Збори на утиль - в утиль — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Збори на утиль - в утиль

Казна та Політика
4447
Україна, швидше за все, скасує утилізаційний збір на імпортні автомобілі, який ввела зовсім недавно. Слідом за Москвою Київ придумав це мито для того, щоб захистити власний автопром від згубного впливу імпорту. Але якщо Росія навряд чи відмовиться від нового мита, то Україну піти назад змусить ЄС.
Європейський комісар з питань торгівлі Карл де Гюхт заявив, що для того, щоб Україна могла підписати в листопаді угоду про асоціацію з ЄС, їй потрібно вирішити питання про утилізаційний збір на імпортні автомобілі. Його Україна ввела слідом за Росією, намагаючись за рахунок нового імпортного мита наростити продажі на внутрішньому ринку тих автомобілів, які виробляються на заводах країни.
«Є ще деякі економічні питання, цілий ряд точок, встановлених радою міністрів ЄС. Це стосується бізнес-клімату, плати за утилізацію автомобілів, а також проведення тендерів з поновлюваних джерел енергії», – сказав єврокомісар в інтерв’ю українському П’ятому каналу.
Закон про стягування нового збору на утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів набув чинності 1 вересня 2013 року. Збори поширилися на всіх імпортерів автомобільної техніки – від офіційних імпортерів до фізичних осіб. Закон дозволяє українським виробникам, які мають повний цикл виробництва, що включає зварювання і фарбування, і заводи, що здійснюють промислову збірку авто, не платити збір. До таких відносяться ЗАЗ (Запорізький автозавод), «Богдан», «Єврокар» і Кременчуцький автоскладальний завод (КрАСЗ).
Ставки, передбачені законодавством, для пересічного українця вийшли воістину драконівськими: для легкових авто базова ставка – 5,5 тис. гривень ($ 670), для вантажних авто, автобусів та спецтехніки – 38 тис. гривень ($ 4640).
Для нових легковиків додатковий коефіцієнт становить 86-550% від базової ставки: все залежить від віку автомобіля та об’єму його двигуна. Найбільшими вийшли коефіцієнти для відносно свіжих (трирічних) старих авто: так українські власті збиралися змусити своїх громадян купувати авто місцевого виробництва, а не старі іномарки.
Коли закон приймали, в Україні говорили, що це робиться в піку Росії: та захищає внутрішній ринок аналогічними загороджувальними митами, а імпорт автомобілів з України до Росії і навпаки досить значний.
Росія, на відміну від сусідів, інтегруватися в європейський економічний простір не збирається, а ось Україні доведеться, мабуть, відмовитися від нового збору, який дратує Європу і перешкоджає експорту її автомобілів на досить великий східно-європейський ринок.
У Києві всі сигнали з Брюсселя сприймають надзвичайно оперативно.
У Верховну раду вже внесли законопроект про скасування утилізаційного збору – не минуло й місяця відтоді, як його стали стягувати.
З ініціативою виступили депутати від партії «Свобода» – націоналісти, які активно виступають за якнайшвидше входження України в європейський геополітичний та економічний простір. Українські експерти кажуть, що ініціативу, швидше за все, підтримають: у питаннях прийняття євроінтеграційних законопроектів у влади і опозиції немає абсолютно ніяких розбіжностей.
Більше того, нардеп Віктор Янукович, син чинного президента країни, нещодавно розкритикував введення мита. На його думку, подібні обмеження не рятують, а лише топлять український автопром. «Систему батога без пряників потрібно терміново ламати», – підкреслив депутат.
Але це ще не все. У квітні 2013 року, Україна ввела ще один вид спеціальних захисних мит на імпорт авто в країну. «Ми просимо вирішити питання по цим заходам, оскільки (в України) не було причин вводити їх проти Європейського Союзу, (з його боку) не спостерігалося ніякого зростання імпорту», – підкреслив де Гухт. Очевидно, доведеться країні змінювати законодавство і по цій частині, причому на все про все у українських депутатів трохи більше місяця: саміт «Східного партнерства» ЄС буде проводитися у Вільнюсі в кінці листопада.
Український електорат, на відміну від власників великих автозаводів, зустрічає європейські ініціативи з радістю. Так, гендиректор VAB Лізинг Людмила Золотарьова вважає, що ухвалений 1 вересня закон про утилізаційний збір найсильніше вдарив по покупцях бюджетних авто, яких в Україні більшість.
У серпні 2013 року, напередодні введення утилізаційного збору, обсяг імпортованих в Україну автомобілів, за даними міністерства доходів і зборів України, склав 47 тис. авто. Зростання ринку в порівнянні з аналогічним періодом 2012 року становило 77%.
А ось вже у вересні ринок показав безпрецедентне падіння. За даними AUTO-Consulting, продажі нових легкових машин у вересні 2013-го зменшилися в кілька разів порівняно з серпнем і склали 13 тис. Майже весь минулий місяць ринок працював на складських запасах авто, ввезених до 1 вересня.
У разі скасування утилізаційного збору українському автопрому доведеться вкрай нелегко. Росія не тільки не буде відмовлятися від раніше прийнятих заходів щодо обмеження імпорту, але і з наступного року планує ввести заборону на постачання для державних і муніципальних потреб легкових і вантажних машин і автобусів, вироблених у країнах, що не входять до Митного союзу. Проект відповідної постанови уряду РФ підготовлений Мінпромторгом. Адже саме Росія була головним іноземним покупцем українських машин і тролейбусів.
Утилізаційний збір, незважаючи на критику пересічних українців, все ж дав позитивний ефект для автопрому.
Згідно з офіційними даними, в серпня 2013 було вироблено легкових автомобілів на 15,2% більше, ніж у липні поточного року. Економіст Олександр Охріменко підкреслює: заходи спрацювали, адже в цілому за січень-серпень 2013 (тобто включаючи період, коли нові мита ще не діяли) на Україні було вироблено легкових автомобілів на 49,5% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
Але якщо Україна не скасовуватиме утилізаційний збір, під загрозою опиниться підписання вільнюських угод. А цього українська влада, яка рекламує євроінтеграцію як своє головне досягнення за час монополізації влади, допустити ніяк не може.
Максим Швейц
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас