Коли гроші сиплються з неба. Цивільна авіація різко нарощує прибуток — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Коли гроші сиплються з неба. Цивільна авіація різко нарощує прибуток

Фондовий ринок
1827
Цивільна авіація різко набирає висоту, її флагмани Boeing і Airbus тепер націлені на астрономічні доходи. Рушії галузі – лоукостери і авіакомпанії багатіючого Азійсько-Тихоокеанського регіону.
Головна авіаподія року, червневий міжнародний авіасалон Ле Бурже, на цей раз стала примітною подвійно: по-перше, огляд відсвяткував ювілей – його провели в 50-й раз, а по-друге – побив всі рекорди за сумою укладених контрактів. Виробники літаків виручили близько $ 180 млрд, що майже вдвічі більше попередньої планки в $ 100 млрд, взятої у 2011-му.
Однак і ці досягнення можуть потьмяніти на тлі зростаючих апетитів світового ринку. Відповідно до щорічного прогнозу американської компанії Boeing, опублікованого в червні, в найближчі два десятиліття авіаперевізникам світу знадобиться близько 35 тис. нових літаків. Це означає, що флот пасажирської авіації на планеті зросте приблизно в два рази, з 20 тис. літаків зараз до 40 тис. до 2031 року.
Якщо вірити аналітикам Boeing, виробники цивільної авіації зможуть заробити під час “шопінгу” перевізників астрономічну суму – $ 4,8 трлн – такі гроші ніколи не потрапляли до рук літакобудівників. А аналітики наголошують: пасажиропотік, що постійно збільшується, перетворює літакобудування в одну з найстабільніших сфер світової економіки, яку суттєво не зачіпають ні глобальні катаклізми, ні навіть економічні кризи.
Останнім часом попит на авіаперельоти в першу чергу підстьобує економічне зростання в країнах, що розвиваються, що робить повітряні подорожі доступніше для їх жителів, а також популярність лоукостів, пояснюють експерти. На карті світу все яскравіше позначаються нові транспортні хаби, до яких спрямовуються десятки авіарейсів – нові економічні “тигри” розвивають туризм і демонструють ділову активність.
“До 2032 року Азіатсько-Тихоокеанський регіон буде самим часто відвідуваним у світі”, – переконаний Ренді Тінсет, віце-президент з маркетингу Boeing. Приміром, один з найперспективніших аеропортів регіону, сінгапурський Чангі, за минулі сім років збільшив щорічний пасажиропотік на 45%, до 47 млн ​​осіб. А Singapore Airlines, що базується тут, входить до трійки кращих у світі і два роки тому стала десятою авіакомпанією, що літає на всі шість населених континентів планети.
Привабливість зростаючого ринку змушує сильніше орудувати ліктями не тільки давніх гравців, мастодонтів галузі Boeing і Airbus, але і їх більш скромних конкурентів – бразильську компанію Embraer і канадську Bombardier. Зараз останні готують новинки в найпопулярнішому сегменті лайнерів місткістю від 70 до 150 пасажирів.
Високий попит на пасажирські літаки має ще один відчутний наслідок – збільшення виробництва дозволить зробити технічні нововведення дешевшими. Вже в найближчому майбутньому світ очікує введення в експлуатацію літаків нового покоління, впевнений Девід Фітцпатрік, глава Північноамериканської авіакосмічної та оборонної практики в консалтинговій компанії AlixPartners.
“Це повинно перекроїти всю індустрію на період від п’яти до 15 років”, – заявляє Фітцпатрік.
Повітряний бій
Оплески декількох тисяч чоловік, що пролунали 14 червня біля однієї з злітних смуг французького аеропорту Тулуза-Бланьяк, почули в усьому світі. Овації супроводжували знакова подія – в небо вперше злетів новий авіалайнер компанії Airbus А350 XWB, результат десятирічної праці європейських інженерів і 11 млрд євро інвестицій. Цей літак покликаний дати бій своєму головному конкурентові на ринку – лайнеру Boeing 787 Dreamliner, який здійснює комерційні рейси з осені 2011 року.
Завдяки новому аеробусу, що споживає на чверть менше палива, ніж моделі-попередники, компанії Airbus вдалося вирватися вперед в одвічному протистоянні з Boeing. Лайнер А350 XWB забезпечив європейському гігантові третину контрактів на Ле Бурже-2013, завдяки чому на рідній для себе французькій землі Airbus змогла перевершити американців за сумою укладених угод: $ 68,7 млрд проти $ 66,4 млрд.
Значність обох сум зайвий раз показує, як твердо стоять на ногах два авіагіганти: незважаючи на глобальну кризу, їм вдається спрямовувати вгору не тільки свою продукцію, але і доходи. Так, за останні шість років річна виручка Boeing зросла на третину, до $ 81 млрд, а Airbus за той же період наростив цей показник наполовину, до $ 49 млрд, і оголосив про плани вдвічі збільшити рентабельність до 2015 року – до 10%.
Тим часом грандів світової авіації, що вже викотити свою головну зброю у боротьбі за майбутніх клієнтів, намагаються наздогнати і компанії поменше, на підході у яких – власні нові лайнери.
Найгостріша конкуренція розгортається за ринок середньомагістральних літаків – на цей сегмент в найближчі два десятиліття припаде велика частина світових замовлень (більше 23 тис. літаків з 35 тис.) і половина прибутку авіавиробників (близько $ 2 трлн), підрахували в Boeing.
Канадська компанія Bombardier, яка займає третє місце в світі з виробництва літаків, наступного року почне постачання свого нового лайнера CSeries, що вміщує від 100 до 150 пасажирів, – вже зараз у канадських авіавиробників є 177 підтверджених замовлень на новинку.
Про претензії на ринкову частку Bombardier заявила і бразильська Embraer, на французькому авіасалоні оголосивши про запуск другого покоління своїх лайнерів E-Jet, які почнуть масово випускати через п’ять років. Їх місткість збільшиться до 70-130 пасажирів, що робить бразильців прямими конкурентами канадців.
 
Коли гроші сиплються з неба. Цивільна авіація різко нарощує прибуток
Також усталених лідерів ринку середньомагістральної авіації хотіли б потіснити і його нові гравці, росіяни і китайці. Наприклад, корпорація Іркут представила макет свого 150-місцевого літака МС-21, будівництво якого почнеться вже цього року, а перші льотні випробування – в 2015-му. Російська компанія Сухой недавно гордо відрапортувала про перший продаж лайнера Sukhoi Superjet 100 мексиканському авіаперевізнику Interjet. Раніше новинку росіян, які до останнього часу виробляли військові винищувачі, купували лише в колишньому СРСР.
Однак найбільшу увагу світових фахівців прикувала до себе ініціатива китайської Commercial Aircraft Corporation of China – літак Comac C919, перший політ якого запланований на наступний рік, а комерційні поставки – вже на 2016-й. Цей лайнер, що вміщає 160-180 чоловік, стане найбільшим з спроектованих в Китаї і спробує скласти конкуренцію популярним Airbus A320 і Boeing 737.
Шанси у китайців є, впевнені експерти: у їх розпорядженні – багатомільярдні інвестиції, завдяки яким можна створити цілу лінійку моделей і мережу підтримки по всьому світу.
При цьому глобальна авіагонка не обмежується новими розробками: зростаючі обсяги продажів змушують виробників шукати нові технологічні виверти, щоб залучити клієнтів.
“Питання в тому, як ми навчимося виробляти літаки швидше, ефективніше і з більшою часткою автоматизації”, – вважає Рей Коннер, глава підрозділу цивільної авіації компанії Boeing.
Так, у компанії GE Aviation, підрозділі американської корпорації General Electric, розробляють нові моделі авіаційних двигунів, які повинні спалювати на 15% -20% менше палива, ніж їх попередники. І частина деталей для них буде виготовлятися за допомогою 3D-принтерів. Вже з 2016 року ці деталі, дешевші у виробництві, встановлять на двигунах лайнерів Airbus A320 і Boeing 737.
Це далеко не зайва економія для ринку, де сума наданої клієнту знижки може означати отримання багатомільярдного контракту.
Проривом у світовій авіації стають і матеріали, більш міцні і легкі в порівнянні з попередниками. Наприклад, канадські літаки C-Series будуть на 46% складатися з композитних матеріалів і ще на 24% – з сучасних алюмінієво-літієвих сплавів, що на 15% знизить вартість однієї милі польоту і експлуатаційні витрати лайнера в цілому. Аналогічні матеріали, хоча і в менших обсягах, використовують у своїх розробках китайські і російські авіаконструктори, не кажучи вже про лідерів ринку: піонером на цьому шляху став Boeing 787 Dreamliner, чий фюзеляж наполовину складається з композиту.
Розгорівся апетит
Лідери цивільної авіації кидають сили і кошти на нарощування виробництва в першу чергу через зростання потреб країн, що розвиваються. Згідно з прогнозом Boeing, з 35 тис. нових літаків, які ринок “проковтне” в найближчі 20 років, майже третина буде використовуватися в Азії.
Апетити регіону розігріває насамперед зростання платоспроможності місцевого населення. Так, в Китаї частка середнього класу – домогосподарств з річним доходом від $ 16 тис. до $ 34 тис. – досягне 50% до 2020 року, хоча в 2000-му таких було всього 6%, підрахували аналітики консалтингової компанії McKinsey.
Крім того, мегаполіси Азії та Близького Сходу все активніше претендують на роль світових транспортних вузлів. Приміром, уряд Катару сподівається послабити залежність країни від нафтодоларів, перетворивши столицю країни Доху в ключовий хаб регіону. Всього за 20 років свого існування Qatar Airways розширила мережу міжнародних маршрутів до 120, обзавелася одним з найсучасніших авіафлотів і стала кращою авіакомпанією світу за рівнем сервісу.
Ще одним з головних двигунів зростання авіаційної промисловості стають бюджетні авіалінії. Найбільшим замовником американських літаків Boeing на Ле-Бурже 2013 виявився ірландський лоукостер Ryanair – контракт на 175 літаків 737-800NG принесе концерну $ 15,6 млрд, четверту частину суми всіх договорів, укладених американцями на авіасалоні.
Угода викликана планами Ryanair вже через шість років щорічно перевозити 110 млн пасажирів – на 30 млн більше нинішнього пасажиропотоку. Таким чином, керівництво ірландської авіакомпанії заявляє, що щороку пасажиропотік Ryanair буде рости на 5-7%.
Не меншими амбіціями відрізняється і головний європейський конкурент Ryanair, британська лоукост-компанія easyJet, яка планує збільшувати обсяги пасажирських перевезень на 3-5% на рік. Причому плани британців вже дають прибуток Airbus: замовлення на 135 нових аеробусів A320 повинен забезпечити не тільки оновлення діючого флоту, але і дозволити easyJet наростити бажані відсотки.
Високий попит виводить авіавиробництво в ряд найбільш стабільних галузей світової економіки. Згідно з оцінками журналу The Economist, жодне глобальне потрясіння за останні 30 років, включаючи війну в Перській затоці, трагедію 11 вересня і всесвітню економічну кризу, особливо не підкосило довгостроковий тренд зростання авіаперевезень. Показник пасажирокілометрів (позначає переміщення одного авіапасажира на відстань в 1 км) виріс майже вп’ятеро з 1980 року – до 5 трлн.
У підсумку виробники лайнерів стають рушіями національних економік. Приміром, в 2011 році саме авіапромисловість дала США позитивне торговельне сальдо в $ 47 млрд, обійшовши всі інші сфери виробництва.
Тим часом авіабудівники розширюють свої виробничі площі – для прискорення випуску пасажирських лайнерів. Президент концерну Bombardier Aerospace Гай Хечі вже подумує про розширення потужностей заводу в канадському місті Мірабель, здатного випускати 120 новітніх літаків компанії CSeries.
“Ми підготували все для того, щоб в найближчому майбутньому збирати в два рази більше”, – прогнозує Хечі.
Олександр Голубов
За матеріалами:
Корреспондент.net
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас