Хто заробить на безграмотних заборонах в Росії?


Хто заробить на безграмотних заборонах в Росії?

Грамотне адміністрування потрібне завжди, а особливо в момент введення численних бюрократичних заборон. Особливо гострою ця проблема стала зараз, після введення продуктового ембарго. Адже ця заборона масова, стосується всієї країни, виробників і споживачів, і викликає наслідки, абсолютно передбачувані для економічної науки, але не цілком очевидні для уряду.

Перша проблема – непрорахованість самого рішення, яке приймалося похапцем і відразу ж вимагає виправлень, виключень і доповнень. Позавчора уряд виключив з переліку заборонених до ввезення товарів насіннєву картоплю, мальків лосося і форелі, безлактозне молоко, цибулю для посіву, біологічно активні добавки та вітаміни. Про те, що замінити їх усередині країни немає чим, галузеві експерти знали, а уряд – ні. У той же час російські рибопереробники, які втратять через ембарго доступ до імпортної сировини, скаржаться, що не заборонений імпорт готової риби: тут вони програють західним конкурентам. Значить, можуть бути ще виправлення. Це вимагає нової роботи лобістів і чиновників, «підвішує» ситуацію в галузях.

Росрибальство обіцяє налагодити поставки тихоокеанського лосося в центральну частину країни залізницею, субсидуючи перевезення. Крім субсидій доведеться витратитися на організацію фактично нового сектора ринку. Це стосується не тільки риби: дефіцит продуктів, розвиток виробництва яких – справа не швидка, доведеться компенсувати терміновими адміністративними заходами і переплатою за поставки з країн, що не підпали під санкції.

Наслідок непрорахованості – поява варіантів обходу заборони. У перші дні після введення ембарго Россільгоспнагляд рапортував про перехопленнях партій заборонених продуктів, які йшли через Білорусію. Потім Аркадій Дворкович і Дмитро Медведєв стали говорити, що країни Митного союзу можуть поставляти в Росію продукцію, яка підпала під санкції, за умови переробки на своїй території.

Стрибок цін на продовольство, природний в умовах різкого скорочення пропозиції, вирішено контролювати адміністративно. Скрізь створені штаби з контролю за цінами, стежать за ними ФАС і прокуратура. Можливо, це потребуватиме росту бюрократичного апарату. Поки ж у чиновників просто додалося обов’язків. Встежити за всім вони не зможуть, і правозастосування буде виборчим.

Не можна забувати і про корупцію. В індексі сприйняття корупції Transparency International 2013 р. Росія ділить 127-135-е місця серед 177 країн. Важливий не тільки рівень: у Росії характер корупції такий, що вилучення адміністративної ренти тут стає сенсом існування недосконалих правил. Виправлення, виключення, обхід заборон, покарання за порушення – все це приводи для корупції.

Зараз, в стані війни санкцій, влада приймає тільки тактичні рішення. Чиновники на місцях тим більше не мають уявлення про можливу стратегію. Бажання заробити «як в останні часи» стає в цій ситуації нестерпним.

Андрій Синіцин

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua