Чому в Україні падає випуск палива — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому в Україні падає випуск палива

Енергетика
1800
Українська нафтопереробка продовжує працювати на спад. За даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (Міненерговугілля), за вісім місяців 2013 українські нафтопереробні заводи (НПЗ) скоротили переробку сировини на 42,1% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (АППГ) – до 1,6 млн тонн. Чим обумовлений спад і чи зможе галузь переламати виробничий негатив?
Один у полі
Негативний тренд для сектора – давно вже не новина; вітчизняна нафтопереробка перебуває “в мінусі” з березня 2012 року. В цілому за минулий рік у галузі скоротили виробничу активність на 53,3% порівняно з 2011 роком, переробивши 3,9 млн тонн сировини. З шести існуючих в країні великих НПЗ на даний момент функціонує тільки один – Кременчуцький, що входить в “Укртатнафту”, підконтрольну групі “Приват” Ігоря Коломойського.
Інші п’ять заводів простоюють з різних причин. Другий за величиною – Лисичанський НПЗ (раніше належав російській компанії ТНК-ВР, а після її злиття з “Роснефтью” в грудні 2012 року перейшов під контроль останньою) зупинився в березні минулого року на ремонт. Протягом півтора років українська влада продовжує вести переговори з власниками заводу про його перезапуск, але поки без особливих зрушень. Ще три підприємства – Дрогобицький, Надвірнянський (пов’язані з групою Коломойського) і Херсонський НПЗ Ігоря Єремєєва – не задіюють потужності через невідповідність продукції, що випускається прийнятим в Україні стандартам якості нафтопродуктів.
А ось Одеський НПЗ, який увійшов минулого літа в групу ВЕТЕК Сергія Курченко, має намір почати випуск продукції вже в кінці вересня-2013, після майже 3-річного простою. У всякому разі, про це в минулий четвер заявляли в прес-службі компанії, коментуючи прибуття в Одесу танкера з російською нафтою для заводу. На поточному тижні, проте, “ситуація підкоригувалась”. Як повідомило джерело Delo.UA на Одеському НПЗ, “завод не готовий до випуску першої партії продукції”. Джерело прогнозує початок переробки не раніше, ніж наприкінці поточного року.
За словами директора консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, загальна проблема українських НПЗ, через яку вони простоюють – не відповідні вимогам ринку технічні можливості. “На сучасних (зарубіжних) НПЗ глибина переробки при отриманні світлих нафтопродуктів становить близько 90%, в ​​Україні ж – 60% максимум. Решту становить мазут, який не споживається в країні в таких обсягах. Звідси і нерентабельність виробництва”, – стверджує експерт.
Імпортний вихід
Проектна потужність Кременчуцького нафтопереробного заводу (КНПЗ) – 18,6 млн тонн продукції на рік. У 2012 році з 3,09 млн тонн нафти підприємство випустило бензинів на 927,1 тис. тонн, дизельного палива – 992,1 тис. тонн. За інформацією Міненерговугілля, з січня по серпень 2013 виробництво бензинів на КНПЗ знизилося на 33,7% до 449,6 тис. тонн, дизпалива – на 15,6% до 523,1 тис. тонн, тоді як мазуту зросло на 9,8% до 279,6 тис. тонн у порівнянні з АППГ.
У керуючій компанії заводу – ПАТ “Укртатнафта” – пояснити скорочення випуску світлих нафтопродуктів на підконтрольному КНПЗ не змогли. Експерти пов’язують спад з двома факторами: загальним зниженням споживання палива в Україні і зменшенням видобутку нафти в країні. ПАТ “Укрнафта” (50% +1 акція належать НАК “Нафтогаз”, 42% – групі Коломойського), за інформацією Міненерговугілля, у січні-серпня 2013 знизило видобуток нафти на 6,1% порівняно з аналогічним періодом 2012 року – до 1,24 млн тонн.
“Скорочення також обумовлено відсутністю імпорту російської нафти в 2013 році, тоді як за аналогічний період на українські НПЗ було поставлено 724,8 тис. тонн “чорного золота” з РФ”, – зазначає Куюн. За його словами, КНПЗ змушений зараз працювати виключно на українській нафті. (Група “Приват” знаходиться у вельми напружених відносинах з російськими постачальниками нафти, що пов’язано з корпоративними конфліктами минулих років щодо кількох галузевих активів в Україні).
За даними Держстату, в липні 2013 року український ринок бензину просів на 3,6% у порівнянні з АППГ – реалізація моторного бензину на автозаправних станціях (АЗС) скоротилася до 303,9 тис. тонн. У той же час продажі дизельного палива в липні зросли на 12,4% – до 188,3 тис. тонн. За експертними оцінками, продукція Кременчуцького НПЗ займає близько 23% ринку вітчизняного бензину і близько 17% ринку дизпалива. “Завод виробляє паливо виключно для потреб АЗС, що входять до групи “Приват”, – говорить президент асоціації “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” Леонід Косянчук.
Експерти прогнозують збереження існуючих темпів роботи Кременчуцького НПЗ. На їх думку, скорочення виробництва, яке продовжилося в нинішньому році, не відіб’ється на українських споживачах нафтопродуктів – за рахунок збільшення імпорту нафтопродуктів. Але от самій компанії Коломойського подібний стан речей на користь явно не піде. Торішнє падіння виробництва на КНПЗ вже призвело до того, що за підсумками 2012 року чистий збиток “Укртатнафти” за МСФЗ склав близько 1,2 млрд грн. (близько $ 150 млн). У I кварталі 2013 року даний показник збільшився в два рази в порівнянні з січнем-березнем 2012 року – до 251,8 млн грн. ($ 31,5 млн). Якщо подібна тенденція збережеться, то збиток компанії в поточному році може перевищити 1,5 млрд грн (понад $ 187,5 млн).
Любомира Ремажевська
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас