90 мільярдів гривень – у бюджет! — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

90 мільярдів гривень – у бюджет!

Казна та Політика
10778
«У Верховної Ради дуже мало часу, щоб завоювати довіру народу», — говорить голова правління Центру протидії корупції Віталій ШАБУНІН. Хлопець, який з першого дня на Майдані і був там в найгостріші моменти протистоянь, зауважує: «Зараз парламенту не довіряють, і це заслужено». І не лише тому, що «новою» владою в країні стали «старі» політики. Йдеться передусім про те, що цей склад парламенту практично не працював у потрібні для країни моменти. А самі вибори цього парламенту запам’яталися безпрецедентними торгами за місце у списку… При чому не лише в Партії регіонів, але й в списках опозиційних партій… Тож колосальний вплив на цей парламент в підсумку отримали фінансово-промислові групи.
Щоб отримати довіру, говорить Віталій Шабунін, парламенту потрібно негайно прийняти закони, які засвідчать його готовність «грати за новими правилами», і ці закони, звичайно, зовсім не до вподоби ФПГ.
І це не «примарні» реформи, які потребують напрацювання, розробки та написання. Ці закони вже написані, зареєстровані у ВРУ і окремі з них вже навіть мають підписи лідерів депутатських фракцій…
ЗАКОНОПРОЕКТ №2207
«ВРУ повинна показати і звичайним українцям, і експертному середовищу готовність боротися з корупцією. Це те, чого передусім чекають від нової влади громадяни», — говорить в коментарі «Дню» Віталій Шабунін.
І подолання корупції — це далеко не повернення Межигір’я у державну власність, зауважує він. «Це — реальні кроки, які змінюють систему», — говорить голова правління Центру протидії корупції. Він поділяє ці кроки на «тактичні та стратегічні».
До перших він відносить два вже написані та зареєстровані законопроекти №2207 і №3522.
«Є два написаних та зареєстрованих закони, прийняття яких дасть всім чіткий сигнал про те, що влада хоче боротись із корупцією — це законопроект №2207 (про внесення змін до Закону України «Про здійснення державних закупівель» (щодо підсилення прозорості закупівель підприємств) і законопроект № 3522 (про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення ефективності державної антикорупційної політики)», — говорить Шабунін.
До слова, законопроект №2207 вже має підписи трьох політичних лідерів, він пройшов читання у профільному парламентському комітеті. Все, що залишається зробити — виставити його на голосування і проголосувати.
І дуже важливо для розуміння, чи справді цей парламент із народом, чи тільки прикидається, наскільки швидко буде поставлений на голосування законопроект №2207, каже Шабунін. За його словами, «це все потрібно зробити сьогодні-завтра».
ЗАКОНОПРОЕКТ №3522
Другий Закон — № 3522 (Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо посилення ефективності державної антикорупційної політики) — теж зареєстрований. Тим більше, він має підписи-підтримки, окрім представників опозиції, ще й депутата від Партії регіонів Сергія Тігіпка і навіть від комуністів — Оксани Калєтнік. «Тож проблем під час голосування не повинно бути», — зауважує Шабунін.
«Ці два закони — прості «маркери», які покажуть, чи готова влада боротися, чи ні», — каже голова правління Центру протидії корупції.
Після того, як ВРУ проголосує ці два законопроекти, вона, на думку нашого співрозмовника, повинна перейти до «стратегічних кроків боротьби з корупцією». А саме — запустити державну інституцію, яка буде долати корупцію. «Прокуратура не зможе це зробити самотужки, не дивлячись навіть на те, що і прокурор хоче змін на краще. Тому що змінити вертикаль там, як мінімум, людей, займе два-три роки. Цього часу в нашої економіки нема, — зауважує Віталій Шабунін. — Повинен бути орган, який сконцентрує у своїх руках повноваження і відповідальність перед народом. Таким органом є Державне бюро розслідувань. Ми наразі розробляємо його концепцію. Є кілька законопроектів, вибираємо найкращий. І їх теж влада повинна прийняти впродовж найближчого місяця. До літа орган повинен почати працювати».
Також, на думку Шабуніна, важлива стратегічна ціль — знищення «обналу». «Це — серйозна реформа, яка не може бути частковою. Скоріше за все, — це буде комплексне реформування податкового комплексу. А якщо «обнал» не буде знищений, то це означатиме, що всі обіцянки влади — брехня». — каже Шабунін. На це експерт відводить парламенту — два місяці.
За цей час, на його думку, ВРУ має також відсікти офшори з бюджету. «Компанія, в складі якої є офшори або яка контролюється офшорами, не має права претендувати на бюджетні кошти. В бізнесі — будь ласка. Але у випадку з державними коштами потрібно бачити, хто отримує зиск», — резюмує голова правління Центру протидії корупції.
Шабунін підкреслює: не потрібно витрачати час на концепції, кредити випрошувати, потрібно приймати антикорупційні реформи, і гроші в бюджеті з’являться. «Якщо до травня Рада цього не зробить, потрібно готувати наступний Майдан», — говорить він.
До відома, за офіційними даними СБУ, за півтора року в системі держзакупівель було вкрадено від 30 до 45 мільярдів гривень. Обнал — це наразі 15% від усіх коштів, які курсують у системі державник закупівель (близько 300 мільярдів гривень). Тобто, за нескладними підрахунками, прийняття вищезгаданих законопроектів гарантовано додадуть бюджету щонайменше 90 мільярдів гривень, а це більше ніж три цьогорічні бюджети Міністерства освіти та науки ( у 2014 р. МОН отримав 24,3 мільярда гривень).
ЗАКОНОПРОЕКТ №3805
А от Голова Правління ГО «Комітет з питань корупції» Віталій ІЩЕНКО, переконаний, що оперативно — Раді треба прийняти законопроект №3805 «Про Єдину державну систему моніторингу виробництва, постачання, транспортування, споживання та оплати за паливно-енергетичні ресурси і комунальні послуги, прозорий баланс ТЕК». «Для того, щоб революція, яка почалася як «ліберальний конфлікт», не переросла в соціальний безлад «Лєнін умєр, да здравствуєт Лєнін», повинен запрацювати штаб, що створить нову систему обліку «соціальної емісії», у який повірять постачальники послуг та населення зрозуміє, що то є мінімум можливості влади зі стратегією виходу з кризи. Немає «фіскального апарату», що перерозподіляв між регіонами субвенції за певну мзду, немає і «прокладки» приватно-приватного партнерства через структуру банків. Ми очищаємося одночасно в декількох проекціях. Але… Проблеми знизу: з досвіду Латинської Америки зараз терміново потрібні інструменти для обліку елементарного споживання — транспорту та харчування. «План 55 днів», — говорить він.
До речі, за словами Іщенка, найстрашніша штука — тимчасовий уряд, створений з людей «коаліції». «Ми знаємо, чому виникла ідея «Конституції 2004», ми розуміємо, що складно створити «нову більшість» із опозиції та членів Партії регіонів, але нас може заспокоїти той факт, що жодна з наших партій не має ідеологічного окрасу. Всі вони формувалися з «ліберального» (бізнес-групи) та «політичного» блоків. Останні — це ті, кого ми бачимо в телевізорі, а в «ліберальному» господарстві партій завжди є більш-менш осмислені представники реального сектору», — пояснює експерт. За його словами, влада для реального сектору — то реальна загроза, бо досі немає пакту про невтручання влади в комерційні питання.
Тимчасовий уряд «коаліції» зможе проіснувати лише в теперішній час кризи, а влітку, після виборів всіх рівнів, не повинен їхати у відпустку, поки не з’явиться план подолання осінньої кризи, прогнозує Голова Правління ГО «Комітет з питань корупції». «Вірогідність приходу восени дуже лівої або військово-правої сили є дуже ймовірним з огляду на те, як в центрі дивляться на ситуацію на місцях. Але при наявності інструментів моніторінгу Закону про Єдину Систему Державного Моніторінгу № 3805 ми вже за три місяці зможемо побачити найбільш вразливі сегменти економіки ,а вмотивований реальний сектор знайде своїх працівників», — підсумовує він.
Тому головна риса члена фактично кризового уряду, каже Іщенко, — це здатність не засидітися, не забалакати проблеми, а вирішити їх — жваво, сумлінно і з честю піти.
БЕЗ ЦИХ ЗАКОНОДАВЧИХ ЗМІН ВИБОРИ ПРЕЗИДЕНТА ПРОВОДИТИ НЕ МОЖНА
А от експерт Інституту політичної освіти, член політичного об’єднання «Сила людей» Олександр Солонтай зауважує: ВРУ вже наробила купу помилок. «Вибори, поки ми не проведемо всі потрібні реформи, проводити не можна, в тому числі, — і президентські теж. Знову виходить так, що ми виберемо людину для одних повноважень, а потім змінюємо повноваження через реформи. І що, потім доведеться знову вибирати людей вже для інших повноважень?, — зауважує експерт. За його словами, якщо ми справді хочемо перезапустити країну, то спочатку потрібно змінити правила, потім — правила приходу до влади, і лише потім — владу. «Питання бюджету, фінансового контролю, розподілу функцій видатків, питання щодо призначення місцевих державних адміністрацій (вони повинні бути ліквідовані), децентралізація державних фінансів (які проекти на якому рівні повинні вирішуватись), — відповіді на всі ці питання, підкреслює Солонтай, повинні спочатку бути прописані у відповідності до конституційних та законодавчих змін, і лише потім ми зможемо проводити вибори. «І ці пакети є зараз терміновими, як і, власне, самі правила проведення виборів», — резюмує експерт.
Алла Дубовик
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас