Як працюватиме автокластер в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як працюватиме автокластер в Україні

Казна та Політика
3319
В Україні завершується підготовка проектної документації для покрокової реалізації програми створення першого в країні автомобільного кластера, повідомили Delo.UA у прес-службі “Укравтопрому”. “Проект буде реалізовуватися у співпраці з організацією UNIDO (Організація Об’єднаних Націй з промислового розвитку), а за основу буде взято автокластер, який успішно працює в Словенії”, – зазначили в прес-службі відомства. Попередньо проект розрахований на три роки.
Створення автокластера покликане врятувати автомобільну галузь України. Нагадаємо, виробництво легкових автомобілів на Україні в січні-вересні 2013 року порівняно з аналогічним періодом 2012 року скоротилося на 45,4% – до 30 тис. одиниць. Не врятували вітчизняний автопром ні введення у квітні спецмита на іномарки, ні утилізаційного збору для іноземних автовиробників з 1 вересня.
“Створення індустріальних парків сприятиме розвитку регіонів, в яких вони будуть розміщені, виробничої кооперації підприємств, збільшення ступеня локалізації виробництва, оптимізації логістики і як наслідок зниження собівартості продукції, а значить збільшення її конкурентних переваг як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках”, – відзначають в “Укравтопромі”.
Як це працює
Автокластер повинен об’єднати на одному промисловому майданчику автомобільні заводи, заводи з виробництва автокомпонентів, дослідницькі центри, а також підприємства малого і середнього бізнесу.
У рамках автокластера підприємства зможуть отримувати дешеві і довгі кредити на пільгових умовах.
Крім того, розробляються кілька варіантів надання учасникам автокластера податкових пільг, серед яких компенсація відсотків за користування кредитами до рівня облікової ставки НБУ, система відшкодування ввізного мита, сплаченого при імпорті матеріалів і комплектуючих виробів, що використовуються для виробництва продукції, призначеної для експорту, звільнення від ввізного мита і ПДВ операцій з ввезення обладнання та комплектуючих виробів до нього, якщо вони імпортуються для модернізації та створення нових виробництв, звільнення від оподаткування прибутку, який реінвестується в розширення виробництва, переоснащення матеріально -технічної бази і впровадження новітніх технологій.
Зазначимо, що під час підписання Україною договору про співпрацю з UNIDO у квітні 2013 року в якості плацдарму для реалізації пілотного проекту зі створення автомобільного кластера в Україні розглядалася Запорізька область, зокрема Запорізький автозавод. ЗАЗ залишається найбільшим суб’єктом національного автомобілебудування. Але виробництво на ньому катастрофічно знижується. Так, якщо у 2011 році він виробив понад 60 тис. одиниць транспортної техніки, то в 2012 році – тільки 42,6 тис., а за 9 місяців 2013 скоротив виробництво легкових автомобілів порівняно з аналогічним періодом 2012 року в 2,5 рази – до 12,84 тис. штук. В якості території створення автокластера, учасники місії ООН розглядають і Кіровоградську область, де, за словами президент Асоціації “Укравтопром” Михайла Резніка, розвивається автосільгоспмашинобудування.
В даний час про участь у автокластері з Україною ведуть переговори близько 8 автомобільних компаній з Японії, Німеччини та Польщі, а також ряд компаній, які вже присутні в Україні і планують розширювати своє виробництво за рахунок введення нових потужностей. Дізнатися, які компанії будуть відібрані для здійснення проекту, можна буде тільки на початку 2014 року. “За планами, відбір буде завершений в першій декаді 2014 року”, – повідомив глава Державного агентства з інвестицій та управління національними проектами України Владислав Каськів.
Де це працює
Словенський автомобільний кластер був створений у 2002 році. У його розвиток уряд країни вклав понад 1 млрд. євро. В результаті на 57 заводах було створено 24 тис. робочих місць, оборот кластера становить 3,5 млрд. євро, а 80% його продукції йде на експорт.
За аналогією зі словенським автокластером був створений промисловий парк в Росії, який був відкритий в Санкт-Петербурзі в 2011 році. Обсяг інвестицій у створення автомобільного кластера склав більше $ 1,3 млрд. На петербурзьких автопідприємствах-учасниках кластера випускають 10 моделей – Chevrolet Cruze і Captiva, Opel Astra і Antara, Nissan Teana, X-Trail і Murano, Toyota Camry, Hyundai Solaris і Kia Rio. У 2012 році в рамках автокластера було випущено 389,3 тис. автомобілів, що на 50% більше, ніж у 2011 році. А за підсумками 2013 зростання виробництва автомобілів в Санкт-Петербурзі в 2013 році може скласти близько 5%. У планах російського уряду до 2018 року довести локалізацію виробництва до 60%.
Також у Росії працює ще один автокластер в Калузькому регіоні. З 2007 по 2012 роки з конвеєрів калузьких заводів зійшло понад 630 тис. автомобілів. У порівнянні з 2011 роком, в 2012 році виробництво автомобілів збільшилося на 24% – до 226 тис. автомобілів. На території області розміщені виробництва трьох ОЕМ-виробників: “Фольксваген Груп Рус”, “Вольво Схід”, “Пежо-Сітроен-Митсубиши-Авто Рус”. Парк постачальників автокомпонентів на початок 2013 року мають 22 компанії.
Вже два
Створити своєрідний автокластер планують і в компанії “Єврокар”. Автовиробник вже почав реалізацію проекту зі створення індустріального парку на площі 50 га в Закарпатській області. “У нас є 50 га землі в довгостроковій оренді. Будемо будувати майданчики і залучати іноземних інвесторів для виробництва комплектуючих”, – зазначив член наглядової ради “Єврокар” Володимир Панов.
У рамках проекту “Єврокар” пропонуватиме інвесторам кілька варіантів співробітництва. “Ми відпрацюємо інжиніринг та консалтинг таким чином, що коли вони (інвестори. – Ред.) прийдуть, то не відчують, що знаходяться в іншій країні. А далі запропонуємо – або побудувати виробничі цехи, і якщо є бажання – викупити їх, або взяти в довгострокову оренду. Якщо потрібна тільки земля – ​​проведемо комунікації. І буквально через два-три роки зможемо показати результат”, – розповідає Панов. За його словами, на сьогодні інтерес до цього проекту вже проявили 65 компаній, які поки не розголошуються, але в їх числі – “всесвітньо відомі транснаціональні компанії з Японії, Німеччини, інших країн”. За розрахунками “Єврокар”, реалізація проекту приверне в країну до $ 700 млн прямих іноземних інвестицій та створить 6 тис. робочих місць.
Інна Рослик
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас