Російський авторинок впевнено валиться в прірву — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Російський авторинок впевнено валиться в прірву

Світ
1519
У серпні всі керівники «АвтоВАЗу» пересядуть на автомобілі власного виробництва. Це черговий захід, спрямований на підтримку престижу найбільшого російського автовиробника. Економічні труднощі не оминули нікого: страждають як мастодонти типу «АвтоВАЗу», так і більш дрібні компанії. Росіяни перестали купувати автомобілі. Машина із засобу пересування знову перетворюється в Росії на розкіш.
На дні
Останнім часом російський авторинок слідував загальноєвропейській тенденції спаду продажів. За даними PwC, хороші показники за підсумками 2013 року продемонстрували лише ринки США (плюс 7,6 відсотка за рік), Китаю (плюс 15,7 відсотка) і Великобританії (плюс 10,8 відсотка). У Росії ринок просів на 5,5 відсотка, у Німеччині – на 4,2 відсотка, у Франції – на 5,7 відсотка, в Італії – на 7,1. Нинішній рік обіцяє бути ще гіршим.
Аналогічні дані наводить і Асоціація європейського бізнесу (АЄБ). Червень цього року був ознаменований зниженням продажів автомобілів у РФ одразу на 17,3 відсотка порівняно з червнем минулого року. А за перші шість місяців ринок впав на 7,6 відсотка. Все це змусило АЄБ скоригувати прогноз щодо Росії більш ніж в два рази. Причому в гірший бік. Якщо раніше асоціація припускала, що в 2014 році російський автомобільний ринок впаде з продажу лише на 5 відсотків, то за останніми даними, їхній рівень знизиться на 12 відсотків. Всього ж за підсумками року має бути продано 2,45 мільйона автомобілів проти 2,78 мільйона у 2013 році.
Продажі групи «АвтоВАЗ-Renault-Nissan» (контролює 30,6 відсотка російського ринку) за підсумками першого півріччя впали на 5,9 відсотка. Рівень продажів Volkswagen Group (11 відсотків ринку) знизився на 8,8 відсотка. General Motors Group (+8,1 відсотків ринку) знизив кількість проданих машин одразу на 17,5 відсотка.
Найпопулярнішим у росіян автомобілем залишається Lada. Але народна любов до неї швидко остигає. За підсумками півріччя продажі Lada впали на 15 відсотків. Було реалізовано 192 808 машин. Другу за популярністю марку – Renault – також стали купувати менш охоче. Вдалося продати 96 421 автомобіль, що на 8 відсотків менше, ніж за підсумками першого півріччя 2013 року. На третьому місці KIA. Автомобілів цієї марки було продано 93 973 штуки. Падіння продажів становить один відсоток. Серед популярних марок антирекорди поставили Ford (мінус 39 відсотків), Peugeot (мінус 31 відсоток), Suzuki (мінус 28 відсотків).
Зниження рівня продажів надає прямий вплив на добробут автомобільних компаній. І що найголовніше – під удар потрапляють працівники підприємств.
Тріски летять
Економічні проблеми, від яких страждає вітчизняний автопром, поступово переходять у соціальну площину. Динаміка продажів невтішна, доходів усе менше. Платити зарплату працівникам стає все складніше. Доводиться скорочувати витрати. Заводи зупиняють конвеєри, співробітників звільняють.
Становий хребет російського автопрому – компанія «АвтоВАЗ» – здригається від змін. Президент «АвтоВАЗу» Бу Андерссон докладає масу зусиль для того, щоб зміцнити позицію підприємства. Так, він пообіцяв, що з 1 серпня все керівництво компанії пересяде на машини власного виробництва. Собі він виділив нову модель Lada Largus Cross. Заради того, щоб повернути втрачену частку ринку, «АвтоВАЗ» у 2016 році випустить довгоочікувані кросовери Lada X-Ray і Lada X-Ray Cross. Шкода, що оцінити ці перспективи зможуть далеко не всі співробітники автовиробника. Керівництво «АвтоВАЗу» прийняло рішення скоротити кожного п’ятого працівника. Всього в 2014 році завод покинуть майже 13 тисяч осіб. Така ціна оптимізації витрат.
Інші теж «не відстають». У квітні компанія Ford Sollers повідомила, що з заводу у Всеволожську будуть звільнені 700 осіб (близько третини персоналу) через падіння продажів. Від початку року конвеєр заводу простояв загалом півтора місяці – з 7 до 15 квітня та з 21 квітня до 8 червня. Навіть у кризовий 2008 рік підприємство зупиняло роботу лише на місяць. Також через зниження продажів перейшли на скорочений режим роботи заводи Nissan в Ленінградській області. 16 липня петербурзький завод General Motors зупинив конвеєр до 15 серпня. Очікується, що регулярне виробництво відновиться 18 серпня. Навесні завод General Motors призупиняє виробництво на два тижні.
Картина далеко не райдужна. Цілий комплекс проблем чинить тиск на російський автопром. На питання про те, що спричинило такі серйозні ускладнення, автовиробники відповідають одностайно: у всьому винна погана макроекономічна ситуація.
Розкіш, а не засіб пересування
Автовиробникам стає все важче вести полювання на споживача. Економічна стагнація знижує купівельну спроможність населення. Багатьом людям стає просто не до автомобілів. Придбання машини відкладається до кращих часів, оскільки гроші потрібні на вирішення нагальних проблем. Протягом цього року індекс споживчої впевненості росіян впевнено розташовується в негативній зоні. За даними Росстату, в першому кварталі він становив мінус 11 відсотків, у другому – сягнув мінус 6 відсотків.
Падіння курсу національної валюти підстьобує ціни, й автомобілі дорожчають. Навіть ті, які збираються в Росії. Вони не можуть обійтися без імпортних деталей. Рівень локалізації вітчизняного автопрому зростає, але істотна частина комплектуючих купується за кордоном. Закупівельна ціна в рублях зростає, зростає й кінцева вартість машин. У лютому на 5 відсотків подорожчали автомобілі Chevrolet і Opel. «АвтоВАЗ» в березні оголосив про підвищення ціни на свої машини в середньому на 2,8 відсотка. За рік до цього ціна піднімалася лише на піввідсотка. У травні Renault підняв ціни на весь модельний ряд, за винятком Renault Logan, в середньому на один відсоток. Автомобілі Ford збільшилися в ціні на два відсотки. Деякі моделі Suzuki стали дорожчі одразу на 10 відсотків.
Ще один фактор, який б’є по гаманцю споживачів, – зростання супутніх витрат, пов’язаних з придбанням автомобіля. Йдеться про страховку та ціни на бензин. Тарифи ОСАЦВ будуть підняті вже в жовтні. Центробанк повідомляє, що вартість поліса зросте як мінімум на 24 відсотки. Щоправда, автолюбителі були готові до такого подорожчання і навіть будуть раді йому, адже Російський союз страховиків взагалі пропонував зробити ОСАЦВ дорожче одразу на 40 відсотків. Ціни на бензин теж швидко йдуть вгору. За інформацією Росстату, в першому кварталі 2014 року бензин подорожчав майже на п’ять відсотків. Додаткові витрати змушують покупця десять разів подумати, перш ніж відправлятися в автомобільний салон.
Удар по автопрому було завдано і з боку банківської системи. Не секрет, що автомобілі дуже часто купуються в кредит. За даними Національного бюро кредитних історій (НБКІ), в 2013 році майже половина машин була куплена із залученням кредитних коштів. Цього року показник може вирости до 60 відсотків. Але банківський сектор зараз переживає серйозні зміни. Центробанк став суворіше наглядати за діяльністю кредитних організацій, і вони перестали гнатися за кількістю клієнтів. Тепер в основі стоїть якість – банкам потрібні позичальники, здатні нормально обслуговувати кредити. Розгляд заявок проходить ретельніше, і неблагонадійні клієнти відсіваються у великих кількостях. Темпи автокредитування сповільнюються. Директор з маркетингу Національного бюро кредитних історій Олексій Волков повідомив «Лентре.ру», що станом на 1 липня 2014 року обсяг діючих автокредитів збільшився на 22 відсотки проти зростання на 28 відсотків рік раніше. А за підсумками півріччя банки надали на 18,8 відсотка кредитів менше, ніж за аналогічний період 2013 року.
Нарешті, в грудні минулого року Мінпромторг згорнув програму пільгового автокредитування, яка допомогла ринку не зірватися у прірву. Вона працювала лише півроку, але близько 10 відсотків нових автомобілів було реалізовано завдяки їй. Держава субсидіювала частину відсоткової ставки за автокредитами, на це з бюджету було витрачено 8,6 мільярда рублів. На продовження програми у 2014 році грошей у скарбниці не знайшлося й її закрили.
Всі ці фактори разом завдають значної шкоди російському автопрому. Віце-президент групи компаній «АвтоСпецЦентр» Володимир Моженков в бесіді з «Лентой.ру» заявив, що за умов кризи виживуть лише найсильніші гравці. Решта або оголосять себе банкрутами, або будуть поглинені великими. Він прогнозує, що падіння автомобільного ринку цього року може становити до 11 відсотків. І це оптимістичний сценарій.
З російським автопромом не можуть впоратися навіть іноземні компанії. І їм тепер залишається сподіватися лише на допомогу держави. 18 січня 2014 року уряд опублікував дані за субсидіями, які будуть виділені на розвиток галузі. Всього до 2016 року планується вкласти в неї 270 мільярдів рублів. Кошти підуть на оплату праці працівникам, підтримку гарантійних зобов’язань за машинами екокласу «Євро-4» і «Євро-5», а також на компенсацію енерговитрат. Цими вливаннями уряд сподівається оживити автомобільну промисловість. Щоправда, лише до 2020 року.
Однак, як кажуть фахівці, цього заходу може виявитися недостатньо. Для виходу з кризи виробникам автомобілів у Росії рано чи пізно доведеться не тільки скорочувати витрати, але й знижувати ціни на самі автомобілі. Якщо перерахувати їхню вартість за паритетом купівельної спроможності, то вони вийдуть значно дорожчі аналогів, вироблених в тій же Європі або в США. А отже, потенціал для виправлення ситуації у автовиробників поки що є.
Марат Селезньов
За матеріалами:
Лента.РУ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас