Корисні помилки


Корисні помилки

На одну по-справжньому успішну бізнес-ідею припадає безліч провальних. Щоб довести цю інтуїтивно очевидну тезу, автор книги «Дрібні ставки» Пітер Сімс вивчив, як тестують нові ідеї в передових компаніях. Його висновок: контрольовані експерименти – невід’ємна частина культури Google, Amazon, Apple та інших галузевих лідерів. «Легко експериментувати, маючи мільярди доларів нерозподіленого прибутку», – заперечить на це український підприємець. Forbes розпитав вітчизняних бізнесменів про те, як вони обкатують нові ідеї. Без мільярдів експериментувати важче і небезпечніше, але цей метод працює і в Україні.

  • // шукай на суміжній території*
  • У 2006 році співвласник мережі магазинів товарів для краси «ДЦ Україна» Володимир Шаповалов вирішив зайнятися новим бізнесом. Якихось конкретних ідей не було. Генеральний директор мережі Дмитро Кримський запропонував торгувати вином.

    У той час на полицях супермаркетів крім вітчизняних були представлені здебільшого вина з Грузії, Молдови, Аргентини і Чилі. Не проводячи маркетингових досліджень, Шаповалов і Кримський вирішили працювати в ніші дорогих італійських і французьких вин.

    Оптова торгівля елітними винами у партнерів не пішла. Виявилося, що в цій вузькій ніші вже працює кілька великих імпортерів. Ресторани не поспішали перекроювати свої винні карти. Супермаркети вимагали значну плату за «місце на полиці». Шаповалов і Кримський на власному досвіді переконалися в тому, що більшість співвітчизників у вині не розбираються і назви кращих шато їм абсолютно ні про що не говорять. А за нечисленних гурманів – жорстка конкуренція. «Культура пиття у нас на низькому рівні, – констатує маркетолог винного імпортера «Орландо» Володимир Поліщук. – Для багатьох смакові якості вина не мають ніякого значення».

    З невдалого експерименту був зроблений правильний висновок: споживача потрібно виростити. Шаповалов і Кримський переорієнтувалися на торгівлю маловідомими і недорогими європейськими винами. Щоб проводити самостійну цінову політику і продавати напої з мінімальною націнкою, вони відкрили перший у Києві винний супермаркет Good Wine. Такий формат припав киянам до смаку. Вже в 2008-му оборот Good Wine склав 50 млн гривень. З часом асортимент в супермаркеті розширився: з’явилися дорогі вина майже з усіх континентів. Торік виручка Good Wine, за попередніми даними компанії, досягла 500 млн гривень. Поряд з винним партнери розвивають тепер і продовольчий напрямок під маркою Good Food.

    Аналогічним шляхом – мігруючи в суміжні види діяльності – розвивався бізнес Богдана Батруха. Виходець з Польщі, в 1990-ті Батрух був найбільшим в Україні дистриб’ютором закордонних фільмів. У 1998-му він відкрив у Києві перший сучасний кінотеатр «Кінопалац». Коли в грудні 2007 року Конституційний суд дав тлумачення норми закону про кінематографію і виніс рішення про обов’язкове дублювання іноземних фільмів українською мовою, було неясно, як саме можна реалізувати цю норму: достатніх потужностей для якісного дубляжу в країні просто не існувало. Батрух, який уже мав досвід успішного «зсуву» у випадку з «Кінопалацом», вирішив провести ще один експеримент і створити студію для озвучення фільмів українською. На організацію студії і оснащення її сучасним обладнанням підприємець витратив понад $5 млн. Більшість прогнозів, згадує Батрух, зводилося до того, що ці інвестиції ніколи не окупляться. Скептики виявилися осоромленими, проект став успішним, констатує Батрух. Фінансові результати своєї компанії Le Doyen він не розкриває. За даними видання Content Report, що займається аналізом ринку кінопрокату, на студію LeDoyen припадає чверть ринку українського дубляжу.

    «По дорозі» Батрух зламав загальноприйнятий стереотип, що дозволив йому заощадити на робочій силі. Вважалося, що закордонних акторів повинні озвучувати вітчизняні зірки. При озвучці важливий не знаменитий, а відповідний голос, переконаний Батрух. Згадуючи українську версію фільму «Хмарний атлас», яку озвучувала Le Doyen, важко з ним не погодитися.

  • // використовуй дешевий прототип як захист від дорогих помилок*
  • Студент Національного авіаційного університету Ігор Андрейчин в 2007 році розробив онлайн-сервіс з ведення особистих фінансів HomeMoney. Над першим варіантом програми він длубався більше трьох місяців, доводячи продукт до досконалості, перш ніж винести його на суд публіки.

    Коли Андрейчин презентував остаточний, як йому здавалося, варіант програми кільком десяткам потенційних користувачів, його чекало жорстоке розчарування. Ніхто не міг у ній розібратися. Довелося витратити ще кілька місяців і кардинально переробити продукт.

    Андрейчин переконаний, що спочатку необхідно створювати дешевий прототип і тестувати його на потенційних клієнтах. «Важливо мати хоч якусь базу спостережень», – вважає підприємець. Головне при створенні прототипу – швидкість, якість не має вирішального значення. Досить, щоб основна ідея була виразно донесена до споживача. «Чим більше ідей ви протестуєте, тим швидше знайдете вдалий варіант, реалізуєте його і випередити конкурентів», – запевняє підприємець. У 2010 році він продав HomeMoney британському фонду IDE Group, зберігши посаду керівника проекту.

    Задумавши якесь нововведення, Андрейчин спочатку тестує його на лояльній групі клієнтів або новачках. І тільки якщо експеримент буде визнаний вдалим, нова опція стає доступною приблизно 30 000 постійних передплатників HomeMoney.

    Схожої тактики дотримується і Platinum Bank, що посідає 50-е місце за розміром активів серед українських банків. Перш ніж запустити новий сервіс, банкіри три місяці обкатують його на вузькому колі клієнтів або в одному єдиному відділенні. «Потім ми вичікуємо деякий час, проводимо контрольний експеримент і лише після цього запускаємо сервіс в широке користування», – розповідає генеральний директор Platinum Bank Грег Краснов. Перевіряє ще раз результати і Андрейчин. «Перші ж позитивні відгуки про сервіс вводять в спокусу запустити послугу повномасштабно, – зазначає він. – Але краще почекати і перевірити ще на іншій аудиторії». Навіть працюючі сервіси Андрейчин знову тестує через рік: за цей час вподобання клієнтів можуть змінитися.

  • // Не йди ва банк*
  • Ідея, яка успішно пройшла тестування, вимагає прискіпливого підходу до реалізації. «Ми вкладаємо в неї максимум сил і часу, щоб даремно не ризикувати грошима, – каже Краснов. – Вдалої ідеї мало: важливо якісно її виконати». Для цього необхідно сконцентруватися, а тому в банку встановлений ліміт на нові проекти: у роботі їх не повинно бути більше 10 одночасно.

    Які успішні проекти Platinum Bank виросли з експерименту? «У 2011 році ми вирішили випробувати абсурдну на перший погляд ідею – видавати свої кредити через інші банки», – наводить приклад Краснов. Вона виявилася вдалою, і сьогодні на цей канал припадає 10% продажів банку.

    Нововведення не завжди приймаються на ура, але це не означає, що від них потрібно відмовлятися при перших же труднощах. У 2011-му HomeMoney кардинально змінила інтерфейс. Попередні тести на фокус-групі показали: так зручніше. Але масовому клієнту нововведення виявилися не до смаку. У службу підтримки посипалися гнівні листи. Андрейчин і його програмісти запропонували користувачам почекати пару тижнів: якщо критична маса незадоволених збережеться, сайту повернуть колишній вигляд. «Минуло два тижні, і люди звикли, новий інтерфейс прижився, адже він дійсно був зручнішим від колишнього», – констатує Андрейчин.

    Втім, невдач все одно не уникнути. Навіть від геніальної ідеї потрібно вчасно відмовитися і не ставити на неї все. У 2011 році Platinum почав видавати кредити через «Укрпошту». Дев’ять місяців команда банку билася над цим проектом, але зазнала фіаско: незважаючи на величезну мережу відділень, продажі були мізерними. «Ми витратили багато часу і сил, залишивши інші напрямки, де могли б заробити мільйони, – зазначає Краснов. – Закрили проект і пішли далі».

    Інший приклад: спроба вивести HomeMoney на індійський ринок. Після рекламної кампанії HomeMoney користувачі вирішили, що цей додаток дозволяє заробляти в інтернеті. Кілька місяців команда Андрейчина роз’яснювала зареєстрованим індійцям, що ті помиляються. Переконати користувачів не вдалося. Тепер Андрейчин уважніше вивчає культурні особливості країни, де збирається запускати HomeMoney.

    Правила новаторства

    Як генерувати успішні ідеї.
    Поради Пітера Сімса

    Експерименти

    Вчіться на практиці. Чим раніше вас спіткає невдача, тим швидше ви навчитеся. Проводьте експерименти і виготовляйте прототипи, щоб натрапити на нові ідеї, визначити проблеми, які стоять перед вами, і творчо вирішити їх: так робив Бетховен у пошуках нових музичних стилів і форм.

    Гра

    Атмосфера гри, можливість імпровізувати і жартувати пригнічують комплекси, що особливо важливо, коли ви чекаєте появи нових ідей і не хочете, щоб вони були загублена на корені.

    Занурення

    Відкладіть усі справи, вийдіть з дому, займіться пошуком свіжих ідей, намагаючись глибше проникнути в суть речей і краще зрозуміти людську мотивацію і бажання.

    Проникнення в суть

    Скористайтеся здатністю проникати в суть речей для того, щоб виявити коло проблем і потреби перш ніж почати їх вирішувати. Саме так вчинили засновники Google, коли зрозуміли, що алгоритм пошуку, розроблений ними для архіву бібліотеки, дозволить вирішувати набагато більш глобальні завдання.

    Переорієнтація

    Вирішуючи глобальні завдання і переслідуючи амбіційні цілі, залишайтеся гнучкими. Ви повинні мати можливість ефективно скористатися результатами маленьких перемог і робити необхідні коректування курсу, визначаючи подальший шлях, який приведе до остаточного вирішення завдання.

    Ітерація

    Повторюйте, покращуйте і постійно тестуйте кожен етап створення послуги або продукту в міру проникнення в суть процесу або при отриманні нової інформації. Так робить Кріс Рок, відпрацьовуючи нову програму (американський комік Кріс Рок спочатку десятки разів виступає перед невеликою аудиторією у маленькому клубі, і лише відшліфувавши програму, виводить її на національний рівень.

    Олена Шкарпова, Максим Біроваш

    • i

      Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

    Також з цієї теми: Фондовий ринок
    Дивись також
    Сервіс підбору кредитів
    • Надішліть заявку
    • Дізнайтесь про рішення банку
    • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
    грн
    Замовити кредит онлайн
    В Контексті Finance.ua