Центробанки проти урядів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Центробанки проти урядів

Світ
255
Безрозсудне посилення центральних банків тримає уряди на короткому повідку. Німецький Бундесбанк аж ніяк не дарма нагадує нам про те, що безпрецедентна монетарна аккомодация в Єврозоні веде до небажаних побічних ефектів. Зокрема, вона дозволяє політикам розслабитися і не поспішати з бюджетною консолідацією і реалізацією структурних реформ. Так, наприклад, влітку 2011 року, як тільки Європейський центральний банк провів інтервенцію, купивши державні облігації Італії та Іспанії через Програму покупки цінних паперів, а спред відсунувся від історичних максимумів, уряди цих країн почали здавати назад по своїм колишнім обіцянкам щодо реформ. Приблизно те ж саме трапилося два роки по тому, коли було оголошено про запуск Програми прямих грошових операцій – ЄЦБ допоміг зняти напругу на ринку, а й потреба в реформах різко знизилася. Тим часом, поки не ясно, яким чином центральні банки повинні враховувати ці наслідки в своїх політичних концепціях. Іншими словами, чи повинні Центробанки калібрувати свою монетарну політику – зокрема, посилювати її сильніше, ніж могло б знадобитися при інших обставинах – щоб тримати уряду на короткому повідку, змушуючи їх виконувати свою частину роботи? Так, є чимало причин вчинити саме так, але, в кінцевому рахунку подібна калібрування буде серйозною помилкою. І для цього є ряд причин.
По-перше, Центробанк поставить під загрозу реалізацію власних завдань – для ЄЦБ таким завданням є забезпечення цінової стабільності. Якщо центральний банк перейде до більш обмежувальної монетарної політики, просто щоб чинити тиск на політиків, він упустить з уваги власну мету – інфляцію на рівні 2%. У нинішніх умовах, при інфляції нижче 1%, виконання ключового завдання Центробанку вже під загрозою. По-друге, використовуючи свої політичні інструменти не тільки для досягнення цінової стабільності, а й для впливу на уряди, центральний банк підриває основи власної незалежності. Ця незалежність базується на припущенні про те, що Центробанк займається виключно своїми завданнями, і не йде на компроміси. Тільки вибрані політики можуть вибирати між взаємовиключними цілями. У Центробанку немає повноважень впливати на рішення урядів.
По-третє, зовсім не очевидно, що більш високі процентні ставки, ніж необхідно в сформованих економічних умовах, спонукають політиків до реалізації необхідних політик. Реакція значною мірою залежить від того, чи є у уряду місце для маневру, і від загальної економічної ситуації. Досвід Єврозони в період кризи говорить про те, що занадто жорстка монетарна політика та кредитні умови ведуть до ослаблення економіки і можуть спровокувати рецесію, що контр-продуктивно і, в кінцевому рахунку, може вилитися у зростання державного боргу, а не в скорочення. Це, в свою чергу, налаштує громадськість проти подібних політик. Теорія і практика показують, що фіскальні скорочення успішні тільки в тому випадку, якщо вони реалізуються у відповідних монетарних умовах, зокрема, коли номінальна процентна ставка нижче, ніж номінальні темпи зростання економіки.
По-четверте, сприятливий ефект структурних реформ проявляється не відразу, про що свідчить досвід Німеччини 2002-2004 років. Якщо монетарні умови залишаються занадто жорсткими, а фіскальна консолідація – занадто різкою, ціна структурних реформ виявляється занадто високою, що демотивує політиків. І, нарешті, спроби використовувати монетарну політику для підштовхування урядів до реалізації фіскальної консолідації і структурних реформ не дозволять домогтися бажаних результатів в Єврозоні. Країни Єврозони застосували жорсткі заходи фіскальної консолідації та реалізували набагато більше реформ, ніж інші великі економіки – такі як США, Японія і Великобританія – при цьому вони були позбавлені монетарних стимулів, що знайшло своє відображення в зміцненні курсу євро. Не дивно, що економічні показники валютного союзу залишають бажати кращого. Економіка в регіоні практично не росте, серйозно відстаючи від своїх конкурентів, а дефляція переслідує її по п’ятах. Підводячи підсумок, можна сказати, що на загрозу, пов’язану з втручанням центральних банків у фіскальну політику, потрібно дивитися під іншим кутом. Саме спроби вплинути на фіскальну політику через більш суттєве ужестоеніе монетарної політики, ніж припускають сформовані умови і вимоги забезпечення цінової стабільності – і відмова від використання всіх доступних інструментів монетарної політики, включаючи інтервенції на найбільшому фінансовому ринку – ринку державних облігацій – ставлять під загрозу успішність інших політик і ефективність роботи самого Центробанку. А, забезпечуючи цінову стабільність, і ускладнюючи таким чином досягнення інших політичних цілей, Центробанк ніяк не може поставити під загрозу свій головний і найбільш цінний актив: свою незалежність.
Лоренцо Біні Смаги, The Financial Times
За матеріалами:
forexpf.ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас