1366
Нові жертви силовиків у Росії: чому продовжують банкрутувати туроператори
— Особисті фінанси
Довгий ланцюжок туроператорів, що розорилися, продовжили «Ідеал тур» і «Лабіринт»: від призупинення їхньої роботи можуть постраждати 20-25 тис людей. Чинне законодавство не забезпечує постраждалим туристам ані оперативного повернення, ані компенсації збитку.
Що сталося з “Ідеал туром”?
Увечері в п’ятницю, 1 серпня, стало відомо про те, що авіакомпанія “Оренбурзькі авіалінії”, “дочка” “Аерофлоту”, призупинила співпрацю з туроператором ТОВ “Ідеал тур”: було скасовано 36 рейсів, запланованих на 2-4 серпня.
У листі перевізника до Ростуризму (є на сайті відомства) уточнюється, що співпраця з “Ідеал тур” розпочалася в березні 2013 року, в поточному сезоні також був укладений контракт на виконання чартерних рейсів за 24 туристичними напрямками. Але “останнім часом у “Ідеал туру” стали виникати постійні проблеми зі своєчасною оплатою даних рейсів”. Рейси були призупинені “до моменту відновлення оплати”.
“Ідеал тур” працює як авіаброкер: замовляє чартерні рейси в авіакомпанії, а потім перепродує блоки місць на рейсах туроператорам. Сам “Ідеал тур” з покупцями напряму практично не працює.
За даними, опублікованими на сайті Ростуризму, в суботу, 2 серпня, скасовувалося 12 рейсів, в неділю, 3 серпня – 13 рейсів, у понеділок, 4 серпня – 10 рейсів. Більшість з них направлялися на курорти – до турецької Анталії і болгарського Бургаса, на грецькі острови Корфу і Родос.
Пізніше Асоціація туроператорів (АТОР) оголосила, що “з раніше скасованих рейсів” Оренбурзькі авіалінії “виконають шість: три з них – 2 серпня, ще три – 3 серпня”. Перевізник отримав платежі за рейси з московського аеропорту Шереметьєво до Анталії і китайського Ханджоу, уточнював “РИА Новости” представник авіакомпанії в аеропорту Віктор Дорошенко.
“Вони (“Оренбурзькі авіалінії” – РБК) вже відправили достатню кількість рейсів, які не були оплачені. Суму боргу я не можу назвати (…), але вже досить серйозна заборгованість. У них просто немає вже змоги нарощувати надалі цей борг, потрібно обслуговувати літаки, платити за паливо, це все коштує грошей”, – заявила в ефірі РБК-ТВ керівник прес-служби Ростуризму Ірина Щеголькова.
АТОР звернулася до Ростуризму, Мінтрансу, Росавіації і “Оренбурзьких авіаліній” з проханням вирішити ситуацію щодо відміни рейсів. “Фінансові взаємини господарюючих суб’єктів не повинні призводити до безпрецедентного ущемлення прав туристів. Внаслідок раптової відміни рейсів більш ніж 10 партнерів-туроператорів і тисячі російських туристів виявилися поставлені перед фактом – близько 20 тис людей не зможуть повернутися додому в найближчі вихідні, і щонайменше близько 12 тис не вирушать у вже оплачені поїздки”, – йдеться в повідомленні на сайті АТОР.
Загалом через ситуацію можуть постраждати 20-25 тис. людей, визнає генеральний директор і основний власник “Ідеал туру” Михайло Шаманов. Таким чином, за кількістю постраждалих туристів цей випадок може стати найбільшим банкрутством на російському туристичному ринку.
Заборгованість “Ідеал туру” перед “Оренбурзькими авіалініями” становить близько 1,5 млрд руб., підтвердив РБК Шаманов. За його словами, заборгованість перед перевізником почала накопичуватися ще в лютому. Причиною Шаманов називає неплатежі з боку інших туроператорів: “Наша дебіторка суттєво перевищує кредиторку”.
Що сталося з “Лабіринтом”?
Через конфлікт між “Оренбурзькими авіалініями” та “Ідеал туром” постраждали одразу декілька туроператорів. Найбільший серед них, як уточнила РБК Щеголькова, московський туроператор “Лабіринт”, що спеціалізується на Греції.
На його сайті було розміщено інформацію про дев’ять відкладених рейсів “Оренбурзьких авіаліній”, з них шість відправлялися з Москви. Туроператор, як говорилося в його повідомленні, “докладав усіх зусиль, щоб рейси відбулися”.
Але в суботу, 2 серпня, прес-служба “Лабіринту” повідомила, що компанія призупиняє діяльність. Причиною вона назвала різке зростання курсу валют, яке позначилося на купівельній спроможності, негативну політичну та економічну ситуацію, яка вплинула на кількість бронювань, а також конфлікт з “Оренбурзькими авіалініями”.
Переважна більшість бронювань робилася за невеликий період до вильоту (так звані “гарячі” тури), була запланована велика регіональна програма, скоротити яку неможливо, оскільки на багатьох регіональних вильотах “Лабіринт” був консолідатором. Ще однією причиною стала рекомендація заборони виїзду за кордон для військовослужбовців і співробітників внутрішніх служб, також заявив “Лабіринт”.
Директор АТОР Майя Ломідзе назвала ситуацію безпрецедентною: “Такого не було 20 років. Якщо вони (“Оренбурзькі авіалінії” – РБК) заявляють про припинення польотів, то вони мали партнерам надати можливість для маневру, щоб ті підшукали альтернативу для туристів. Я розумію, що борг великий, але чому не можна було зробити розсилку, щоб попередити всіх”, – обурювалася Ломідзе в ефірі РСН.
Що буде з потерпілими?
У суботу вдень в Ростуризмі відбулася оперативна нарада, на якій були присутні представники “Лабіринту” та Шаманов з “Ідеал туру”, розповіла Щеголькова. За її словами, російські туроператори просять своїх приймаючих партнерів на курортах не завозити туристів в аеропорти і надати їм додатковий день відпочинку в готелях. Тим часом туроператори шукають можливості вивезти туристів іншими авіакомпаніями.
У понеділок вранці в Ростуризмі відбудеться ще одна оперативна нарада, на якій очікується присутність представників “Оренбурзьких авіаліній” і Росавіації.
Об’єднання туроператорів у сфері виїзного туризму “Турдопомога” поверне до Росії клієнтів “Лабіринту”, повідомила в ефірі телеканалу “Росія 24” Щеголькова. “Турдопомога” вже зайнялася вивезенням клієнтів турфірм з Тунісу, підтвердили “Інтерфаксу” в АТОР.
“Турдопомога” була створена в 2012 році, після того, як ринок зі скандалом залишив туроператор “Ланта-тур вояж”. Тоді Держдума оперативно прийняла поправки до закону “Про основи туристської діяльності в РФ”, які, зокрема, зобов’язали всіх операторів виїзного туризму до травня 2013-го вступити до галузевого об’єднання: воно заснувало компенсаційний фонд для екстреної допомоги російським туристам за кордоном. Кожна турфірма, що відправляє клієнтів за кордон, повинна щороку перерахувати до цього фонду мінімум 100 тис. руб. За підсумками 2013 року членами “Турдопомоги” стали 2,06 тис туроператорів, розмір фонду становив 206 млн руб.
Постраждалі клієнти туроператорів можуть претендувати на страхові виплати. Механізм фінансового забезпечення з’явився в 2007 році. Розмір фінгарантій для операторів виїзного туризму залежить від їхньої виручки: мінімальну гарантію 30 млн руб. повинні мати компанії, які працюють за спрощеною системою оподаткування, або чиї “грошові кошти, отримані від реалізації туристичного продукту” в сфері виїзного туризму за попередній рік не перевищують 250 млн руб. Якщо сума перевищує 250 млн руб., то компанія повинна бути застрахована вже на суму, що становить 12% від цього “грошового обсягу”. Щоправда, туроператори стали трактувати прописаний у законі “обсяг грошових коштів” не як свою реальну виручку, а лише як комісійну винагороду від своїх партнерів. У реєстрі Ростуризму є інформація лише про 21 оператора з гарантією від 100 млн руб. і більше та 12 – на 60 млн руб., у решти вона ще менша.
Крім того, надійні страховики не готові брати на себе таку відповідальність: подібні гарантії неможливо перестрахувати за кордоном.
Незрозуміло, чому “Аерофлот” і його дочірня авіакомпанія допустили збільшення боргу до 1,5 млрд руб., якщо фінгарантія “Ідеал туру” становить всього 30 млн руб., відзначали в АТОР.
Бренд “Лабіринт” представлений трьома юридичними особами – ТОВ “Лабіринт”, ЗАТ “Лабіринт-Т” та ТОВ “Компанія Лабіринт”. Відповідальність “Лабіринт” застрахована в компанії “Сходження” на суму 40 млн руб. і у ТСК на 60 млн руб., “Лабіринт-Т” – у ТСК на 30 млн руб., “Компанія Лабіринт” – також у ТСК на 30 млн руб.
Прес-секретар Російського союзу туріндустрії (РСТ) Ірина Тюріна повідомила “Інтерфаксу”, що власник компанії “Ідеал тур” Михайло Шаманов також є власником 99% акцій компанії “Лабіринт”. Дані бази СПАРК цю інформацію не підтверджують.
Шаманов спростовує інформацію про те, що є співвласником “Лабіринту”: «У березні я дійсно вів переговори щодо його купівлі, але ми ні про що не домовилися”. Своїм основним партнером з чартерного перевезення Шаманов називає саме “Лабіринт”, який і є основним боржником авіаброкера.
“Виходить, що оприлюднена раніше цифра 1,5 млрд руб. боргу “Ідеалу” звідси”, – зазначила Тюріна. За її словами, коштів на компенсації туристам може не вистачити. “Зрозуміло, що грошей на відшкодування туристам не вистачить. ТСК, можливо, і буде платити, а “Сходження”- це велике питання”, – сказала вона.
30 липня Центробанк призупинив ліцензію “Сходження”, в якій були застраховані клієнти туроператора “Нева”, що також заявив про призупинення роботи у липні цього року. “Відомо, російські страховики нерідко сплачують з нових внесків втрати за старими зобов’язаннями, тому призупинення діяльності страховика з великими зборами в такій ситуації могло б перекрити потік нових грошей. Але не думаю, що у “Сходження” були перспективи зібрати 450 млн руб. (саме стільки знадобилося б, щоб задовольнити претензії всіх постраждалих. – РБК) за найближчі 30 днів”, – заявляв президент Асоціації захисту страхувальників Микола Тюрніков.
З яких причин банкрутують оператори?
Шаманов звинувачує у проблемах операторів спад турпотоку на європейських напрямках, який сягає 40%, – внаслідок цього літаки літають напівпорожні. Крім того, Шаманов вказує на заборону силовикам відпочивати за кордоном. Подібний аргумент наводило і керівництво турфірми “Нева”, яка в липні визнала свою фінансову неспроможність.
У липні в одній з найстаріших туристичних компаній “Неві” у підвішеному стані опинилися 6,5 тис клієнтів за кордоном і ще 16,5 тис тих, хто купив тур. Президент компанії Максим Пирогов заявляв, що доходи компанії впали через заборону на виїзд силовиків. “За перше півріччя наші доходи впали на 25%, у тому числі через регламент виїзду за кордон держслужбовців і представників силових структур, також на це вплинула загальна економічна ситуація. Сукупність цих причин і вплинула на зменшення доходів”, – говорив він “РИА Новости”.
Також у липні про фінансову неспроможність оголосили дві фірми менших розмірів – “Роза вітрів Світ” та “Експо-тур”. Заступник гендиректора “Роза вітрів Світ” Катерина Кукліна говорила про 20-відсотковий спад продажів турів з Росії до США. У “Експо-турі” пояснювали, що проблеми почалися через круїз Чорним морем: власник теплохода “Адріана” – карибська компанія Adriana Shipping LTD – змінив маршрут, зменшивши кількість міст, і багато туристів зажадали повернути гроші.
Керівник однієї з опитаних РБК турфірм вважає, що “бувають різні способи і засоби контролю, однак, очевидно, що “Лабіринт” почав нарощувати обсяги перевезення набагато швидше, аніж міг перетравити за допомогою Шаманова”: “Навіщо “Лабіринту” раптом стало це потрібно? Чому Шаманов допустив таку дебеторку з боку “Лабіринту”?”.
Сергій Соболєв, Григорій Набережнов, Марина Магай, Юлія Ярош
За матеріалами: РБК
Поділитися новиною