Їх їдять, а вони дивляться — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Їх їдять, а вони дивляться

Фондовий ринок
2040
Днями американський і британський мобільні оператори – Vodafone і Verizon відповідно – оголосили про угоду на 130 мільярдів доларів. Якщо все пройде гладко, вона займе третє місце в списку найбільших угод за всю історію бізнесу. Як водиться, керівники обох компаній прогнозують, що результатом транзакції стане неймовірна «синергія» і купа інших приємних бонусів. Проте, як показує практика, стосовно операцій не завжди «велика» означає «вигідна». «Лента.ру» вирішила подивитися на найдорожчі злиття і поглинання в світі, щоб зрозуміти, чого домоглися компанії від об’єднання своїх активів.
America Online (зараз AOL) – Time Warner
Перше місце в списку найбільших злиттів і поглинань (M&A, mergers and acquisitions) займає угода між американськими медійними конгломератами America Online і Time Warner, в результаті якої перша компанія поглинула другу. Сума операції склала рекордні 186,2 мільярда доларів (дані Bloomberg). Передбачалося, що більш сучасна America Online поділиться з гігантською Time Warner своїм досвідом роботи в інтернеті і нова компанія отримає 30-відсотковий приріст прибутку в перший рік діяльності.
На ділі все пішло не так. Поглинання було завершено в 2001 році, а вже в 2002 році об’єднана компанія отримала гігантський збиток у розмірі 99 мільярдів доларів. Різке погіршення показників діяльності відбулося на тлі спаду всього сектора після того, як лопнула бульбашка доткомів. Незабаром послідувала угода про зворотне виділення Time Warner в ​​окрему компанію.
Найбільша угода згодом отримала звання найбільшої помилки в історії бізнесу. Так її охрестив глава Time Warner Джеф Бьюкс (Jeff Bewkes). За його словами, сама ідея злиття спочатку була неправильною, а керівники компаній погано продумали, чи зможуть їхні структури працювати як єдине ціле. Те, що залишилося від об’єднаної компанії, зараз коштує в сім разів менше, ніж дві компанії до злиття.
Vodafone – Mannesmann
Операція між британським мобільним оператором Vodafone і німецьким конгломератом Mannesmann також претендує на звання найбільшої – її сума склала більше 185 мільярдів доларів. Транзакція запам’яталася ще й тим, що Vodafone поглинула компанію, виручка і активи якої були в п’ять разів більше.
В кінці 1990-х років конкуренція двох компаній за європейський мобільний ринок загострилася. Як стверджувало керівництво Vodafone, Mannesmann першою порушила негласну заборону працювати на «чужій» території, купивши британську Orange. У відповідь у Vodafone вирішили купити вже саму Mannesmann. Її менеджмент активно чинив опір спробам поглинання, але в 2000 році рада директорів все ж схвалила пропозицію Vodafone.
Чи стало поглинання успішним для Mannesmann, сказати складно, тому що цей бренд був знищений, хоча британці і обіцяли зберегти його. Що стосується Vodafone, то її діяльність можна назвати відносно успішною – компанія в наступні десять років здійснила ще кілька угод на ринку M&A і залишилася одним з найбільших учасників світового ринку. Втім, капіталізація компанії з середини 2000 року впала у два рази (що, втім, може бути пов’язано знову-таки з обвалом ринку через бульбашку доткомів).
Verizon Communications – Vodafone
Майже в один і той же час з поглинанням німецької компанії Vodafone об’єднала свої американські активи з частиною активів телекомунікаційної Bell Atlantic (зараз – Verizon Communications). Так була утворена Verizon Wireless. За 13 років діяльності компанія скупила ряд активів на території всієї Америки і до теперішнього часу перетворилася на одного з найбільших операторів мобільного зв’язку країни.
Розвиток Ринку M&A
За даними Reuters, в першій половині 2013 року показники ринку злиттів і поглинань виявилися найгіршими з 2009 року. Зокрема, обсяг угод M&A за звітний період знизився на дев’ять відсотків у порівнянні з січнем-червнем минулого року до 978,8 мільярда доларів. Для порівняння, за першу половину 2009 року показник склав 900 мільярдів доларів. У Європі загальна сума угод знизилася до 16-річного мінімуму. Агентство відзначало, що ринок скоротився, в той час як фінансовий стан компаній дозволяв здійснити набагато більше злиттів і поглинань. Топ-менеджери відзначали, що основною перешкодою для розвитку ринку M&A стали розбіжності щодо вартості компаній, які розглядалися в якості об’єктів для угод.
За первісною угодою Vodafone отримала 45 відсотків СП, Verizon – 55 відсотків акцій. Через кілька років американці захотіли отримати сто відсотків активу, але сторони ніяк не могли домовитися про ціну. У вересні 2013 року британцям нарешті вдалося переконати американських колег у тому, що друга половина Verizon Wireless коштує 130 мільярдів доларів.
Угода тільки оголошена, і про успіх транзакції поки можна лише міркувати. Для Vodafone прибуток очевидний – інвесторам дістанеться більше 80 мільярдів доларів від загальної суми угоди. Зате американці, якщо угода вигорить, будуть володіти власним інтернет-бізнесом і мобільним оператором, що дозволить збільшити прибуток за рахунок об’єднання абонентських баз.
Royal Bank of Scotland – ABN Amro
Угода, в рамках якої консорціум на чолі з Royal Bank of Scotland вирішив викупити голландську фінорганізацій ABN Amro, по праву входить до списку найгірших в історії. RBS, а також бельгійсько-голландська Fortis і іспанський Santander напередодні кризи розщедрилися на 100 мільярдів доларів.
Неясно, як так вийшло, але до моменту завершення угоди ABN продав свій найцінніший актив – чикагський підрозділ LaSalle. Консорціуму в результаті дістався бізнес, що складається з лондонського підрозділу з сумнівними активами і кількох філій в інших країнах. У підсумку промахи RBS поставив його на межу фінансової катастрофи: йшлося про потенційне банкрутство кредитної організації та її вихід з ринку. Врятував бренд RBS уряд Великобританії, який націоналізував банк.
Pfizer – Warner-Lambert
Поглинання фармацевтичною компанією Pfizer її конкурента Warner-Lambert стало якщо не гіршою подією на ринку M&A, то однією з найбільших помилок Pfizer точно. Угода майже на 90 мільярдів доларів була укладена в 2000 році. За це і ще кілька поглинань за Pfizer міцно закріпилася репутація компанії, яка любить переплачувати. Зокрема, в 2005 році компанія заплатила за Vicuron Pharmaceuticals на 85 відсотків більше, ніж коштували її акції. Двома роками пізніше Pfizer купила Coley Pharmaceutical з 150-процентною премією до ринку.
Невдалі поглинання призвели до того, що з 2004 по 2009 роки капіталізація компанії впала в три рази. Правда, за останні три роки на тлі успішної діяльності Pfizer акції компанії майже відновили падіння, так що тепер у фармацевтів є нові можливості для проведення агресивних угод на ринку.
Exxon – Mobil
Яскравим прикладом того, що злиття двох компаній з різною корпоративною культурою може бути успішним, є угода Exxon і Mobil на 80 мільярдів доларів (1998 рік). Скептики пророкували цьому злиттю крах в тому числі через передбачувану боротьбу керівників за вплив в новій компанії. Незважаючи на всі застереження, угоду все ж уклали.
У наступні роки компанія, яка стала називатися ExxonMobil, продемонструвала приголомшливе зростання виручки і прибутку, а також капіталізації. У 1997 році сукупний прибуток компаній склав 11,8 мільярда доларів при виручці в 203 мільярди доларів. За підсумками 2012 року компанія заробила майже 45 мільярдів при виручці в 482 мільярди доларів. Крім того, вона стала світовим лідером з капіталізації і значно обійшла своїх конкурентів на місцевому нафтовому ринку.
Безумовно, певну роль у збільшенні показників зіграли ціни на нафту, які за десять років з 1998 року зросли вдесятеро, але все ж не варто списувати з рахунків і вчасно здійснену угоду.
«Роснефть» – ТНК-ВР
Небачена на російському ринку M&A угода була укладена в кінці минулого року. За умовами угоди, британська BP і російський консорціум AAR продали свої частки в ТНК-ВР державній «Роснефти». Глава останньої Ігор Сєчін оцінив вартість всієї угоди в 61 мільярд доларів (точна сума не може бути визначена, оскільки в угоді беруть участь в тому числі і акції «Роснефти»). Наскільки це поглинання виявиться успішним у фінансовому плані, ще тільки належить з’ясувати.
Якщо ж оцінювати успішність угоди за такими показниками, як збереження команди і цінностей поглиненої компанії, то ТНК-ВР вже програла. ЗМІ повідомляли, що співробітники колись британсько-російського СП з великим небажанням переходили на роботу в «Роснефть». Це не дивно, адже на зміну ввічливому поводженню і бонусам прийшла сувора реальність роботи в держкомпанії.
Наведені приклади демонструють, що величезна сума при злитті ще не гарантує успішність угоди. Менеджерам при визначенні мішені для поглинання необхідно оцінювати не тільки позиції, які потенційна жертва займає на ринку, але і її культурні цінності, принципи роботи. Крім того, для вдалого злиття необхідно вгадати, в якому напрямку буде рухатися ринок в найближчі роки.
Сергій Козловський
За матеріалами:
Лента.РУ
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас