто Україна” Сергій Запаский, відповідаючи на питання журналістів про вартість станції, зазначив, що ціна такої станції становить близько $1,5 тис. Сергій Байдачний додав, що майже стільки ж потрібно витратити на встановлення заправки для електромобіля.
“Зелене світло”?
В світі стає все більше покупців електромобілів. Згідно з даними керуючого партнера інвестиційно-консалтингової групи “Астарта-Таніт” Кирила Криволапа, до 2020 року кількість електромобілів перевищить 24 млн одиниць, а щорічні продажі складуть 7 млн одиниць.
“На сьогоднішній день в світі налічується понад 500 тис. електромобілів, але ринок щорічно подвоюється. В середньому темп росту становить близько 70%. Основні ринки – США, Японія. В Європі – Франція, Норвегія та Естонія. Найвищий відсоток проникнення в Норвегії – 5,6% продажів нових авто в Норвегії припадає на електромобілі, в Естонії трохи менше – 5,3%”, – говорить Криволап.
Зараз у світі 1% ринку займають електромобілі. За даними “Астарта-Таніт”, до 2020 року на окремих ринках частка електромобілів буде юлизько 10% і електромобіль будуть часто купувати як другий автомобіль. До 2030 року 90% продажів нових авто будуть електромобілі та гібриди. ДВЗ залишається в тому сегменті, де потрібна висока потужність, це великі машини, вантажівки, важке обладнання. До 2040 року частка різних електромобілів досягне 75%, до 2050 року – 90%.
Позитивним моментом для світового ринку екологічних авто Криволап вважає здешевлення вартості батареї, яка складає більше 50% вартості автомобіля, в 2 рази. І якщо в 2014 році вартість акумуляторної батареї становить $16,7 тис. (в 2009 році – $33,3 тис.), то вже в 2030 році експерт прогнозує падіння до позначки $3,33 тис.
Крім того, електрокар має свої плюси. За підрахунками експертів, володіння електромобілем економить водієві від 3 до 8 грн на 100 км. Плюсами можна вважати низький центр тяжіння, легка керованість авто, низький рівень шуму, місткість і, власне, використання більш дешевого джерела енергії, виробленого всередині країни. “Навіть 10% електромобілів дозволять істотно скоротити імпорт нафтопродуктів з-за кордону (1,6 млрд грн на місяць) і поліпшити торговельний баланс країни”, – резюмує Криволап.
Київ не в тренді
Відкриття зарядної станції в Києві сміливо можна вважати позитивним кроком у бік популяризації в Україні електромобілів. І хоча експерти в один голос твердять, що вже через пару десятків років у світі екоавтівки заполонять вулиці, Україна значно відстає від світових тенденцій.
У 2013 році частка електромобілів на українському авторинку склала 0,01% (бензин – 71%, дизель – 24%, бензин/гібрид – 0,27% і газ – 5%), ситуація в 2014 році змінилася на краще, але “буму” немає: за 7 місяців поточного року електрокари зайняли 0,02% всіх продажів. За даними “Укравтопрому”, всього за сім місяців поточного року на українському ринку зареєстровано 64,61 тис. первинних продажів нових легкових автомобілів, а значить, що електрокарів було продано 13 авто.
Чому ж в Україні немає таких обсягів продажів при всіх існуючих плюсах електромобіля? Сергій Байдачний вважає, що вся проблема криється у відсутності державної підтримки.
“Якщо ми візьмемо європейські країни, то вони серйозно підтримують розвиток галузі. Приміром, в Європі компенсація при купівлі електромобіля може досягати 9 тис. євро, преференції по дорожньому податку до 100%. В добавок, є приємні моменти, такі як відсутність плати за парковку в центрі міста і за проїзд по платних дорогах, право їздити по смузі для громадського транспорту”, – говорить Байдачний.
Навіть у Росії створені сприятливі умови для розвитку ринку електромобілів – в 2014 році було скасоване ввізне мито в 19%. Разом з тим, в Москві діє 130 зарядних станцій, з них – 14 швидкої зарядки.
У Києві ж на сьогодні близько 7-8 заправок для електромобілів. За словами представника компанії “Енсто Україна” В’ячеслава Шевніна, точних даних про кількість заправок немає, тому що цю продукцію офіційно пропонують в Україні кілька виробників; крім цього є кілька заправок, куплених за кордоном. “Зарядних станцій “Енсто Україна” в Києві встановлено три, ми були першими, хто встановив зарядку – в 2012 році”, – говорить Шевнін.
Але “офіційні” заправки – не єдині у столиці. За даними директора заводу “Титан” Олександра Туза, в Києві також діє більше 40 приватних заправок (одна з них біля самого заводу “Титан”). За словами Туза, така установка (розетка плюс перетворювач) має силу струму 32А і здатна заряджати автомобіль трохи більше ніж за годину. Собівартість такої зарядки – близько 830 євро. Повідомити адреси дислокації “приватників” директор заводу “Титан” не зміг, але попередньо пообіцяв Delo.UA через кілька тижнів провести екскурсію по таких заправних станціях і наочно показати, як вони діють.
Варто уточнити, що існує й інший тип зарядки – швидка зарядка, яка дозволяє за 30 хвилин зарядити 80% батареї. “Це велика трансформаторна будка з купою електроніки, яка повинна контролювати подачу цього струму в автомобіль. Чому 30 хвилин? Тому як більше батарея може не витримати”, – вказує Байдачний.
Але для зарядки авто до 30 хвилин необхідна ультрашвидка зарядна станція потужністю 50 кВт, 120А постійного струму. Поки в Києві офіційно ніхто не говорив про встановлення таких зарядних станцій та багатьох виробників в асортименті цих зарядок немає.
“У Ensto такі станції є (наприклад Ensto Chago Power 50kWt, 120ADC), але в Україні їх ще не встановлювали. На сьогодні в Києві встановлені зарядні станції з силою струму 32А, змінної напруги. Такі станції здатні заряджати авто до 4 годин”, – заявив Шевнін.
Глава компанії Elmob, яка займається переобладнанням і продажем електромобілів, Захар Пашун, відповідаючи на питання Delo.UA про “швидкі зарядки”, повідомив, що подібне обладнання в Україні вже є, але вони у приватних осіб і поки “Через півтора місяці в Україні офіційно почнуться продажі розеток з силою струму в 40А. Такі розетки зможуть заряджати автомобіль за півтори години, їх вартість становитиме близько $300. Тож потрібно почекати”, – обнадіює він.
Що день прийдешній…
Жоден з експертів не береться робити прогноз, скільки електрокарів буде продано в поточному році або, дивлячись в далеку перспективу, в 2020 році. Не беруться робити прогнози експерти і щодо заправок. “Будемо продавати стільки, скільки потрібно”, – кажуть і в “Торговий дім-НІКО”, і в “Енсто Україна”.
Проблема “без заправки немає електромобілів, а без електромобілів немає заправки” залишається, як і очікування від держави якихось рішень для популяризації електрокарів в нашій країні. До теперішнього часу електрокар позиціонується в країні як автомобіль, призначений для міських перевезень, а доїхати, наприклад, від Києва до Одеси на ньому буде складно через відсутні мережі заправок.
Поки мало не єдиним вагомим кроком “в майбутнє” став законопроект № 4205 “Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання зростання попиту на екологічні види транспорту і зниження енергетичної залежності України)”, який пропонує звільнити від оподаткування до 2018 року ввезення в Україну електромобілів. Але і цього поки недостатньо.
Інна Рослик
За матеріалами: Діло
Поділитися новиною
Також за темою
МАГАТЕ ухвалила резолюцію з вимогою негайної деокупації ЗАЕС
Для опалювального сезону Україні потрібно ще до 1 млрд доларів на газ — Reuters
Україна вже закачала у сховища більше газу, ніж на ті самі дати 2024 року
США ввели санкції проти міжнародної мережі, яка допомагає Ірану продавати нафту
США планують збільшити стратегічні запаси урану для розвитку ядерної енергетики
Сховища газу у ЄС заповнені рекордно низько за останні 3,5 роки