Паливний нокаут: на скільки зростуть ціни на бензин — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Паливний нокаут: на скільки зростуть ціни на бензин

Енергетика
5938
За останній тиждень курс долара по відношенню до гривні виріс до історичного максимуму – 13,09 грн/$ (на 14 серпня). Що неминуче спричинило подорожчання світлих нафтопродуктів на АЗС України. Так, за даними ДП “Держзовнішінформ”, найпопулярніша марка бензину А-95 подорожчала в середньому на 9% з понеділка, 11 серпня. Вже до п’ятниці, 15 серпня, вартість палива склала 16,81 грн/л. Для дизельного палива ціна зросла на 4%, до 15,51 грн/л. Експерти передрікають – подорожчання буде продовжуватися.
Таке різке підвищення цін недивне і було прогнозованим ще з початку поточного року. Близько 80% нафтопродуктів, які продаються в Україні, імпортні. При цьому зниження нафтопереробки на вітчизняних нафтопереробних заводах (НПЗ) може позначитися на цьому співвідношенні не в кращу сторону: в країні нині функціонує лише один НПЗ – Кременчуцький (входить в сферу інтересів групи “Приват” Ігоря Коломойського). За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, за 5 місяців 2014-го НПЗ України випустили всього 645,4 тис. тонн нафтопродуктів – на 21,9% менше, ніж в аналогічний період попереднього року. А ось споживання за той же час показало падіння всього на 4,8% – до 3,38 млн тонн. Відповідно, відсутню різницю нафтотрейдери покривають за рахунок імпорту палива, закуповуючи його в інших країнах за валюту.
За словами Сергія Куюна, директора консалтингової компанії “А-95”, близько 90% вартості бензину і дизельного палива складає валюта, оскільки і нафту, і нафтопродукти закуповуються за кордоном. Крім того, українські нафтотрейдери також виплачують акциз на паливо, який для бензинів становить 198 євро/тонна, а для дизельного палива – близько 96 євро/тонна. За словами Куюна, при нинішньому рівні оподаткування нафтопродуктів і поточних світових котируваннях “найближчим і не дуже часом” ціна бензину А-95 становитиме 1 євро (17,49 грн за курсом НБУ на 15 серпня) за літр.
За прогнозами фінансових аналітиків, цього року можливий коридор курсу долара лежить в межах 11-15 грн/1 $. Зараз гривня рухається по траєкторії, близькій до курсу в 15 грн за долар – лінії опору на валютному ринку, однак перетин цієї позначки (за умови відсутності відкритого військового конфлікту між Росією і Україною) не прогнозується в 2014 році. Але за останній тиждень курс долара виріс на 8,5%, що приблизно відповідає показнику подорожчання нафтопродуктів.
Нафтотрейдери дивляться на поточну ситуацію досить песимістично. Приміром, в азербайджанській компанії-власнику мережі АЗС SOCAR прогнозують, що якщо тенденція зростання курсу продовжитися до 15 грн/$, то ціна палива для споживача може підвищитися до 19,20-19,50 грн за літр бензину А-95. У той же час в прес-службі компанії відзначають: частково зростання цін на паливо вдається стримувати за рахунок наявності резервів і реалізації запасів нафтопродуктів, придбаних раніше.
У компаніях “ВОГ-Рітейл” (держатель мережі АЗС WOG; входить до групи “Континіум” Ігоря Єремєєва) і “Паралель” (держатель однойменної мережі АЗС; входить в структуру холдингу СКМ Ріната Ахметова) відзначають – подорожчання палива неминуче. За словами директора департаменту роздрібних продажів нафтопродуктів мережі АЗК WOG Михайла Романіва, якого цитує прес-служба компанії, зростання курсу долара на 10 коп. веде до збільшення роздрібних цін на нафтопродукти на 8-9 коп./літр.
“У формуванні ціни на бензин близько 60% припадає на вартість палива до ввезення в Україну та 30% – на податки. Для ДТ ці показники становлять 63% і 23% відповідно. Коли курс за пару днів різко зростає майже на 1,5 грн, це не може не відбитися на ціні нафтопродуктів. Нам просто необхідно купувати валюту для закупівлі палива в потрібній кількості… для розуміння залежності ціни нафтопродуктів від курсу валют можна навести такий приклад: при зростанні курсу на 10 коп. вартість палива підвищується на 8-9 коп.” – відзначає Романів.
Як би там не було, знизити вартість палива за рахунок зміни постачальника вітчизняним нафтотрейдерам навряд чи вдасться. Приміром, у компанії “Концерн Галнафтогаз” (держатель мережі АЗС ОККО; входить в “Універсальну інвестиційну групу” Віталія Антонова) відзначають, що вже підписали контракти з постачальниками палива. Ситуація також ускладнюється тим, що Мозирський НПЗ в Білорусі – один з основних постачальників світлих нафтопродуктів на територію України – має намір піти на щорічний плановий ремонт. Згідно з повідомленням компанії “Белнефтехим”, яка контролює завод, Мозирський актив має намір розпочати проведення капремонту з середини 3-ї декади вересня і до третьої декади жовтня місяця (дещо коротший, ніж належить за нормативом). Через це українським нафтотрейдерам довелося законтрактувати додаткові обсяги палива в інших постачальників (той же “Галнафтогаз” в цей час буде закуповувати продукцію польсько-литовського концерну Orlen).
Втім, якщо ціни продовжать зростання, такі маніпуляції можуть і не знадобитися через скорочення споживання. За словами Сергія Куюна, після підвищення цін до 15-16 грн за літр продажу бензину впали на 20%. “Після 17 грн за літр, думаю, побачимо всі 30%”, – говорить експерт.
Але є й сторона, яка побічно виграє від такого стрибка вартості палива. Це – держава. За словами Куюна, зростання цін – це зростання надходжень до бюджету. “Якщо минулого року акциз був 2000 грн, то сьогодні вже 3500 грн – за рахунок девальвації. ПДВ в ціні палива був 2 грн, а тепер – майже 3 грн”, – пояснює він. Але в той же час аналітик застерігає – зниження споживання нафтопродуктів призведе до стагнації економіки в цілому, так що навряд чи країна вийде в бюджетний плюс по паливним причинам.
Любомира Ремажевська
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас