Чому в українців масово конфісковують нерозмитнені авто — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому в українців масово конфісковують нерозмитнені авто

Казна та Політика
8804
Після нашої публікації про те, що в Україні почали конфісковувати іноземні комерційні нерозмитнені авто після їх 20-денного перебування у Україні, до редакції звернулися десятки людей з подібними проблемами і скаргами на те, що їх не попереджали про нові правила. Чимало подібних повідомлень і на інтернет-форумах. «У січні машина зайшла по тимчасовому ввезенню на рік. На початку березня (після роз’яснювального листа Держмитслужби № 11.11/2-12.2/2172 від 5 березня 2013-го. – Авт.) машини, що зайшли за такою схемою, перевели в транзит до 10 днів (або 20 днів, залежно від мети поїздки . – Авт.). У підсумку я перевищив терміни перебування – штраф 8,5 тис. грн! Тепер кожні 10 днів буду перетинати кордон. Добре, що недалеко живу», – написав Олександр Гончарук з Ужгорода. «Не можуть для таких змін використовувати якийсь лист! Ще й так раптово!», – Обурюється Віктор Авлів з Києва.
В’ЇЗД. У Держмитслужбі «Сегодня» говорять, що ці правила – не нові, оскільки Митний кодекс набув чинності ще в 2012-му, і підтвердили: «Стало більше випадків пошуку лазівок в законодавстві з ввезення імпортних авто з метою перепродажу. Митні органи посилили контроль за такими незаконними операціями. А роз’яснювальний лист – це внутрішній документ для співробітників митниці, який роз’яснює норми ТК». За їх словами, терміни для комерційних авто (на них заробляють: перевозять вантажі, людей та інше) не можуть перевищувати 20 днів. «Але це не має нічого спільного з ввезенням в особистих цілях. Українці, які стоять на консульському обліку в інших країнах (мають вид на проживання. – Авт.) можуть в’їжджати в Україну строком до року», – сказали нам в митниці. Однак насправді навіть з видом на проживання в ЄС українці не можуть купити авто – відповідно до законодавства, українці можуть купити за кордоном тільки нерухоме майно. «Тому ми з дружиною відкрили фірму в Литві і купили на неї машину. Так ми не будемо порушувати ТК: до року в Україні можуть їздити нерезиденти (тобто юридичні іноземні особи. – Авт.)», – Розповів киянин Олександр.
ЗМІНИ. Юристи визнають, що встановлювати терміни листом законно, так як у статті 108 ТК прописано: «Тимчасове ввезення транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митним органом». Тобто Держмитслужба може самостійно обмежити терміни перебування таких авто в Україні, пояснює юрист Андрій Сидоренко. Крім того, рік тому набув чинності закон (№ 4915), який змінив ТК. Раніше, на комерційних авто в особистих цілях могли в’їжджати в Україну всі співробітники, власники та співзасновники іноземних фірм. «Тепер, щоб автомобіль був особистого користування, він повинен знаходитися у власності або тимчасовому користуванні виключно власника або співзасновника фірми. Відповідно, багато «службових» авто не відповідають цим вимогам», – пояснює Сидоренко. Якщо водій перевищує терміни перебування комерційних авто в Україні (більше ніж на 10 діб), у статті 470 ТК написано: «Попередження або штраф у розмірі 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (8,5 тис. грн). У разі відмови платити штраф, митники можуть відправити авто на штрафмайданчик (стаття 108 ТК).
Строки вносимо в договір
«Стаття 108 ТК говорить про те, що терміни перебування комерційних авто в Україні повинні бути прив’язані до операцій, для яких вони ввозяться. Якщо чітко визначити терміни перебування в Україні авто в угоді між фізичною особою та іноземною компанією, тоді у митного органу не буде можливості визначити термін тимчасового ввезення менше, ніж термін транспортної операції (цей термін може бути і рік. – Авт.). В іншому випадку митниця порушує закон», – сказав «Сегодня» юрист Станіслав Батрін.
________________________________________
Коментарі експертів
Андрій Сидоренко, юрист, Юридична фірма «Ілляшев та Партнери»:
«Сам лист, на який посилається Митна служба України, не має юридичної сили. Але цим листом Митна служба України інформує начальників митних органів про фактичну зміну правил застосовних до ввезення автомобілів.
Слід врахувати, що митний кодекс не оперує терміном службовий автомобіль, замість цього використовуються або «транспортні засоби службового призначення», або ж «транспортні засоби особистого користування».
Як кваліфікується службовий автомобіль, визначається залежно від виду його використання. Якщо автомобіль використовується для транспортування товарів чи пасажирів, то він розцінюється як автомобіль службового призначення. Якщо ж ні, то тоді для особистого користування.
Рік тому Законом № 4915 були внесені зміни до Митного кодексу, які внесли зміни у визначення та порядок ввезення автомобілів для особистого користування. Виходячи з цих змін, тепер для того, щоб автомобіль був для особистого користування, він повинен знаходитися у власності або тимчасовому користуванні, замість реєстрації, яку раніше вимагали. Відповідно, багато «службових» авто не відповідають цим вимогам, що змінилися, через що і виникають складнощі з використанням в Україні.
Таким чином, лист Митної служби України, сам по собі нічого не змінює, він лише звертає увагу на зміни в законодавстві, які відбулися рік тому.
Що ж стосується часу перебування автомобілів «для службового призначення», то відповідно до Митного кодексу, термін тимчасового ввезення транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митними органами в кожному конкретному випадку.
Термін в 20 днів зараз неформально діє для транзиту тих автомобілів «для службового призначення», які документально підтверджують, що їдуть в Україну з метою комерційної операції. Інакше для них діє правило 10 днів, закріплене у статті 95 Митного кодексу».
Станіслав Батрін, кандидат юридичних наук, директор юридичної компанії Lions Litigate
«У Листі N 11.1/2-12.2/2172-ЕП від 05.03.2013 р. простежується чергова спроба Державної митної служби України незаконно взяти на себе законодавчу функцію парламенту.
Є дві причини, в силу яких Лист Державної митної служби України N 11.1/2-12.2/2172-ЕП не заслуговує уваги.
По – перше, Україна є учасником Стамбульської Конвенції “Про тимчасове ввезення”, згідно з положеннями якої (ст. 7 Глави III Додатка З Конвенції) транспортні засоби комерційного використання можуть використовуватись третіми особами, які мають належний дозвіл користувача права на тимчасове ввезення і які здійснюють свою діяльність на користь останнього, навіть якщо вони зареєстровані або постійно проживають на території тимчасового ввезення”. У даному сенсі, будь-які спроби обмежити можливість користування такими транспортними засобами в Україні особами, які у правовідносинах з іноземними компаніями (і надання таких привілеїв тільки засновникам цих компаній) суперечать Конвенції .
По – друге, слід взяти до уваги, що обмеження у вигляді можливості 20-денного перебування авто на території України є нікчемним. Тут є наступні аспекти: власне лист Державної митної служби України не є частиною національного законодавства. З іншого боку, навіть якщо обмеження для даної фактичної ситуації були б введеними на рівні Митного кодексу України, ми б поставили питання про неконституційність таких норм права перед Конституційним Судом України, оскільки йдеться про обмеження тих прав людини, які гарантовані Конституцією та Конвенцією “Про тимчасове ввезення”, яка має пріоритет перед національним законодавством.
У будь-якому випадку, в ситуаціях застосування до громадян санкцій у зв’язку з реалізацією положень Листа ДМСУ N 11.1/2-12.2/2172-ЕП, необхідно звертатися за захистом свого права до суду. Суд не зможе прийняти позицію митної служби. Для цього немає саме юридичних підстав.
Потрібно звернути увагу на те, що згідно ст. 108 МКУ термін тимчасового ввезення транспортних засобів комерційного призначення встановлюється митним органом з урахуванням того, що ці транспортні засоби повинні бути реекспортовані відразу ж після закінчення транспортних операцій, для яких вони були ввезені. Однак, в. 108 не може бути трактована довільно і не може уповноважувати митні органи встановлювати, наприклад, 20-денний термін за своїм розсудом. Встановлення терміну – це процедурна функція митного органу. У той же час зі статті 108, навпаки, чітко випливає, що такий термін має бути прив’язаний до операцій, для яких вони були ввезені. Тому, якщо слідувати належному юридичному оформленню відносин з іноземною компанією (наприклад, чітко визначити терміни перебування на території України в договорі між фізичною особою та іноземною компанією), то в такому випадку у митного органу не буде процедурної можливості визначити строк тимчасового ввезення менше, ніж термін самої транспортної операції. Якщо митний орган цього принципу дотримується, він порушує закон».
Анастасія Захарченко
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас