2265
Розрахунок готівкою в Україні поступово йде в минуле
— Фінтех і Картки
За прогнозами, вже незабаром крім карток з’являться брелоки і стікери, а замість походів у банк буде досить декількох торкань планшета.
Схоже, інтерес українців до платіжних карток надихає банкірів. Як говорить директор департамента роздрібного банкінгу “Укргазбанку” Антон Косторніченко, «зараз спостерігається стрімкий розвиток ринку безготівкових розрахунків». За даними НБУ, за останні чотири роки кількість операцій з картками збільшилася в 1,8 рази і вперше перевищила 1 млрд, а оборот по цих операціях з 2009 року зріс удвічі – в 2012 році він становив 741 млрд грн. Цей рік теж не підкачав: як вказує начальник управління досліджень банку «Надра» Раїса Шафар, «люди стали активніше користуватися платіжними картами. Ключовий тренд першого кварталу – збільшення темпів приросту безготівкових операцій. Клієнти розплатилися картками на суму понад 34 млрд грн., А це – близько 40% загального обороту минулого року».
Нічого дивного в цьому немає: нас, що ще недавно чудово обходилися старою доброю готівкою, все більше обкладають банківським пластиком. «На сьогоднішній день майже у кожного працюючого українця є одна або декілька платіжних карт, – говорить директор департаменту розвитку роздрібного бізнесу ПАТ «Креді Агріколь Банк» Тетяна Шаповал. – Цьому, в тому числі, сприяє і те, що стало більше магазинів, що приймають до оплати карти, і сайтів, де за надані послуги можна розрахуватися карткою. А ще – впровадження банками дистанційного обслуговування, інтернет-банкінгу».
ЩО НОВЕНЬКОГО
Інтерес українців до банківського пластику зростає не сам по собі – його всіляко стимулюють, вводячи нові продукти та послуги. Так, директор Департаменту роздрібних продуктів “ВТБ Банку” Катерина Федоровська вважає, що справжнім переворотом на ринку платіжних карт стало впровадження безконтактних технологій Visa PayWave і MasterCard PayPass для розрахунків у торгово-сервісній мережі. «Формат безконтактної технології дозволяє піти від традиційного поняття «платіжна картка» шляхом створення всіляких стікерів, брелоків або гаджетів з чіпом PayWave або PayPass для здійснення покупок», – говорить експерт. Тобто для оплати покупки досить піднести забезпечений чіпом предмет до зчитувального терміналу – його не потрібно передавати продавцю і вводити будь-які коди. Новинку чекає велике майбутнє: як зазначає Тетяна Шаповал, мережа прийому безконтактних карт постійно розширюється, а значить, і кількість власників таких платіжних коштів буде рости.
Розвиваються і раніше впроваджені на ринку ідеї. Наприклад, дистанційне управління картковим рахунком за допомогою смартфонів і планшетів. Крім того, зростає популярність послуги переказів з картки на картку, випущених в межах однієї платіжної системи. У майбутньому, вважає Тетяна Шаповал, такий спосіб перерахування грошей може витіснити традиційну послугу грошових переказів.
НЕ ХОЧУТЬ ДЕШЕВШАТИ
Ось чим банкіри не поспішають нас порадувати, так це помітним зниженням витрат на випуск та обслуговування платіжних карт. Так, за даними компанії «Простобанк Консалтинг», середні витрати з випуску й річного обслуговування карт Gold MasterCard в гривні знизилися з початку березня майже на 4 гривні, або на 0,7%, а на «золоті» картки від компанії Visa – на 2 гривні, або на 0,4%. Але це, хоч і невелике, але приємне здешевлення «золотого» пластику проходило на тлі подорожчання карток звичайних. Найбільше подорожчали «класичні» карти: Visa Classic – на 7,3%, Mass MasterCard – на 3,1%.
Як пояснює Тетяна Шаповал, банки в першу чергу зацікавлені у продажу преміальних карток (у них прибутковість більше). Карти класу Gold все частіше пропонуються по спецціні, на особливих умовах або в рамках акційних пропозицій.
Втім, будь-яка статистика з поведінки «середніх» величин витрат на цьому ринку досить умовна, оскільки під одними і тими ж назвами клієнтам часто пропонуються продукти, що помітно відрізняються. А це позначається на ціні. «Сучасна структура карткових продуктів більшості банків будується за принципом пакетів, які мають різну вартість в залежності від наповнення сервісами та послугами, – говорить Катерина Федоровська. – Тому може скластися враження, що тарифи банків відрізняються в рази».
До того ж, не тільки у витратах щастя. Як говорить Антон Косторніченко, «головне здешевлення послуг для споживачів полягає в тому, що банки об’єднуються в єдині банкоматні мережі. Чим ширше мережа, тим більше можливостей у держателів карток уникнути комісій при знятті грошей з банкоматів. Стрімкий розвиток інтернет-технологій також дозволяє користувачам фінансових послуг здійснювати все більше розрахунків у Мережі, не виходячи з дому і не вистоюючи черги в банку, де касова комісія іноді може бути вище».
ПЛАСТИКОВЕ МАЙБУТНЄ
Судячи з заяв банкірів, майбутнє ринку платіжних карт України світле і безтурботне: ніяких потрясінь на ньому не передбачається. «Те, що впроваджується у нас, вже, як правило, було випробувано на більш розвинених ринках (у Європі, США), – каже Раїса Шафар. – Тому, роблячи прогнози для України, можна сміливо дивитися на досвід інших країн. У найближчі кілька місяців істотних змін ринку очікувати не варто».
Хіба що, на думку Антона Косторніченко, деякої активізації можна чекати з вересня, коли почне діяти ліміт Нацбанку на готівкові розрахунки (150 тис. грн). Нас з вами будуть радувати розширенням вибору. «З’явиться більше нових і різних пропозицій кредитних карт за способом погашення заборгованості для різних потреб і категорій клієнтів: тих, що отримують зарплату на карту, що знімають гроші готівкою, що використовують пільговий період при розрахунках карткою», – прогнозує Тетяна Шаповал.
А ось помітного зниження наших витрат на картки ніхто з банкірів, на жаль, пообіцяти не наважився. Хіба що Катерина Федоровська трохи обнадіяла: щоб утримати «зарплатних» клієнтів, банки будуть знижувати тарифи на зняття коштів у «чужих» банкоматах.
Ряполов Костянтин
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною