Тримай кишеню ширше: за що з 1 липня українцям доведеться платити більше


Тримай кишеню ширше: за що з 1 липня українцям доведеться платити більше

Наслідки фіскальної політики нового українського уряду у всій своїй повноті стануть відчутні для українців саме від сьогоднішнього дня. Підвищення плати за комунальні послуги, акцизів на алкоголь та тютюн, введення податків на доходи з депозитів та великі пенсії – все це набуває чинності від сьогоднішнього дня.

Послуги ЖКГ

Головний кредитор України – Міжнародний валютний фонд, – однією з умов для надання позик поставив поступове підвищення тарифів на послуги ЖКГ до ринкової вартості ресурсів, необхідних для надання цих послуг. Тому тарифи на опалення і воду від сьогодні зростуть майже удвічі. Вартість водопостачання у різних містах зміниться по-своєму: від 30% до 100%, в залежності від регіону. Наприклад, для киян холодна вода подорожчала вже вдвічі – за даними “Київводоканалу” тепер 1 кубометр води коштує 7,46 грн. Тарифи на централізоване водопостачання і водовідведення у Львові зросли на 2,22 грн – до 7,94 гривень за кубометр. В середньому ж за воду українці стануть платити на 18-76 грн більше.

Опалення додасть у ціні в середньому на 40%. Але по деяких регіонах удар буде більш відчутним. Наприклад, не солодко буде жителям Донецька, адже їх чекає подорожчання тепла на 97,91%. Для киян видатки на тепло зростуть на 74,26%.

Для тих, у кого стоять лічильники, вартість гігакалорії тепла з липня підвищилася з 224,3 до 314,2 грн. Якщо ж лічильника немає, тоді ціна підвищиться з 3-3,2 до 5,2-5,6 грн за обігрів метра площі. У Києві тарифи на тепло більші – 375,30 грн за 1 Гкал (з ПДВ) за наявності лічильника та 9,22 грн за 1 кв. м на місяць, якщо лічильника немає. Однак, це здорожчання не усі відчують на своїй кишені одразу – оплата за цю послугу часто прив’язана до опалювального сезону, тому рахунок за тепло виставлять з 15 жовтня. У середньому ж це буде на 320-335 грн. більше на сім’ю.

Алкоголь та тютюнові вироби

Топити печаль у вині теж стане дорогим задоволенням. Від сьогодні акциз на вина з додаванням спирту та міцні (кріплені) вина з додаванням рослинних або ароматичних екстрактів зріс на 25,1% – до 3,58 грн / літр. Акцизний податок на ігристі і газовані вина зріс на 0,25% – до 5,20 грн / літр.

Пережила підвищення і ставка на етиловий спирт, неденатурований спирт, з концентрацією спирту 80 об. % або більше – на 25% – до 70,53 грн / літр 100% спирту.

Це ж стосується й інших спиртових дистилятів та спиртних напоїв, одержаних шляхом перегонки, безалкогольних напоїв з додаванням спирту, тощо.

Акциз на тютюнові вироби в середньому підвищився на 25%. Ставки акцизу на цигарки без фільтра тепер складають 96,88 грн/тис. шт, з фільтром – 216,5 грн/тис. шт, на тютюнову сировину, тютюн, його замінники, тютюнові екстракти і есенції, сигари і сигарили – 272 грн/кг. Мінімальне акцизне зобов’язання зі сплати акцизу на цигарки без фільтра зростає зі 101,6 грн/тис. шт. до 127 грн/тис. шт, з фільтром – з 231,7 грн/тис. шт. до 289,63 грн/тис. шт. Простіше кажучи, пачка цигарок тепер коштуватиме на 1-2 грн. дорожче.

Податок на доходи з депозитів та великі пенсії

Від сьогодні набули чинності три ставки оподаткування на доходи фізичних осіб: 15% – якщо дохід складає до 500 тис. грн, 20% – якщо дохід складає 1 млн грн і 25% – якщо дохід перевищує 1 млн грн. Ставки діють для всіх пасивних доходів, включаючи, зокрема, дивіденди, відсотки, роялті, інвестиційний дохід. За законом, банки повинні будуть інформувати податківців про нараховані відсотки, аби заможні українці не змогли уникнути сплати податків.

Однак, депутати хочуть внести зміни до закону, пропонуючи обкласти податком у 18% самі фінустанови.

Законом „Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні” від 1 липня також запроваджується оподаткування пенсій або щомісячного грошового утримання, які виплачуються з Пенсійного фонду України чи бюджету, якщо вони перевищують 10 тис. гривень. До суми перевищення застосовуватимуться ставки 15% або 17%. Фактично “під ніж” підуть і пенсії держслужбовців, суддів, прокурорів, слідчих, працівників місцевого самоврядування, дипломатів, тощо.

Чому не варто спекулювати темою

Оцінити подорожчання яких саме товарів та послуг стане найбільшим тягарем для українців, важко. Але разом воно матиме кумулятивний ефект, вважає директор Інституту соціально-політичного проектування “Діалог” Андрій Міселюк. На його думку, урядові слід було одразу після запровадження фіскальних мір переходити до системних економічних реформ, чого не відбулось.

“Поки що я не бачу проведених системних реформ, які дійсно сприяли б тому ж веденню малого та середнього підприємництва. Звичайно, що це якимось чином пояснюється тим, що увага зосереджена на ситуації у східних регіонах. Проте, як би там не було, ці реформи треба хоча б розпочати. Наше керівництво ще не привчилося жити в таких умовах постійного військового часу, як це діє у Ізраїлі, який вже багато десятиліть так живе. Проте, звичайно, враховуючи, що ця військова напруга – справа не на тижні і не на місяці, треба привчатись і розподіляти увагу між мілітарними зусиллями, які теж потрібні, але і проводити широкі системні економічні реформи, які, до речі, будуть одними зі козирів перед російським населенням. Коли вони побачать, що у нас є дійсний прогрес і наша економіка рухається уперед, тоді така антиукраїнська істерія не буде мати під собою такого підґрунтя”, – пояснив експерт.

На його думку, спекулювати навколо теми підвищення тарифів не варто, адже потреба привести їх до ринкового рівня назріла давно. “Тих, хто виходили на протести проти підвищення ЖКГ послуг, по-людському можна зрозуміти, тому що нікому не сподобається, коли так різко підвищуються тарифи. Проте об’єктивно ситуація така, що тарифи мусять бути підвищені, тому що рішення про їх підвищення штучно відкладалося попередніми урядами, не лише Азарова, але і за президентсва Ющенка. Тоді теж відкладались ці рішення на користь різних популістських мір”, – нагадав Міселюк.

Однак, надто різке збільшення цих мір може не дати сподіваного ефекту. Наприклад, підвищення тарифів було розраховане на поступові збільшення протягом 3-4 років. “Проте уряд, маючи на меті акумулювати якомога більше фінансового ресурсу, намагається пришвидшити проходження цих етапів. А в Україні є багато верств населення, які будуть не в змозі їх платити. І це буде або зростання боргів, або вибивання різних субсидій на ці платежі, і сподіваного ефекту не буде”, – пояснив він.

Українцям легше було б тримати пасок затягнутим, а кишеню – широко відкритою, якби вони точно знали, заради чого вони економлять, і за що вони платять. Тому навчатися мистецтву одночасного реформування країни і ведення війни нашому уряду треба вже зараз і негайно. Адже може бути такий момент, коли з населення на порятунок бюджету не вдасться витиснути ні копійки – не буде чого витискати.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua