10778
90 мільярдів гривень – у бюджет!
— Казна та Політика
«У Верховної Ради дуже мало часу, щоб завоювати довіру народу», — говорить голова правління Центру протидії корупції Віталій ШАБУНІН. Хлопець, який з першого дня на Майдані і був там в найгостріші моменти протистоянь, зауважує: «Зараз парламенту не довіряють, і це заслужено». І не лише тому, що «новою» владою в країні стали «старі» політики. Йдеться передусім про те, що цей склад парламенту практично не працював у потрібні для країни моменти. А самі вибори цього парламенту запам’яталися безпрецедентними торгами за місце у списку… При чому не лише в Партії регіонів, але й в списках опозиційних партій… Тож колосальний вплив на цей парламент в підсумку отримали фінансово-промислові групи.
Щоб отримати довіру, говорить Віталій Шабунін, парламенту потрібно негайно прийняти закони, які засвідчать його готовність «грати за новими правилами», і ці закони, звичайно, зовсім не до вподоби ФПГ.
І це не «примарні» реформи, які потребують напрацювання, розробки та написання. Ці закони вже написані, зареєстровані у ВРУ і окремі з них вже навіть мають підписи лідерів депутатських фракцій…
ЗАКОНОПРОЕКТ №2207
«ВРУ повинна показати і звичайним українцям, і експертному середовищу готовність боротися з корупцією. Це те, чого передусім чекають від нової влади громадяни», — говорить в коментарі «Дню» Віталій Шабунін.
І подолання корупції — це далеко не повернення Межигір’я у державну власність, зауважує він. «Це — реальні кроки, які змінюють систему», — говорить голова правління Центру протидії корупції. Він поділяє ці кроки на «тактичні та стратегічні».
До перших він відносить два вже написані та зареєстровані законопроекти №2207 і №3522.
«Є два написаних та зареєстрованих закони, прийняття яких дасть всім чіткий сигнал про те, що влада хоче боротись із корупцією — це законопроект №2207 (про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо підсилення прозорості закупівель підприємств) і законопроект № 3522 (про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення ефективності державної антикорупційної політики)», — говорить Шабунін.
До слова, законопроект №2207 вже має підписи трьох політичних лідерів, він пройшов читання у профільному парламентському комітеті. Все, що залишається зробити — виставити його на голосування і проголосувати.
І дуже важливо для розуміння, чи справді цей парламент із народом, чи тільки прикидається, наскільки швидко буде поставлений на голосування законопроект №2207, каже Шабунін. За його словами, «це все потрібно зробити сьогодні-завтра».
ЗАКОНОПРОЕКТ №3522
Другий Закон — № 3522 (Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення ефективності державної антикорупційної політики) — теж зареєстрований. Тим більше, він має підписи-підтримки, окрім представників опозиції, ще й депутата від Партії регіонів Сергія Тігіпка і навіть від комуністів — Оксани Калєтнік. «Тож проблем під час голосування не повинно бути», — зауважує Шабунін.
«Ці два закони — прості «маркери», які покажуть, чи готова влада боротися, чи ні», — каже голова правління Центру протидії корупції.
Після того, як ВРУ проголосує ці два законопроекти, вона, на думку нашого співрозмовника, повинна перейти до «стратегічних кроків боротьби з корупцією». А саме — запустити державну інституцію, яка буде долати корупцію. «Прокуратура не зможе це зробити самотужки, не дивлячись навіть на те, що і прокурор хоче змін на краще. Тому що змінити вертикаль там, як мінімум, людей, займе два-три роки. Цього часу в нашої економіки нема, — зауважує Віталій Шабунін. — Повинен бути орган, який сконцентрує у своїх руках повноваження і відповідальність перед народом. Таким органом є Державне бюро розслідувань. Ми наразі розробляємо його концепцію. Є кілька законопроектів, вибираємо найкращий. І їх теж влада повинна прийняти впродовж найближчого місяця. До літа орган повинен почати працювати».
Також, на думку Шабуніна, важлива стратегічна ціль — знищення «обналу». «Це — серйозна реформа, яка не може бути частковою. Скоріше за все, — це буде комплексне реформування податкового комплексу. А якщо «обнал» не буде знищений, то це означатиме, що всі обіцянки влади — брехня». — каже Шабунін. На це експерт відводить парламенту — два місяці.
За цей час, на його думку, ВРУ має також відсікти офшори з бюджету. «Компанія, в складі якої є офшори або яка контролюється офшорами, не має права претендувати на бюджетні кошти. В бізнесі — будь ласка. Але у випадку з державними коштами потрібно бачити, хто отримує зиск», — резюмує голова правління Центру протидії корупції.
Шабунін підкреслює: не потрібно витрачати час на концепції, кредити випрошувати, потрібно приймати антикорупційні реформи, і гроші в бюджеті з’являться. «Якщо до травня Рада цього не зробить, потрібно готувати наступний Майдан», — говорить він.
До відома, за офіційними даними СБУ, за півтора року в системі держзакупівель було вкрадено від 30 до 45 мільярдів гривень. Обнал — це наразі 15% від усіх коштів, які курсують у системі державник закупівель (близько 300 мільярдів гривень). Тобто, за нескладними підрахунками, прийняття вищезгаданих законопроектів гарантовано додадуть бюджету щонайменше 90 мільярдів гривень, а це більше ніж три цьогорічні бюджети Міністерства освіти та науки ( у 2014 р. МОН отримав 24,3 мільярда гривень).
ЗАКОНОПРОЕКТ №3805
А от Голова Правління ГО «Комітет з питань корупції» Віталій ІЩЕНКО, переконаний, що оперативно — Раді треба прийняти законопроект №3805 «Про Єдину державну систему моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги, прозорий баланс ТЕК». «Для того, щоб революція, яка почалася як «ліберальний конфлікт», не переросла в соціальний безлад «Лєнін умєр, да здравствуєт Лєнін», повинен запрацювати штаб, що створить нову систему обліку «соціальної емісії», у який повірять постачальники послуг та населення зрозуміє, що то є мінімум можливості влади зі стратегією виходу з кризи. Немає «фіскального апарату», що перерозподіляв між регіонами субвенції за певну мзду, немає і «прокладки» приватно-приватного партнерства через структуру банків. Ми очищаємося одночасно в декількох проекціях. Але… Проблеми знизу: з досвіду Латинської Америки зараз терміново потрібні інструменти для обліку елементарного споживання — транспорту та харчування. «План 55 днів», — говорить він.
До речі, за словами Іщенка, найстрашніша штука — тимчасовий уряд, створений з людей «коаліції». «Ми знаємо, чому виникла ідея «Конституції 2004», ми розуміємо, що складно створити «нову більшість» із опозиції та членів Партії регіонів, але нас може заспокоїти той факт, що жодна з наших партій не має ідеологічного окрасу. Всі вони формувалися з «ліберального» (бізнес-групи) та «політичного» блоків. Останні — це ті, кого ми бачимо в телевізорі, а в «ліберальному» господарстві партій завжди є більш-менш осмислені представники реального сектору», — пояснює експерт. За його словами, влада для реального сектору — то реальна загроза, бо досі немає пакту про невтручання влади в комерційні питання.
Тимчасовий уряд «коаліції» зможе проіснувати лише в теперішній час кризи, а влітку, після виборів всіх рівнів, не повинен їхати у відпустку, поки не з’явиться план подолання осінньої кризи, прогнозує Голова Правління ГО «Комітет з питань корупції». «Вірогідність приходу восени дуже лівої або військово-правої сили є дуже ймовірним з огляду на те, як в центрі дивляться на ситуацію на місцях. Але при наявності інструментів моніторінгу Закону про Єдину Систему Державного Моніторінгу № 3805 ми вже за три місяці зможемо побачити найбільш вразливі сегменти економіки ,а вмотивований реальний сектор знайде своїх працівників», — підсумовує він.
Тому головна риса члена фактично кризового уряду, каже Іщенко, — це здатність не засидітися, не забалакати проблеми, а вирішити їх — жваво, сумлінно і з честю піти.
БЕЗ ЦИХ ЗАКОНОДАВЧИХ ЗМІН ВИБОРИ ПРЕЗИДЕНТА ПРОВОДИТИ НЕ МОЖНА
А от експерт Інституту політичної освіти, член політичного об’єднання «Сила людей» Олександр Солонтай зауважує: ВРУ вже наробила купу помилок. «Вибори, поки ми не проведемо всі потрібні реформи, проводити не можна, в тому числі, — і президентські теж. Знову виходить так, що ми виберемо людину для одних повноважень, а потім змінюємо повноваження через реформи. І що, потім доведеться знову вибирати людей вже для інших повноважень?, — зауважує експерт. За його словами, якщо ми справді хочемо перезапустити країну, то спочатку потрібно змінити правила, потім — правила приходу до влади, і лише потім — владу. «Питання бюджету, фінансового контролю, розподілу функцій видатків, питання щодо призначення місцевих державних адміністрацій (вони повинні бути ліквідовані), децентралізація державних фінансів (які проекти на якому рівні повинні вирішуватись), — відповіді на всі ці питання, підкреслює Солонтай, повинні спочатку бути прописані у відповідності до конституційних та законодавчих змін, і лише потім ми зможемо проводити вибори. «І ці пакети є зараз терміновими, як і, власне, самі правила проведення виборів», — резюмує експерт.
Алла Дубовик
За матеріалами: День
Поділитися новиною
Також за темою
Мінекономіки затвердило нову редакцію угод про користування надрами
Уряд спростив операторам зв’язку процедури будівництва станцій
Зеленський назвав сценарії отримання репараційної позики для України
«Податок на OLX»: чотири цифрові платформи підтримали ініціативу уряду
ПДФО цього року приніс бюджету на 86 млрд грн більше, ніж торік
Італія, Мальта і Болгарія виступили проти використання російських активів для кредиту Україні
