Російський бізнес незадоволений рейтинговими агентствами — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Російський бізнес незадоволений рейтинговими агентствами

Світ
804
“Роснафта”, відмовившись від співпраці з міжнародним рейтинговим агентством Fitch Ratings, поповнила список компаній, які більше не співпрацюють з рейтинговим агентством.
При цьому російська нафтова компанія продовжує роботу з рейтинговими агентствами Standard & Poor’s і Moody’s. У самій “Роснафті” такі кроки пов’язують із закінченням терміну дії договорів та угодою сторін.
В жовтні 2013 р. Fitch знизило довгостроковий рейтинг компанії до “ВВВ-”, пояснивши це планами щодо витрати коштів і можливою необхідністю залучення додаткового капіталу. Так, наприклад, в 2012-2013 рр. “Роснафта” залучила $37 млрд боргових коштів, а з урахуванням прогнозних цін на нафту відношення боргу і операційного прибутку зросте в два рази до 3.
У 2012 р. рейтингове агентство вважало, що через купівлю акцій ТНК-ВР кредитний рейтинг “Роснафти” може опинитися під тиском, тому що безпечний для рейтингу обсяг запозичень, на думку експертів Fitch Ratings, становить $15 млрд, а при великих сумах, з урахуванням збереження інвестпланів, рейтинг може бути знижений.
Раніше від співпраці з Fitch відмовилися група ВТБ і “АвтоВАЗ”, а в ВТБ зазначили, що таке рішення пов’язане з “непрофесійними діями агентства”. Зокрема, при оцінці компанії були використані припущення, що не відповідають реальності.
За словами заступника президента і голова правління ВТБ Герберта Мооса, рейтинговий процес Fitch Ratings не є ефективним в порівнянні з іншими найбільшими міжнародними агентствами. Не виключено, що керівництво “Роснафти” зробило аналогічні висновки.
Рейтинг Standard & Poor’s для “Роснафти” перебуває на рівні “BBB” (прогноз “стабільний”), Moody’s – на рівні “Ваа1” (прогноз “стабільний”).
Традиційно ринок, на якому діють кредитні рейтингові агентства, є висококонцентрованим. За підсумками 2012 р. всього дві компанії – Standard & Poor’s і Moody’s – займали 80% ринку у всьому світі, і “велика трійця” – Moody`s, S&P і Fitch Ratings – контролювали 95% усього бізнесу.
Дохід рейтингових агентств (РА) залежить від різних видів діяльності, пов’язаних з присвоєнням кредитних рейтингів. Як правило, основним джерелом доходу є емітенти або інвестори. Більшість агентств використовують бізнес-модель, в якій інвестор платить за підписку на інформацію від РА, а емітент платить за роботу над його рейтингами.
Згідно з дослідженням London School of Economics в 2008 р. сукупний дохід трьох найбільших рейтингових агентств склав $3,7 млрд. При цьому розміщено облігацій з присвоєнням рейтингів було на $3,9 трлн. Тобто рейтингові агентства заробляли приблизно по 95 центів на кожні розміщення облігації на $1 тис.
Moody`s, S&P і Fitch Ratings не розкривають свої доходи від рейтингових дій в звітах, але економісти вважають, що для Moody`s характерна частка в загальній виручці від рейтингового бізнесу на рівні 84%, для Fitch цей показник становить 85%, для S&P – 72%.
В останні роки рейтингові агентства активно критикували, що особливо стало помітно під час і після світової фінансової кризи 2008 р. Тоді багато хто звинувачував їх у невідповідності рейтингів і реального стану справ в компанії, а це вводить в оману інвесторів. Крім цього, такий підхід негативний зрештою для самих компаній.
Є ряд доказів того, що рейтингові оцінки можна купити або вплинути на рейтингові дії. Опитування, проведене CFA Institute, показує, що з 1956 інвестиційних фахівців по всьому світу 211 заявили, що вони стали свідками зміни рейтингів у відповідь на тиск або вплив інвестора, емітента або андеррайтера.
У цих умовах рейтинговим агентствам необхідно більш ретельно підходити до аналізу компаній, а також до самих рейтингових дій, незважаючи на олігополію. Якщо емітенти будуть незадоволені якістю рейтингових дій, вони підуть до конкурентів, а потім відновити частку, навіть усунувши всі недоліки, буде складно.
За матеріалами:
Вєсті Економіка
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас