11802
Як оформити угоди з нерухомістю за новими правилами
— Нерухомість
У липні ринок нерухомості в українських містах несподівано пожвавився. Правда, справа не в різкому збільшенні доходів громадян або поліпшенні умов з іпотечного кредитування. Ні, вся справа в тому, що з 1 серпня і з 1 вересня набувають чинності дві зміни порядку здійснення угод з нерухомістю. Експерти прогнозують, що через це ринок може бути паралізований на місяць або навіть два. Ось і поспішають громадяни пошвидше вирішити свої квартирні питання. Ми ж постараємося розібратися, в чому суть майбутніх змін і як вони відіб’ються на продавцях і покупцях.
З 1 серпня
У цей день набувають чинності нові правила оцінювання нерухомості. Послуги з оцінки нерухомості зможуть надавати лише оціночні компанії, що мають спеціальний сертифікат суб’єкта оціночної діяльності.
Отримати цей документ сьогодні можна тільки в п’яти навчальних закладах України, які не в змозі підготувати сертифікованих фахівців за такий короткий термін, оскільки відповідні навчальні курси і програми були відкриті тільки на початку липня.
Зараз в Україні працює більше 10 тисяч фахівців, а вузи поки що випустили всього 150 ліцензованих оцінювачів. За словами президента Ліги експертів Світлани Бовсуновської, до 1 серпня встигнуть випустити ще стільки ж, але 300 осіб на всю країну вкрай мало.
Природно, це призведе до того, що ліцензовані оцінювачі будуть брати за свої послуги більше грошей. Сьогодні оцінка нерухомості коштує близько 400 гривень. Експерти не виключають, що зростання цін у перші дні буде істотним – аж до 8 тисяч гривень. Але з появою все більшої кількості оцінювачів вартість їх послуг буде знижуватися.
Для первинного житла
Якщо ви збираєтеся купувати нову квартиру в забудовника, то для вас в серпні нічого не зміниться. Як кажуть ріелтори, квартири в будинках, що не введені в експлуатацію, оцінки не потребують – схема їх продажів через облігації та фонди фінансування будівництва не передбачає такої оцінки.
Для вторинного житла
Якщо вам знадобиться здійснити угоду в перші дні після нововведень, то доведеться зібрати пакет документів (див. список), звернувшись до оцінювача, який вже має сертифікат cуб’екта оціночної діяльності. Їх повний список буде опублікований на сайті Фонду держмайна України (spfu.gov.ua) – розділ оцінка майна: реєстр оцінювачів. Після того як ви отримаєте на руки оцінку, можете йти з покупцем до нотаріуса.
З 1 вересня
Набирає чинності норма про заборону оплати готівкою покупок понад 150 тисяч гривень. Тобто, якщо ви купуєте об’єкт дорожче (приблизно 19 тисяч доларів), то повинні це робити тільки в гривні і через банківські рахунки. Як кажуть експерти, поки що близько 90% угод проходить у готівковій формі, а валютою є не гривні, а долари США або євро. Щоб ввести гроші в банківську систему, і були придумані нові правила.
Для первинного житла
І знову для тих, хто купує житло в недобудованому будинку, нічого не зміниться. Справа в тому, що будівельні компанії отримують гроші від покупців за безготівковим розрахунком. Навіть якщо клієнт приходить з готівкою, то він їх все одно вносить до каси банку, а той вже переводить гроші забудовникові. При цьому там платіж часто розбитий на більш дрібні внески, і покупець може платити суми, які менше верхньої планки.
Для вторинного житла
А от більшість угод на вторинному ринку здійснюватиметься через банки, адже за оцінками фахівців близько 2/3 всіх угод з нерухомістю припадають на суми вище 150 тисяч гривень. Наприклад, у великих містах навіть однокімнатні квартири вже давно перевалили за 20 тисяч доларів. З вересня операція буде виглядати наступним чином.
- Перед походом до нотаріуса між покупцем, продавцем і банком укладається тристоронній договір, за яким гроші перераховуються з рахунку покупця на рахунок продавця за виконання певних умов і при пред’явленні певних документів, – говорить банківський юрист Михайло Юмашев. – Наприклад, це може бути нотаріально завірена копія договору купівлі-продажу, яку отримує продавець в момент укладання угоди.
Ще один варіант – угода може проходити за участі нотаріуса. Тобто покупець перераховує гроші на рахунок нотаріуса, а той вже після оформлення документів перераховує гроші продавцю. Або ж нотаріус приїжджає в банк, де і засвідчує угоду.
При цьому, як говорять експерти, основні витрати продавця будуть полягати в переведенні в готівку коштів, які він отримав від покупця. Зараз банківська комісія за такими операціями становить від 0,5 до 1,5% від суми. А через те, що більшість покупців і продавців нерухомості зберігають кошти в іноземній валюті, додайте сюди ще різницю між її ціною купівлі та продажу. Тобто покупець спочатку продає необхідну суму в доларах, міняючи її на гривні, переводить кошти продавцю, а той вже переводить у готівку гроші і купує на них валюту. При цьому на переказ коштів усередині банків найчастіше стоїть чисто символічний фіксований тариф (наприклад, 50 копійок) незалежно від суми переказу.
У цей день набувають чинності нові правила оцінювання нерухомості. Послуги з оцінки нерухомості зможуть надавати лише оціночні компанії, що мають спеціальний сертифікат суб’єкта оціночної діяльності.
Отримати цей документ сьогодні можна тільки в п’яти навчальних закладах України, які не в змозі підготувати сертифікованих фахівців за такий короткий термін, оскільки відповідні навчальні курси і програми були відкриті тільки на початку липня.
Зараз в Україні працює більше 10 тисяч фахівців, а вузи поки що випустили всього 150 ліцензованих оцінювачів. За словами президента Ліги експертів Світлани Бовсуновської, до 1 серпня встигнуть випустити ще стільки ж, але 300 осіб на всю країну вкрай мало.
Природно, це призведе до того, що ліцензовані оцінювачі будуть брати за свої послуги більше грошей. Сьогодні оцінка нерухомості коштує близько 400 гривень. Експерти не виключають, що зростання цін у перші дні буде істотним – аж до 8 тисяч гривень. Але з появою все більшої кількості оцінювачів вартість їх послуг буде знижуватися.
Для первинного житла
Якщо ви збираєтеся купувати нову квартиру в забудовника, то для вас в серпні нічого не зміниться. Як кажуть ріелтори, квартири в будинках, що не введені в експлуатацію, оцінки не потребують – схема їх продажів через облігації та фонди фінансування будівництва не передбачає такої оцінки.
Для вторинного житла
Якщо вам знадобиться здійснити угоду в перші дні після нововведень, то доведеться зібрати пакет документів (див. список), звернувшись до оцінювача, який вже має сертифікат cуб’екта оціночної діяльності. Їх повний список буде опублікований на сайті Фонду держмайна України (spfu.gov.ua) – розділ оцінка майна: реєстр оцінювачів. Після того як ви отримаєте на руки оцінку, можете йти з покупцем до нотаріуса.
З 1 вересня
Набирає чинності норма про заборону оплати готівкою покупок понад 150 тисяч гривень. Тобто, якщо ви купуєте об’єкт дорожче (приблизно 19 тисяч доларів), то повинні це робити тільки в гривні і через банківські рахунки. Як кажуть експерти, поки що близько 90% угод проходить у готівковій формі, а валютою є не гривні, а долари США або євро. Щоб ввести гроші в банківську систему, і були придумані нові правила.
Для первинного житла
І знову для тих, хто купує житло в недобудованому будинку, нічого не зміниться. Справа в тому, що будівельні компанії отримують гроші від покупців за безготівковим розрахунком. Навіть якщо клієнт приходить з готівкою, то він їх все одно вносить до каси банку, а той вже переводить гроші забудовникові. При цьому там платіж часто розбитий на більш дрібні внески, і покупець може платити суми, які менше верхньої планки.
Для вторинного житла
А от більшість угод на вторинному ринку здійснюватиметься через банки, адже за оцінками фахівців близько 2/3 всіх угод з нерухомістю припадають на суми вище 150 тисяч гривень. Наприклад, у великих містах навіть однокімнатні квартири вже давно перевалили за 20 тисяч доларів. З вересня операція буде виглядати наступним чином.
- Перед походом до нотаріуса між покупцем, продавцем і банком укладається тристоронній договір, за яким гроші перераховуються з рахунку покупця на рахунок продавця за виконання певних умов і при пред’явленні певних документів, – говорить банківський юрист Михайло Юмашев. – Наприклад, це може бути нотаріально завірена копія договору купівлі-продажу, яку отримує продавець в момент укладання угоди.
Ще один варіант – угода може проходити за участі нотаріуса. Тобто покупець перераховує гроші на рахунок нотаріуса, а той вже після оформлення документів перераховує гроші продавцю. Або ж нотаріус приїжджає в банк, де і засвідчує угоду.
При цьому, як говорять експерти, основні витрати продавця будуть полягати в переведенні в готівку коштів, які він отримав від покупця. Зараз банківська комісія за такими операціями становить від 0,5 до 1,5% від суми. А через те, що більшість покупців і продавців нерухомості зберігають кошти в іноземній валюті, додайте сюди ще різницю між її ціною купівлі та продажу. Тобто покупець спочатку продає необхідну суму в доларах, міняючи її на гривні, переводить кошти продавцю, а той вже переводить у готівку гроші і купує на них валюту. При цьому на переказ коштів усередині банків найчастіше стоїть чисто символічний фіксований тариф (наприклад, 50 копійок) незалежно від суми переказу.
Список документів
Правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності на об’єкт нерухомості;
Технічний паспорт об’єкта нерухомості, куди і вписується оціночна вартість;
оцінка нерухомості;
витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно;
довідка про відсутність податкової застави;
довідка про відсутність заборон на відчуження;
паспорти та ідентифікаційні коди всіх власників нерухомості, чоловіка або дружини власника, якщо продавець перебуває в шлюбі;
свідоцтво про реєстрацію шлюбу продавця;
заява подружжя про згоду на відчуження об’єкта нерухомості, що перебуває у спільній власності;
Свідоцтва про народження дітей, якщо діти є власниками;
дозвіл органів опіки та піклування на відчуження об’єкта нерухомості в інтересах неповнолітніх дітей або недієздатних громадян.
Правовстановлюючий документ, що підтверджує право власності на об’єкт нерухомості;
Технічний паспорт об’єкта нерухомості, куди і вписується оціночна вартість;
оцінка нерухомості;
витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно;
довідка про відсутність податкової застави;
довідка про відсутність заборон на відчуження;
паспорти та ідентифікаційні коди всіх власників нерухомості, чоловіка або дружини власника, якщо продавець перебуває в шлюбі;
свідоцтво про реєстрацію шлюбу продавця;
заява подружжя про згоду на відчуження об’єкта нерухомості, що перебуває у спільній власності;
Свідоцтва про народження дітей, якщо діти є власниками;
дозвіл органів опіки та піклування на відчуження об’єкта нерухомості в інтересах неповнолітніх дітей або недієздатних громадян.
Лічилка “КП
Витрати продавця
Відкриття рахунку 5-10 грн.
Переведення в готівку коштів 0,5-1,5%
Обмін валюти на гривню 0,5%
Відкриття рахунку 5-10 грн.
Переведення в готівку коштів 0,5-1,5%
Обмін валюти на гривню 0,5%
Разом: 1-2% + 10 грн.
Витрати покупця
Обмін валюти на гривню 0,5%
Відкриття рахунку 5-10 гривень
Банківський переказ 50 копійок
Відкриття рахунку 5-10 гривень
Банківський переказ 50 копійок
Разом: 0,5% +10 грн.
Андрій Гаценко
За матеріалами: Комсомольска правда в Україні
Поділитися новиною