Реформа "Укрзалізниці" виглядає критично необхідною, - EY — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Реформа "Укрзалізниці" виглядає критично необхідною, - EY

Казна та Політика
1086
Процес реформування “Укрзалізниці”, розпочатий в 2006 році, просувається дуже повільно. Однак саме зараз необхідно прискорити перетворення адміністрації в акціонерне товариство.
Про це йдеться в листі аудиторської компанії EY, спрямованому Кабміну.
“Реформа “Укрзалізниці” виглядає критично необхідною”, – повідомив керуючий партнер українського представництва компанії Олексій Кредісов. У листі вказується, що впродовж останніх років спостерігається падіння доходів від реалізації послуг, які надаються залізницею. У першу чергу, падають транзитні перевезення.
Серед причин аудитори вказують не тільки складну політичну ситуацію, а й поступову переорієнтацію Російської Федерації на власні порти замість українських. Загальний спад економічної активності в Україні, складна ситуація в ключових для “Укрзалізниці” регіонах – Донецькій і Луганській областях – є додатковим чинником скорочення доходів, вказується в листі.
У EY відзначають, що грошовий потік, який генерує операційна діяльність “Укрзалізниці”, оцінюється як недостатній для фінансування капітальних вкладень в обсязі, необхідному для забезпечення безперебійних перевезень в довгостроковому горизонті.
“Разом з тим, рівень поточних зобов’язань за вже отриманими кредитами, з яких 60% становлять валютні запозичення, на тлі зростання валютних курсів і зменшення ліквідності може призвести до значних складнощів в обслуговуванні зобов’язань і ризику порушення кредитних умов (ковенант) ЄБРР”, – пише Кредісов.
В аналізі, що додається до листа, EY вказує на три етапи реформування “Укрзалізниці”. “Поступовість та етапність реформи виглядає логічною і відповідає міжнародному досвіду. Так, наприклад, трансформація Deutsche Bahn і РЖД виконувалася поетапно і зайняла більше 10 років”, – вказують у EY.
На першому етапі має бути створене єдине акціонерне товариство “Укрзалізниця”. При цьому шість існуючих залізниць і декілька окремих підприємств будуть об’єднані в структуру, зрозумілу для учасників ринку та інвесторів. За рахунок цього скоротиться дублювання функцій управління, скорочення управлінського персоналу, пройде реформа ціноутворення для виключення перехресного субсидування. “Централізація активів у рамках єдиної державної компанії, як перший крок трансформації, повною мірою відповідає досвіду реформування Deutsche Bahn (Німеччина), SNCF (Франція), РЖД (Росія), Ferrovie dello Stato (Італія) та інших”, – вказує Кредісов.
На другому етапі відбудеться виділення окремих видів діяльності за напрямами: пасажирське, логістично-вантажне, інфраструктурне. У цей час відбудеться виділення в окремі підрозділи далеких пасажирських перевезень, сервісних компаній. Приміські перевезення фінансуватимуться спільно з органами місцевої влади та приватними інвесторами. “Загальновживаним підходом на залізничному ринку ЄС та Російської Федерації можна вважати відмову від перехресного субсидування пасажирських перевезень за рахунок вантажних”, – вказують у EY.
На третьому етапі передбачається перехід до цільової моделі ринку. Вона передбачає окреме функціонування вантажних перевезень і логістики, спеціальних сервісних послуг і пасажирських перевезень.
Нагадаємо, реформа “Укрзалізниці” мала відбутися в 2012 році. У лютому 2012 року був прийнятий закон “Про особливості створення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування”. Відповідно до закону, Кабмін мав упродовж трьох місяців прийняти постанову про створення АТ “Укрзалізниця”. Але з політичних та корупційних міркувань реформа так і не була розпочата. В уряд Арсенія Яценюка проект постанови про перетворення “Укрзалізниці” в акціонерне товариство був поданий ще в квітні 2014 року.
За матеріалами:
РБК-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас