ФСБ Росії вирахує "ворогів держави" в ході приватизації — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ФСБ Росії вирахує "ворогів держави" в ході приватизації

Світ
1558
Претендентів на покупку найбільших держактивів в рамках приватизації перевірятиме ФСБ. Силовики можуть отримати право проводити оперативно-розшукові заходи по перевірці відомостей, поданих претендентами для участі в угодах. Така процедура вже діє для іноземних інвесторів, що контролюють російські стратегічні підприємства.
Знайдуть ворогів держави
З пропозицією наділити ФСБ правом перевіряти учасників приватизації найбільших держкомпаній виступає член думського комітету з безпеки та протидії корупції Ілля Костунов. Зараз законопроект (копія є у РБК) проходить узгодження в уряді і Верховному суді, повідомив РБК Костунов. “Восени після отримання відкликання ми плануємо провести круглий стіл в Держдумі на тему приватизації, де детально обговоримо всі пов’язані з нею ризики”, – розповідає депутат.
Депутатський законопроект досить добре опрацьований, говорить замглави правового департаменту Федеральної антимонопольної служби Сергій Максимов: «Сподіваюся, що він буде підтриманий». За його словами, відомство Ігоря Артем’єва в цілому підтримує цю ініціативу. Підтримка ідеї підключити до приватизації ФСБ є і з боку Слідчого комітету Росії. СКР просуває цю ідею вже більше року, нагадує старший інспектор СКР Георгій Смирнов.
В рамках прогнозного плану приватизації федерального майна держава планує зменшити частки участі в статутному капіталі таких компаній, як «Роснефть», РЖД, «Уралвагонзавод», «Объединенная судостроительная корпорация», «Объединенная авиастроительная корпорация», «Русгидро», «Зарубежнефть», ОЗК, ФСК ЕЭС. Планується також продаж акцій «Русгидро», «Интер РАО ЕЭС», аеропорту Шереметьєво, «Аэрофлота», Россельхозбанку, АЛРОСА, Сбербанку і ВТБ. Ціна питання – від 300 млрд до 475 млрд руб., відзначає депутат у пояснювальній записці до проекту.
Депутат пропонує зобов’язати уряд або будь-який інший уповноважений орган направляти в ФСБ копії всіх документів учасника та дані про приватизоване майно протягом двох днів після отримання заявки, говориться в законопроекті. Якщо ФСБ виявить, що дії компанії створюють «загрозу заподіяння шкоди законним інтересам держави» або іншим учасникам торгів, то повідомить про це організатора та прокуратуру. Аналогічна процедура перевірки передбачена законодавством про іноземні інвестиції, коли мова йде про угоди, що тягнуть за собою встановлення контролю за російськими підприємствами, що мають стратегічне значення для безпеки країни, уточнюється в пояснювальній записці.
*Посадять за змову *
Законопроект також вводить кримінальну відповідальність для оцінювачів та організаторів торгів. У КК можуть з’явитися дві нові статті: 1781-а «Обмеження конкуренції при проведенні торгів» (максимальне покарання – до восьми років позбавлення волі) і 2031-а «Фальсифікація звіту про оцінку майна або результатів експертизи звіту про оцінку майна» (до п’яти років позбавлення волі).
Під обмеження конкуренції підпадатиме угода між членом аукціонної, конкурсної або котирувальної комісії з одним з учасників, якщо це спричинило обмеження або усунення конкуренції на торгах і супроводжувалося заподіянням великої шкоди. Під фальсифікацію – внесення оцінювачем або саморегулюючою організацією в звіт про оцінку майна завідомо недостовірних відомостей.
«Проаналізувавши правозастосовчу практику, СКР виявив ряд проблем, які не дозволяють боротися зі зловживаннями при приватизації. Досить сказати, що в даний час закон не передбачає навіть можливість перевірки організацій, що претендують на держактив, а також документів, які представляються ними. В результаті в торгах часто беруть участь підставні компанії», – підтримує поправки Георгій Смирнов з СКР, висловлюючи особисту думку.
За його словами, “Росимущество” перевіряє тільки формальну відповідність документів закону, правильність реквізитів, але не юридичну особу компанії. «Цей проект перекриває практично всі відомі способи зловживань і корупції при проведенні приватизації», – каже він.
«В даний час КК передбачає відповідальність тільки за змову між учасниками торгів, але не з їх організатором, хоча це досить типова ситуація: картельна угода найчастіше супроводжується корупцією», – зазначає Сергій Максимов із ФАС. Введення нових статей в КК допоможе виявити тих, хто домовляється між собою, та притягнути до відповідальності корумпованих чиновників – організаторів торгів, сподіваються в ФАС.
Відфільтрує одноденки
Жодної проблеми в цьому немає, каже віце-президент РСПП, ​​голова ради директорів компанії «Біоенергія» Давид Якобашвілі: «Ці перевірки і так можуть проходити, але зараз це просто буде робитися в обов’язковому порядку. З боку держави це виправдано, вона повинно приділяти більше уваги цим питанням».
Якщо компанія виконує всі вимоги закону, то абсолютно незрозуміло, чому приватизація повинна бути доповнена перевірками з боку ФСБ, це, швидше, прерогатива “Росимущества”, дивується колишній міністр економіки Росії Андрій Нечаєв. «Будь-яка додаткова перевірка з боку державної інстанції – це потенційний корупційно-бюрократичний тиск на бізнес», – вважає він.
Законопроект фіксує ситуацію, що склалася. Приватизація основних стратегічних підприємств, так званих блакитних фішок, вже проходить за участю ФСБ, служба активно взаємодіє з “Росимуществом” в цьому питанні, каже глава думського комітету з власності Сергій Гаврилов.
Цей законопроект створює певний фільтр на предмет допуску підприємств до приватизації, вважає глава думського комітету з економічної політики Ігор Руденський. «Якийсь фільтр повинен бути, щоб не допустити до приватизації фірми-одноденки та підприємства з нульовим статутним капіталом, але необхідно діяти за принципом «не нашкодь», щоб не забюрократизувати цей процес, не віддати його на відкуп чиновникам», – каже депутат. Глава думського комітету з безпеки та протидії корупції Ірина Ярова в понеділок була недоступна для коментарів. Її помічник повідомив, що вона працює в Криму і не відповідає на дзвінки.
В “Росимуществе” з пропозиціями депутата не знайомі, повідомив РБК представник відомства.
Зараз відповідно до законодавства потенційні покупці-юрособи повинні надати організатору торгів копії установчих документів, документ, який містить відомості про частку держави (РФ, регіону або муніципалітету) в статутному капіталі юрособи (реєстр власників акцій або виписка з реєстру або ж лист керівника юрособи-покупця, завірений печаткою). Фізособи пред’являють документ, що засвідчує особу, або копії всіх його листів. Якщо від імені претендента діє його представник по довіреності, до заявки повинна бути додана довіреність, значиться в 178-ФЗ «Про приватизацію державного та муніципального майна». Участі силових відомств в перевірці документів у законі не передбачено. Але від потенційних покупців надходять тільки нотаріально завірені документи або ж оригінали. Всі документи проходять експертизу, яку проводять організатори торгів (у тому числі Російський аукціонний будинок) перед тим, як претенденти можуть бути допущені до приватизації, і цієї перевірки достатньо, пояснює представник “Росимущества”.
За матеріалами:
РБК
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас