А небо все те ж — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

А небо все те ж

Казна та Політика
406
Український повітряний простір відкриють для європейських авіакомпаній. Розрекламоване у зв’язку з цим здешевлення послуг вітчизняних перевізників все одно викликає сумніви
Вже на початку червня Україна планує підписати з ЄС угоду про спільний авіапростір. Вона знімає для учасників договору існуючі обмеження, коли призначення на маршрут і частота польотів регулюються міжурядовими угодами. Голова Державної авіаційної служби Денис Антонюк запевнив ЗМІ, що європейська сторона завершує підготовку тексту документа, прем’єр-міністр Арсеній Яценюк нагадав про очікуване здешевлення вартості авіаквитків до країн ЄС.
ЩО В ТЕОРІЇ
У пасажирів з’явиться більш широкий вибір: можна буде знайти найбільш зручний рейс, покращиться ситуація зі стиковками в європейських аеропортах. Забезпечити це зможуть саме європейські перевізники, вважає експерт в авіаційній галузі Артур Вінюков-Прощенко. «На таких популярних напрямках, як Париж або Амстердам, європейці однозначно будуть демпінгувати. Маючи великий флот, вони зроблять велику частоту рейсів, що дуже важливо. Організують зручні стикування в аеропортах-хабах», – говорить він. Керівник Центру економічного і політичного аналізу Олександр Кава вважає, що європейські авіакомпанії будуть в Україні, як і в Європі, намагатися конкурувати з лоукостами, але встановлюючи вищу ціну за рахунок сервісу і можливість літати багатьма маршрутами з пересадкою в хабі.
Національний інститут стратегічних досліджень при президенті України (НІСД) прогнозує, що тарифи на перевезення можуть знизитися для українців у півтора-два рази, а на внутрішні рейси взагалі – в два-три рази. Так, минулого року на рейсі Київ – Вільнюс «Міжнародні Авіалінії України» знизили їх до рівня Wizz Air – з $350 до $100. А російський «Аерофлот» перед початком польотів лоукостера з Будапешта до Москви вдвічі знизив вартість квитків на цьому напрямку – до 100 євро. І все ж говорити, наскільки впадуть ціни авіаквитків з відкриттям неба, передчасно, адже вони залежать від кон’юнктури ринку.
ОБ’ЄКТИВНА РЕАЛЬНІСТЬ
Є низка рішень, які Україна може взяти на озброєння, щоб підсилити позиції своїх авіаперевізників. У Росії, наприклад, розглядається проект закону про неповоротні авіаквитки. Поки що пасажир має право відмовитися від польоту не пізніше ніж за 24 години до вильоту та отримати сплачену за квиток суму. При відмові менш ніж за добу може бути утримано не більше 25% від ціни квитка. У Мінтрансі зазначають, що ці ризики закладаються в тариф, і це призводить до збільшення вартості перевезення для пасажирів. Безповоротний квиток може коштувати на 10-15% дешевше за поворотний.
У світі поширена практика так званого овербукінга – авіакомпанії продають квитків трохи більше, ніж місць в літаку, в розрахунку на те, що частина пасажирів відмовиться від польоту. Російські авіаперевізники повідомляли, що від запланованого польоту відмовляється в середньому 8% тих, хто купили квитки. І вигідніше заплатити компенсацію комусь із пасажирів, якщо на рейс прийде більше охочих, ніж посадкових місць в літаку.
Втім, європейці не стануть витісняти українські авіакомпанії з усіх напрямків, але на затребуваних міжнародних напрямках конкурувати з іноземцями буде складно. Вони й раніше нарікали на дорожнечу інфраструктури (аеронавігації, палива тощо) і відсутність альтернативного вибору постачальників послуг в аеропортах.
«Враховуючи, що на відміну від ЄС з палива, що реалізується для цивільної авіації, збирається акцизний збір, авіапаливо в Україні в півтора рази дорожче, ніж у країнах Євросоюзу», – наголошується в аналітичній записці НІСД. Щоправда, фіскальний тягар для вітчизняних авіакомпаній влади дещо полегшили. Наприклад, за нормами нового Податкового кодексу з 2011 року вони звільнені від сплати 20% ПДВ при оплаті послуг з аеронавігаційного обслуговування. Але це може лише трохи здешевити собівартість квитка на внутрішні рейси. Так, за даними «Украероруху», аеронавігаційні послуги в його вартості становлять лише 7%.
На внутрішніх рейсах ціни можуть з часом знизитися, мабуть, лише за рахунок посилення конкуренції між існуючими в Україні авіакомпаніями – європейців вони не дуже приваблюють через низький споживчий попит.
Андрій Муравський
За матеріалами:
Коментарі
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас