Російська система освіти провалилася на ЄДІ — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Російська система освіти провалилася на ЄДІ

Світ
3685
Єдиний державний іспит (ЄДІ) цього року закінчився небувалим скандалом: Міністерству освіти довелося знизити мінімальний бал, за який дають диплом про закінчення школи. Це означає, що влада ламає лінійку, замість того щоб звернути увагу на отриманий при вимірюванні результат і що-небудь зробити з самим процесом освіти.
Мінімальний бал знизили спочатку з російської мови – з 36 зі 100 до 24, і тоді ще можна було сподіватися, що укладачі тесту просто допустили помилку, завищивши вимоги. Але потім те ж саме відбулося з оцінкою з математики: після обрахунку результатів іспиту прохідний бал вирішено було опустити з 24 до 20 балів.
Впливовий журналіст Олександр Привалов з обуренням наводить приклади завдань, з якими було достатньо впоратися випускнику, щоб набрати 24 бали і не отримати за іспит двійку. Близько 25% нинішніх випускників з цими завданнями не впоралися: «Шафа коштує 3300 руб., А її збірка – 10% ціни. Скільки коштує шафа із збіркою?»; «Скільки сирків по 16 руб. можна купити на 100 руб.?»
Що можна сказати про ці найпростіші – дійсно на рівні третього класу – приклади? По-перше, вони з реального життя. По-друге, вони відображають той рівень математики, який необхідний кожній людині. По-третє, сама простота цих прикладів – кращий доказ, що ЄДІ дійсно працює, показуючи рівень навчання в наших школах.
Вираховувати прості відсотки можна навчити будь-якого школяра, навіть з дуже низьким рівнем інтелекту, і неабияку частку дітей з особливими потребами. Якщо в третьому класі дитина не готова до подібного інтелектуального зусилля, її можна навчити цьому в шостому і додатково закріпити в десятому. Отже, якщо 25% учнів до випуску не вміють цього робити, значить, їх цьому не вчили. І виходить, справа не в іспиті, а в навчальному процесі.
ЄДІ тут зіграв позитивну роль: він виявив проблему, не давши її затушувати зацікавленим сторонам – вчителям, директорам шкіл, чиновникам Міносвіти. А проблема в тому, що російська школа не вчить своїх найслабших учнів: величезний відсоток поганих результатів в даному випадку означає, що школа нічого не вчить практично всіх, хто знаходиться нижче середньої планки. Це ті самі 25% учнів звичайного класу звичайної школи. Їм не дістається від школи навіть знань, достатніх, щоб купити сирки в магазині.
Якщо учень виходить зі школи без цих навичок, значить, його не вчили цьому достатньо довго і терпляче. Чому? Не тому, що вчителі шахраї і ледарі. А тому, що шкільна програма так влаштована: у вчителя немає можливості присвячувати цьому достатню кількість часу. Вчителі надто поспішають навчити дітей рахувати прості відсотки, щоб рухатися далі – до висот алгебри, тригонометрії і вищої математики (про яких діти забудуть відразу після отримання атестата і на все життя). З відстаючим учнем проскакали галопом по цим нещасним відсоткам. Проскакали з тією швидкістю, яка більш-менш задовольняє середнього учня і здається болісно повільною видатному.
Якби цього відсталого учня кілька місяців спокійно, не принижуючи і не записуючи в «дебіли», вчили вирішувати прості задачки на поділ з залишком, то він би ніколи не дійшов до поняття інтеграла, зате чудово освоїв би свої сирки і пішов працювати слюсарем. Або музикантом – якщо мова йде не про слабкого в цілому учня, а про виражений таланті в іншій області.
Якби учень міг вибирати рівень навчання з кожного предмету окремо і отримувати хороші оцінки за свої – а не середні – досягнення та успіхи, він би прекрасно освоїв мінімум по «не своїм» предметам, і – за наявності здібностей в інших областях – краще встигав б по «своїх». А об’єктивний ЄДІ в цьому випадку подбав би про те, щоб людина з недостатнім знанням математики не претендувала на місце у фізичному вузі. Школяр був би набагато щасливішим, на нього б менше тиснули вчителі, яким відстаючі заважають встигати за програмою, розрахованою на середній рівень.
Однак цей простий принцип, прийнятий у більшості успішних країн, – можливість для школяра реально, а не на папері вибирати свою освітню траєкторію, брати з різних предметів курси різного рівня залежно від здібностей і інтересу в тій чи іншій області, а також і від життєвих планів – в реальності нашої освіти не засвоєний. З прогресивних інструментів освіти наша система засвоїла лише інструмент оцінки досягнень. Але зараз вона судорожно ламає лінійку, замість того щоб звернути увагу на отриманий при вимірюванні результат і що-небудь зробити з самим процесом освіти.
Шкода, якщо успіх ЄДІ до наступного року буде зіпсований. Якщо буде знижена пропускна планка до нинішнього, стихійно обчисленого рівня реального стану справ (тобто так, щоб атестати отримали зовсім неписьменні школярі). Або якщо будуть внесені завдання, які передбачають подвійну оцінку і таким чином дозволяють в потрібних випадках завищувати бал. Найгірше, якщо влада просто засекретить статистику про результати іспиту – це був би найбільш контрпродуктивний варіант розвитку подій.
На жаль, цього можна чекати. Послідовне знищення механізмів зворотного зв’язку між суспільством і урядом останнім часом стало системною проблемою російської політики. А ЄДІ – це іспит, здатний поставити діагноз «хворий швидше мертвий, ніж живий» системі «кращої в світі» освіти.
За матеріалами:
РБК daily
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас