Чи загрожує Україні дефолт? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чи загрожує Україні дефолт?

Казна та Політика
1963
Якщо говорити про можливість дефолту в Україні, то думки економістів і людей, які знаються на цих питаннях, розділилися. Багато хто вважає, що зважаючи на останні події, ймовірність дефолту досить висока, але є й прихильники того, що уникнути цього неприємного моменту все ж таки вдасться, і наводять аргументи своєї правоти.
Якщо говорити про дефолт, то багатьох лякає саме слово. У прямому сенсі воно означає всього лише відмову боржника від сплати за зобов’язаннями. Такі його похідні «радощі», як обвал курсу національної валюти, зліт цін – зовсім не обов’язкові, і виникають як можливі наслідки дефолту або побічний ефект від тих ліків, якими намагаються лікувати цю «хворобу». В принципі, якщо держава допускає дефолт, то нічого катастрофічного не відбувається і прикладів цьому безліч. Україна вже допускала дефолт в 1998 році. Але це історія стара. Є й більш свіжі приклади – зовсім нещодавно дефолт допустили Греція і Кіпр. Були скандали, але чогось надприродного не сталося.
Щоб визначити наслідки відмови від сплати зобов’язань (дефолту), потрібно спочатку розібратися в тому, які саме борги потрібно виплачувати – в іноземній валюті або національній (гривні), і перед ким ці борги – іноземними кредиторами або вітчизняними. Саме зважаючи на це наслідки можуть бути різними, і який дефолт кращий, внутрішній або зовнішній – визначити й прорахувати складно. Порахувати всі борги України можна, і відомі також терміни платежів за цими зобов’язаннями. Тому є частина песимістів, які вважають, що Україна не зможе впоратися з цією проблемою.
Якщо дивитися з боку більш оптимістичного, то, крім всіх проблем, існують і позитивні моменти, які здатні запалити світло в кінці тунелю, вважають аналітики TeleTrade. Незважаючи на досить щільний графік погашення Україною суверенних боргових зобов’язань найближчим часом, є всі підстави вважати, що держава зможе і буде своєчасно обслуговувати свій борг.
По-перше, проблема зовнішнього боргу – це проблема ліквідності, але не платоспроможності. У кінці 2013 року держборг України становив 40% ВВП і цілком може збільшитися в 2014 році до 52%, зважаючи на м’яку фіскальну політику і різке падіння гривні. Такий рівень боргу не є критичним у разі, якщо Україна зможе в найближчому майбутньому отримати рефінансування на гнучких умовах. Не варто забувати і той факт, що навантаження з обслуговування суверенного боргу різко знижується вже з 2016 року.
По-друге, пропонований пакет міжнародної фінансової допомоги для України є безпрецедентно великим. На сьогодні практично не залишається сумнівів у тому, що Україна отримає фінансову підтримку і в досить значних розмірах. Якщо порахувати загальні суми, то лише МВФ готовий надати Україні 14-18 млрд. доларів протягом двох років. Ще близько 5 млрд доларів надійде від інших кредиторів в якості бюджетної підтримки. Таким чином, цілком можливо повністю рефінансувати поточну заборгованість більш дешевими позиками.
По-третє, відмова від реструктуризації, ймовірно, буде передумовою отримання кредитів від МФО. Ця відмова є ключовою умовою отримання фінансової допомоги, хоча і не може бути прописана технічно в нормативних документах, але залишається критично важливою складовою домовленостей. Будь-яка реструктуризація неминуче призведе до тривалої перерви в роботі з МФО, і отримання грошей цього року буде під великим питанням. Крім того, реструктуризація буде згубна і для корпоративного сектора. Багато хто будуть змушені оголосити дефолт, якщо зовнішні ринки залишаться закритими до кінця року.
Ще одним важливим моментом є те, що сама структура валютного боргу не сприяє реструктуризації в поточному році. З 5,4 млрд. доларів з погашенням до кінця року, близько 33% становлять кредити МВФ. На валютні облігації держпозики (ОВДП) припадає 19% боргу. На думку експертів TeleTrade, ОВДП ні за яких умов не будуть реструктуризовані, оскільки це ще більше погіршить ситуацію в банківському секторі. Таким чином, теоретично можна реструктуризувати лише 1 млрд. доларів суверенних облігацій та єврооблігацій «Нафтогазу» на суму 1,6 млрд. доларів. Ці 2,6 млрд. доларів не стільки полегшать обслуговування держборгу, скільки можуть спровокувати значні негативні побічні ефекти для України.
І нарешті, припинилося зниження резервів НБУ. Протягом останніх двох місяців НБУ повністю утримувався від інтервенцій на міжбанківський валютний ринок і, таким чином, зупинив неконтрольоване зниження резервів. І хоча такий підхід НБУ не є оптимальним для валютного ринку, з іншого боку, стабільність резервів – безумовно, хороший показник для кредиторів.
Олег Жак, аналітик компанії TeleTrade
За матеріалами:
TeleTrade
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас