На чому заробляє найбільший торговий центр в Уанеті — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

На чому заробляє найбільший торговий центр в Уанеті

Особисті фінанси
6869
Маневровий тепловоз ТГМ4 – 2 млн гривень, завод з виробництва біопалива в Одесі – 10 млн гривень, тапочки для сауни – 12 гривень, крупа перлова вагова – 3,2 гривні за 1 кг. Ці та ще 4,5 млн торговельних позицій доступні на порталі Prom.ua. Щодня сайт відвідують 600 000 користувачів, які переглядають понад 5 млн сторінок.
Prom.ua позиціонує себе як торговий центр в Інтернеті. На порталі розміщені веб-сторінки понад 300 000 вітчизняних компаній, що торгують оптом і вроздріб. Будь-яка фірма може створити свою інтернет-вітрину на Prom.ua безкоштовно, додаткові сервіси і просування коштують від 2000 до 28000 гривень на рік. Платних передплатників на сайті сьогодні близько 13 000. Крім України засновники Prom.ua запустили такі ж портали ще в шести країнах. Оборот їхнього бізнесу за минулий рік перевищив $10 млн.
Prom.ua створили в 2008-му троє київських програмістів: 27-річний Микола Палієнко і два його колишні однокласники по ліцею «Наукова зміна» Денис Горовий і Тарас Мурашко. Програмісти непогано заробляли, всі троє колишніх ліцеїстів до початку 2008-го зібрали невелику суму. Коли Мурашко втратив роботу, трійця сприйняла це як сигнал до дії. Партнери майже одразу вирішили, що робитимуть проект у сфері електронної комерції. Створювати звичайний інтернет-магазин не захотіли: на слуху був успіх китайського онлайн-посередника для B2B-компаній Alibaba.com, який у листопаді 2007-го провів IPO і був оцінений в $8,8 млрд. До того часу в Україні існував свій Alibaba – ресурс Аll.biz. Конкурент фокусувався на експортно орієнтованих фірмах, а засновники Prom.ua зробили ставку на внутрішній ринок.
За оцінкою Горового, на момент запуску ресурсу тільки 10-15% малих і середніх компаній в Україні були представлені в Інтернеті. Створення гарного сайту коштувало від $1000 плюс витрати на підтримку і просування. «Ще одна проблема для бізнесу – 30% веб-студій щорічно закриваються, залишаючи клієнтів без підтримки», – зазначає Палієнко, який очолив Prom.ua. Первісна бізнес-ідея стартаперів – відкрити портал, на якому навіть дуже далекі від технологій підприємці зможуть легко створити свою інтернет-сторінку. На розробку прототипу пішло три місяці, влітку 2008 року сайт запустився.
Засновники ресурсу запевняють, що розробляли проект не «під інвестора». Проте польська Allegro Group, яка шукала перспективні проекти в українській e-commerce, зацікавилася Prom.ua майже відразу після запуску. Вже у вересні 2008-го Allegro, яка до того часу увійшла до складу південноафриканського концерну Naspers, почала переговори про купівлю частки в Prom.ua. На той момент у ресурсу було всього декілька клієнтів і дуже скромна функціональність. «На ранньому етапі життя стартапу інвестор мислить категоріями «вірю – не вірю». У нас повірили», – описує ситуацію Палієнко. Угода оформлялася довше, ніж створювався сам ресурс. У квітні 2009 року засновники продали Allegro 51% компанії «УАПРОМ» (юрособа Prom.ua). Суму угоди сторони не розголошують. За словами Палієнка, вона не перевищила $1 млн.
Ще до залучення інвестицій Allegro компанія запустила подібні портали в Росії, Білорусі та Казахстані, а в 2009-му – і в Молдові. Кожен з регіональних порталів оформлявся як дочірнє підприємство «УАПРОМ» і працював з локальними постачальниками. У 2010 році підприємці почали експансію в далекому зарубіжжі: свої версії торговельних інтернет-центрів з’явилися в Туреччині і восьми країнах Латинської Америки. Бліцкриг не вдався. Цього року «УАПРОМ» закрив сім з 14 проектів, залишивши з країн за межами СНД тільки Бразилію і Туреччину. Сьогодні майже 60% виручки «УАПРОМ» приносять зарубіжні портали, в основному російський.
У середині червня 2013 р. компанія з помпою відзначала п’ятиріччя. У підприємців був привід для радості. У «УАПРОМ» працює 400 осіб, тільки на Prom.ua зареєстровано майже 300 000 українських фірм, 35% з яких – активні акаунти, які регулярно продають товари або послуги через цей портал. Палієнко оцінює річний оборот угод, укладених за посередництва Prom.ua, в $150-300 млн. Точніше підрахувати складно. Покупці можуть замовити товар безпосередньо на сайті Prom.ua, але більшість воліє, знайшовши потрібну позицію на порталі, зв’язуватися з постачальником безпосередньо.
All.biz як і раніше попереду Рrom.ua за кількістю зареєстрованих компаній. Але тенденція не на користь старожила ринку. Згідно з даними статистичного сервісу Аlexa.com, ще на початку року Аll.biz випереджав Prom.ua за відвідуваністю на 250 000 унікальних відвідувачів на добу. До червня показники сайтів практично зрівнялися. Виконавчий директор консалтингової компанії OWOX Владислав Флакс проаналізував відкриту статистику двох майданчиків. У Prom.ua швидкість завантаження сторінок вища на 26%, а глибина перегляду – на 56%. Користувачі Prom.ua проводять на сайті вдвічі більше часу, ніж відвідувачі Аll.biz. «Prom.ua краще вирішує задачу вибору і замовлення товарів, ніж Аll.biz», – підсумовує Флакс.
Одна з причин швидкого зростання Prom.ua – вихід за межі B2B-сегмента. Влітку 2010 року портал впровадив сервіс, що дозволяє купувати товари вроздріб. Сьогодні серед компаній, представлених на порталі, 32% працюють в сегменті B2C.
За останній рік кількість замовлень безпосередньо через Prom.ua зросла в чотири рази. Орієнтація на роздріб змусила змінити підхід до рейтингування платних передплатників. Якщо раніше місце в пошуковій роздачі Prom.ua залежало тільки від вартості пакета, на який підписана компанія, то тепер на це впливає ще й оцінка якості послуг кожного продавця покупцями. «Для хороших продажів недостатньо купити найдорожчий пакет: потрібно ще й якісно обслуговувати клієнтів», – підкреслює Горовий. Творці ресурсу називають це «священною війною за якість», що стала їхнім пріоритетом на п’ятому році життя проекту.
Ще одна відмінність компанії «УАПРОМ» – активний маркетинг. На рекламу вона витрачає близько 1 млн гривень на місяць. Торік портал дебютував з рекламним роликом на телебаченні.
З активних акаунтів на Prom.ua 16,5% оформили платну підписку – це близько 13 000 компаній. Чим дорожчий пакет, тим вище місце продавця в пошуковій роздачі по товарній категорії. Найбільшою популярністю користуються недорогі пакети послуг за 2800 гривень – на них підписані 70% платних користувачів. «Коли справи у компанії йдуть вгору, вона переходить на більш дорогий пакет, – зазначає Палієнко. – Частка преміальних акаунтів поступово зростає». Менеджер інтернет-магазину Happy Smile Віктор Парапан розповідає, що його магазин спочатку підписався на пакет вартістю 2800 гривень, але з часом перейшов на тариф за 8000 гривень. «Це себе виправдало: відвідуваність зросла вдвічі», – розповідає менеджер.
Для залучення нових передплатників «УАПРОМ» взяв на озброєння методи лайфових страхових компаній. Більшість нових клієнтів знаходять регіональні дилери, які отримують значну комісію – 30-70% від вартості річної передплати. «Багато дрібних бізнесменів в регіонах України досі бояться і не розуміють можливостей Інтернету, – каже Олександр Ляпін, співвласник найбільшого дилера Prom.ua компанії «Медіа Систем». – Необхідно навчити наших «продавців» використовувати всі можливості, які надає Prom.ua».
Цього року Allegro збільшила свою частку в проекті. Сторони не розкривають суму угоди і розмір викупленої частки. Палієнко ухильно відповідає, що у нього, Горового і Мурашка залишилася значна частина «УАПРОМ». Незважаючи на зростання своєї частки, Allegro, як і раніше, не втручається в оперативне управління компанією: троє засновників справляються самі.
Анна Соловйова, Роман Судольський
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас