Як поведуть себе ціни на бензин найближчим часом? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як поведуть себе ціни на бензин найближчим часом?

Енергетика
2894
Вчора на паливному риноку вперше за довгий час відмітили зниження цін: за повідомленнями ЗМІ, на окремих заправках бензин подешевшав на 1,5-2 грн за літр. У Мінекономторгівлі порахували – з 10 по 22 квітня споживчі ціни на бензин А-95 зросли в середньому на 8,1% – до 15,31 грн. А за період з 1 по 10 квітня зростання склало 8,1%. Більше 16% за неповний місяц – цифра вражаюча.
Особливості українського ціноутворення
У вартості пального, яке продається в Україні, близько 60% складає власне його закупівельна вартість. “Як ви знаєте, наша країна лише на 15% забезпечує себе власними енергоресурсами, зокрема нафтою. Тому решту ми вимушені імпортувати. На сьогодні ми закриваємо дефіцит за допомогою імпорту готових нафтопродуктів”, – пояснив директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.
Ще порядку 30% у ціні бензину А-95, і 23% – в ціні дизельного палива складають податки, зокрема акцизний збір, який встановлений у євро. І закупівельна ціна плюс акцизний збір зверху обкладаються податком на додану вартість. “В сумі податки плюс закупівельна вартість складають близько 90% валютної складової, від якої нікуди не дітися. Тобто, треба у валюті заплатити за паливо і в валюті треба заплатити акцизний збір, ПДВ, відповідно, кількість цієї валюти потрібно помножити ще на 20% по курсу. Решта 10% припадають на логістику, витрати на АЗС і прибуток операторів ринку”, – розповів експерт.
У минулому році ціна бензину складала 1,35 дол./літр, а в цьому році вона пішла на спад. “З січня ми бачимо зниження ціни в доларовому еквіваленті. І тільки так її можна оцінювати, тому що це по суті повністю валютний товар. Це говорить про те, що ціни не досягли рівноваги з курсом валют, який був на Міжбанку цієї весни. Це каже про те, що ціна росла б і далі”, – вважає Куюн. За його оцінками ціна цілком могла додати іще 1,5-2 грн. вгору. На такий сценарій вказувало іще одне явище на ринку: оптові ціни на протязі останніх двох місяців були вище роздрібних цін. “По суті, якщо сьогодні купувати паливо оптом і потім продавати його на заправці, то це буде операція без прибутку. А протягом останніх двох місяців навіть зі збитком. Зрозуміло, що такого бути не може. Тому усе каже про те, що роздрібна ціна повинна була іще йти вгору. Але цього не відбувається”, – додав Куюн.
На сьогодні укріплення курсу гривні має один результат – зростання цін на пальне зупинилося. Чи буде ціна падати далі? Якщо ціна на Міжбанку буде нижче 11,5 грн./$, то ціна на пальне буде рухатись вниз пропорційно, переконаний експерт.
Як приборкати дорожнечу бензину?
У держави є методи, які можуть знизити ціни на пальне, вважає Сергій Куюн. “Держава теж дуже хитро себе поводить. З одного боку каже, що треба знизити ціни, а з іншого пропозиції зафіксувати акцизи не в євро, а в гривнях ігноруються вже три-чотири роки. Тому що ніхто не хоче втрачати гроші, і кому біда, а кому прибуток. Ні в Росії, ні в Білорусі немає акцизу в валюті, всюди встановлені національні грошові одиниці. У нас же – в євро. Тому єдина, хто виграє в даній ситуації – це держава”, – пояснив він.
Також Куюн розповів, як можна якщо не повністю уникнути, то принаймні зробити більш плавними стрибки на ринку. “Це, безумовно, нарощування внутрішнього видобутку енергоресурсів. Нажаль, ми бачимо, що навпаки, останні 5-6 років впевнено падають обсяги видобутку нафти. Тому що держава по суті повністю віддала на відкуп найбільшу нафтовидобувну компанію “Укрнафта”, і не зважаючи на мільярдні прибутки цієї компанії за останні роки, програма по розвитку та бурінню, відкриттю нових родовищ заморожена. Відповідно, інвестицій в компанію немає. Тобто, хтось заробляє, але в перспективі ми усі втрачаємо”, – підсумував експерт.
Співзасновник мережі АЗС “КЛО” Вячеслав Стешенко вказав на іще один непопулярний метод, яким можна трохи знизити вартість бензину на заправках. “У нас є оператори наливу на заправках, це хлопці які вдень і вночі, в мороз і в дощ приходять і заправляють авто, обслуговують. Вони коштують приблизно від 3 до 5 коп. на літрі, залежно від обороту заправки. Але чи воно того варте?” За його оцінками, мова йде про десятки тисяч робочих місць по Україні.
Намагання ж Антимонопольного комітету повпливати на ціну на нафтопродукти просто нездійсненне, переконаний президент Асоціації “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” Леонід Косянчук. “Хочу нагадати одну маленьку річ – згідно з Господарчим кодексом, ціни на свою продукцію та послуги на нерегульованому сегменті ринку кожен встановлює самостійно, виходячи із власних маркетингових міркувань. Також я відкрив сайт Антимонопольного комітету, і подивився – у них не прописана функція контролю цін в нерегульованому сегменті ринку. Є певний вид товарів та послуг, на які держава регулює ціни. А в решті, як показала практика, як тільки держава починає в ручному режимі регулювати ціноутворення на ринку, ресурсне наповнення, на ринку утворюється колапс. І це завжди так було”, – вважає він.
“Ми бачимо знову те, що було у всі часи і при усіх владах: іде пошук ворога, відволікається увага від реальної проблеми. Ніхто не говорить, що проблема насправді полягає в тому, що на сьогодні у нас відпущена гривня, що оборотні кошти операторів заморожуються. Очевидно, як писав Сент-Екзюпері, якщо зірки загоряються, значить, це комусь потрібно. І якщо сьогодні гривня падає в ціні, значить комусь напевно потрібна гривнева маса”, – пояснив він.
“Влізьте у нашу шкуру і спробуйте встановити ціни, які вам видаються нормальними.
Більше того, в багатьох областях по заправках почали їздити спеціальні групи, які представляються то Правим сектором, то Громадською організацією АМКУ з вимогами тут же змінити ціни на певний рівень, інакше заправку спалять”, – додав він. На переконання експерта, ціноутворення залежить не від ринку, а від Нацбанку.
Складаємо прогноз ціни на пальне самостійно
Ціни на бензин – це пряме відображення валютного курсу. Тому прорахувати відповідність ціни та спрогнозувати її на майбутнє самостійно – діло нехитре. “Якщо ціна долара на Міжбанку буде 13 грн., тоді прогнозована ціна на бензин 17,55 грн., на дизельне пальне – 17 грн. На сьогодні роздрібні ціни зупинились на відмітці 15,40 грн. за бензин і до 15 грн. за дизельне пальне. Тобто, потенціал зростання ціни був ще порядку 1,5-2 грн”. – пояснив Сергій Куюн. Для того, аби синхронізуватися із цінами на валюту, ринку нафтопродуктів зазвичай потрібно було три-чотири тижні. Але зараз цей процес відбувається швидше – від 10 днів до 2 тижнів. Наприклад, із ціною 13 грн/$ ринок так і не синхронізувався.
“Чи відкотяться ціни назад? Якщо долар буде 10 грн., тоді буде 13,5 грн. ціна на бензин і порядку 13 грн. на дизельне пальне. Тобто, прогнозувати майбутню ціну дуже просто. Є іще один спосіб. В Україні при існуючих ставках податків і при ціні 105-110 дол. за барель, 1 літр коштує 1,35 дол. (1 євро). Тобто, в будь-який момент дивитесь, скільки коштує євро, дивитесь на стелу на заправці і розумієте – ціна завищена чи об’єктивна”, – додав він.
Та у завищеній ціні в однаковій мірі не зацікавлені ні споживачі, ні держава, ні бізнес – з такими цінами торгівля зупиняється. “Ви усі бачите, що в Києві стало відчутно менше машин. Я думаю, у провінції можна взагалі із закритими очима їздити. За нашими оцінками в квітні споживання палива упало на 15-20% відносно минулого року. Це дуже серйозний результат. Багато дрібних мереж, особливо на периферії, сьогодні знаходяться в передбанкрутному стані. З’явилось дуже багато мереж на продаж через те, що ця валютна криза нанесла дуже великий удар по дрібним операторам. В умовах галопування курсу долара закупівельна ціна росла швидше, ніж роздрібна. І тому усі операції були у збиток. Для дрібних мереж це стало останньою краплею. Я думаю, що ми найближчим часом побачимо не одну угоду по зміні власника у регіональних мережах. У великих мережах ситуація не на багато краща, просто вони більш стійкі”, – розповів Куюн.
Змінити ситуацію може лише нормальна співпраця між урядом та учасниками ринку. Однак, поки що очільники пішли тільки на одну поступку – скоротили термін заморожування валютних коштів при закупках нафтопродуктів. Звісно, поки ворог стоїть біля воріт – це першочергова проблема, яка поглинає всю увагу і до інших проблем руки уряду можуть просто не доходити. Та якщо подивитись із такої перспективи – чи варто ставити під загрозу постачання пального у такий неспокійний час? Армії ж воно також потрібне.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас